Annons:
Etikett09-västragötaland
Läst 5015 ggr
Annatemple
2013-11-25 16:50

HEMMA Landvetter Krille är försvunnen

Min katt krille är försvunnen sedan i lördags 23/11 från Blåklockevägen i Landvetter! Han är gråvit och ganska nätt. 1 år gammal! Återkommer med bild. Ring

(tel.nr borttaget eftersom katten är hemma). / eskils, medarbetare

Annons:
Uppkatten
2013-11-25 17:20
#1

Kastrerad? Id-märkt? Registrerad? Inne- eller utekatt normalt sett?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
2013-11-25 20:31
#2

ändrar så vi ser i rubriken varifrån han försvann.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

annebeate
2013-11-25 21:47
#3

Sätt inte bara upp efterlysningslappar utan lägg också lappar i brevlådor, gärna med hittelön. Flera katter har kommit tillrätta via just en lapp i brevlåda. Kan han ha blivit instängd någonstans? Be boende omkring kolla sina förråd m m. Fortsätt leta aktivt ute efter honom. Vad man gör den första tiden kan var helt avgörande.

Han är väl anmäld försvunnen hos polisen? Om inte ring 114 14.

Annatemple
2013-11-26 07:35
#4

Han är kastrerad, chipmärkt, registrerad, polisanmäld, efterlyst på sidor och blocket. Vi har precis skrivit ut 100 lappar för att lägga i brevlådor. Vi har med hjälp av föreningen mailat ut till alla boende i området. Vi har pratat med grannar. Vi har sökt sen i lördagskväll. Vi bor i ett tätbebyggt radhus/kedjehusområde med några villakvarter runtom. Inte mkt vägar, närhet till skog ca 600-700m. Han är ute ca 1-2 timmar per dag annars. Men nu bara spårlöst försvunnen. Tänker på dessa kalla nätter, nu -8. Nu känns det som det är hopplöst. Jag vill sä gärna veta vad som hänt honom då oron bryter ner mig snart.

annebeate
2013-11-26 08:23
#5

Ge inte upp! Det har inte gått många dagar sedan han försvann men för er känns det säkert som en evighet. Ni har gjort helt rätta åtgärder. Lappa ett ganska stort område redan nu.Om ni inte redan gjort det, be omkringboende kolla sina förråd m m om han kan ha blivit instängd. Kolla skogspartiet och fortsätt leta ute efter honom.Kolla också regelbundet med polisen om de kan ha fått in honom för även där kan missas.

Annatemple
2013-11-26 08:28
#6

Det känns som jag redan gett upp psykiskt. Det är så kallt ute och han är inte van vid att vara ute så mkt. Vi har bett alla hus via mail kolla sina förråd och liknande, men inte hört nått från någon. Läser ju alla solskenshistorier på nätet men vågar snart inte hoppas på något. Om någon tagit in honom kanske dom inte tar av halsbandet å läser telefonnumret på insidan. Han klarar väl sig inte så länge till utan vatten om han är instängd.

Annons:
Uppkatten
2013-11-26 17:45
#7

Jag vet precis hur uppgiven man kan känna sig - det är som att leta efter nålen i höstacken. Men vad du än gör - ge inte upp, utan leta vidare!

Det är vanligare än man tror att katter blir instängda, de är ofta alltför nyfikna för sitt eget bästa. En instängd katt talar inte alltid om var den finns, utan det är viktigt att man söker igenom uthus/garage/förråd/växthus/lekstugor o s v noga! Det kan alltså vara så att katten inte ger sig till känna utan man måste bokstavligt talat leta upp den!

Ett annat "problem" är att katter ibland liftar iväg för egen tass, med t ex en bil, en transport, ett flyttlass, ett släp eller liknande. Hör med grannarna om det har funnits t ex hantverkare i området vid tidpunkten då katten försvann.

Katter som skadas/insjuknar under utevistelsen ligger ofta och trycker på något gömställe utan att ge sig till känna (även om de normalt sett är sociala). Därför gäller det att söka igenom så många gömställen som möjligt i det område där katten normalt sett brukar hålla till. Tänk på att en katt som ligger och trycker kan bli mycket liten och osynlig!

Katter kan också bli ivägjagade av andra mer revirstarka katter. I sådana fall kan katten ha svårt att hitta hem igen, eller inte våga sig hem. Därför gäller det att du successivt utökar ditt sökområde i allt vidare cirklar. Börja med 400 meter i varje riktning sett hemifrån (d v s lappa hela det området noga), och sedan utökar du successivt ditt sökområde (med lappar etc). Tänk på att även försöka ha koll uppåt eftersom det händer att katter blir uppjagade i träd/stolpar etc och har svårt att ta sig ner igen.

När du letar efter katten i områden där den normalt inte brukar vistas så kan det vara en fördel att söka i skymning-mörker-gryning. Då brukar katter vara lite extra modiga och rörliga. Ha med dig en ficklampa, har du tur kan du få se kattögon glimma till. Hör du katter som "pratar" så kolla upp vilka de katterna är.

Prata också med alla du möter och ge dem en lapp med ditt telefonnummer. Hundägare kan t ex vara jättebra "medspanare", likaså folk som jobbar/rör sig mkt i området (brevbärare, hemtjänstpersonal o liknande).

Kontakta även chipregistret och anmäl honom som försvunnen där.

Annonsera på katthemmens efterlystsidor om du inte gjort det ännu. Även lokaltidningen kan det vara bra att annonsera i.

Hoppas han snart är hemma hos er igen! Jättebra att han är kastrerad, id-märkt, registrerad etc!!!! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
2013-11-26 17:47
#8

du har fått en massa bra tipps. sätta ut en koja elr bur med halm elr massa varma filtar i kanske kan vara något med om han finns i närheten,.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annatemple
2013-11-26 22:15
#9

Hej! Tack så jättemycket för alla tips. Vad snälla ni är. Har fått in tips Från blocket idag att han setts 3-4 km hemifrån. Men vi har varit där och skramlat och ropat nu ikväll i 2 timmar. Men inte en skymt av honom. Ska lappa deras brevlådor imon. Men som sagt han kan ju vandrat vidare längre bort. Tror ni han hittar hem och går tillbaka, det har börjat regna idag och han hatar regn. Eller tror ni han är så vilse att han bara vandrar vidare?

Uppkatten
2013-11-26 22:36
#10

Du får nog utgå från att han är vilse. Lappa massor i det område som du har fått tips ifrån och berätta på lapparna att han troligen har setts i just det området. Vet du exakt var han har setts så vore det bra om du kunde börja ställa ut mat där för att förhindra att han tvingas vandra vidare p g a hunger. Ställ ut maten till kvällen så slipper du att fåglarna kalasar på den. Skulle han sedan hitta hem för egen maskin så är det bara att gratulera! Men 3-4 km hemifrån när det gäller en kastrerad katt tycker jag ändå indikerar att han är vilse. Ställ maten lite skyddat t ex invid en buske/husvägg eller liknande. Väldoftande mat är bra, men är det kyligt ute så kan torrfoder vara att föredra (blötfoder riskerar frysa). Vatten kan också vara bra att ställa ut, fast med risk för att det fryser rätt snart förstås.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2013-11-26 22:37
#11

Ps. När det regnar brukar katter försöka hitta någonstans där de kan ligga och trycka/ta skydd. Det lönar sig sällan att leta katt under ett pågående regnväder.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
2013-11-27 00:24
#12

Så många bra tips från Uppkatten. Följ dem! Hoppas mycket snart att  din katt är hittad välbehållen.❤️

Annatemple
2013-11-27 08:29
#13

Tack Uppkatten du gör det hela lite ljusare. Tror du han kan befinna sig kvar i området även ett dygn senare. Vi har varit där nu imorse och letat i 2 timmar och skramlat med mat. Nu på förmiddagen ska vi sätta upp lappar. Detta bostadområdet ligger efter en skog och några fler bostadsområden så det är väldigt stor area. Kvinnan som tror sig ha sett honom skulle ställa ut en tallrik med mat idag men chansen är väl inte stor att han går tillbaka då hon inte hjälpte honom igår när han hade sprungit jamandes emot henne. Men han hade tvekat och vänt eftersom han hade 4 hundar med sig.

Annons:
annebeate
2013-11-27 10:01
#14

Hoppas ni kan få fram så många lappar att ni även kan lägga i brevlådor, som jag skrev om tidigare. Prata med alla ni möter som ni känner förtroende för att Krille är försvunnen. Ju fler desto bättre som känner till hans försvinnande. Finns där nån förskola, skola, vårdcentral och liknande, dvs platser som många dagligen uppsöker så be att få sätta upp lappar där. Det finns väl någon Ica-butik eller liknande. Lappa också i området som ligger efter det där han troligen sågs ifall han sprungit vidare.När det gäller lappar som sätts upp är det bra om de är försedda med avrivningsremsor med mobilnr så allmänheten lätt kan ringa er om man sett eller hört något. Hittelön kan göra att människor håller extra utkik. Jag skulle tro att Uppkatten kommer in på tråden under dagen och kan fortsätta ge er goda råd.

Annatemple
2013-11-27 10:10
#15

Tack annebeate! Har gått igenom skogen som förbinder våra områden, det visar sig att det finns bra och fina gångstigar mellan oss. Och avståndet var inte alls så långt som vi trodde. Men nu ska vi söka skogen! Och dels lägga lappar så fort vi fått dom! Tack även för ditt stöd! Har pratat med alla vi stött på många hundägare som håller ögonen öppna!

Annatemple
2013-11-27 13:42
#16

Stötte på två liknande katter i områdets där han ev setts så jag vet inte längre om det är han. Om han bara kunde komma hem! Han är så fruktansvärd saknad!

Djurälskaren87
2013-11-27 16:09
#17

håller tummarna för att han snart kommer hem❤️

annebeate
2013-11-27 17:09
#18

Har du inget foto på Krille? Det hade underlättat i sökandet efter honom.

Annatemple
2013-11-27 17:51
#19

Jo men förstår inte hur man laddar upp från iphone?

Djurälskaren87
2013-11-27 18:47
#20

gå in på safari och sedan denna sidan sedan får du zooma ut så ser du lägg till fil och sen ladda upp=)

Annons:
Uppkatten
2013-11-27 18:58
#21

Minns när jag letade efter min svarta katt… i vanliga fall såg jag ALDRIG svarta katter här i området… men när jag lappade om bortsprungen svart katt ringde massor av folk och hade sett svarta katter både här och där i närområdet - vid alla möjliga tider på dygnet… (ingen av dessa katter var dock "rätt" katt, men efter 3 dygns oavbrutet letande återfann vi varandra vilket var en fantastisk känsla - spec. eftersom hon bara var 10 månader och en tidigare skyggis).

I ditt fall så måste ni fortsätta att söka intensivt dels alldeles hemomkring med fokus på t ex "instängd katt?", men ni måste även söka i allt vidare cirklar och ta fasta på de tips om snarlika katter som kommer in. Varje spår/tips bör så långt det är möjligt följas upp, inget spår får avfärdas med att "det är nog inte han". Jättebra också om folk kan fotografera snarlika katter de möter och skicka över fotot till er för bedömning. Numera är det ju många som har mobiler som de både kan fota och filma med - i sådana här situationer kan det vara till mkt stor hjälp! Då får ni också en översikt av vilka "liknande katter" som rör sig i olika områden i närheten.

Kan katten vara kvar där den sågs härom dagen, undrar du. Ja, vad jag förstått av information på stora utländska kattsök-sajter så tar sig katter ofta inte så långt bort (t ex om de flyr undan för en ranghög katt) och de blir ofta kvar på ungefär ett och samma ställe. MEN t ex okastrerade katter (som drivs av att hitta en partner) eller hungriga katter (som måste hitta mat) kan fortsätta vandra. 

Har det dessutom regnat så har katten sannolikt inte varit i rörelse under de timmarna i alla fall.

Katter som har jagats iväg (av annan katt/hund) så att de har hamnat i ett för dem okänt område ligger ofta och trycker till att börja med. Då ger de sig ofta inte till känna. Sedan beror det lite på kattens personlighetstyp hur snart den "vågar" blir mer rörlig och aktiv igen. Men katter kan ligga och trycka i flera dygn och vara i stort sett apatiska har jag läst (det ska vara ngn slags biologisk överlevnadsinstinkt). Därför är det så viktigt att leta aktivt och att fortsätta leta! 

Ring också tillbaka till polisen då och då och kolla om de har fått in ngt tips om upphittad katt. Tyvärr har vi sett rätt många ggr att polisen "missat" att koppla ihop efterlyst katt med upphittad katt (trots att både ägare och upphittare har varit i kontakt med polisen).

Men lappar, lappar, lappar känns som det viktigaste just nu - både "ute på plats" och på nätet.

Jag fortsätter hålla tummarna!!!!❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annatemple
2013-11-27 20:03
#22

Tack!! Ni har varit det bästa stödet!!!! Han kom hem för 5 min sen! Tack! Så fina människlr ni är!!!!! ❤️

Djurälskaren87
2013-11-27 20:08
#23

22##ååååh kul!:)

annebeate
2013-11-27 21:34
#24

Underbart!  Gläds så med er! ❤️

Uppkatten
2013-11-27 23:06
#25

NJUT!!!!!

Jag vet känslan 🙂!!!! ❤️

Hur verkar han må?

Pussa på honom från oss också!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annatemple
2013-11-28 06:51
#26

Tack! Så fina ni är! Han verkar må bra, lite mager Men det ska vi ordna till! Han har ätit, druckit vatten, gosat som en tok och sovit hela natten. Nu ligger han brevid mig och tvättar sig! Han var helt ren och fin när han kom, luktade lite asfalt, garage/förråd. Min största gissning är att han varit instängd. Det är så underbart att ha honom här. Trodde aldrig att jag skulle få skriva att han kommit hem. Tack för att ni skrivit och peppat mig! Guldstjärna till er! Kram från Anna & Krille ❤️

Uppkatten
2013-11-28 07:12
#27

Var lite försiktiga med hur ni "matar igång" honom nu i början. Små måltider ofta brukar vara bättre än stora måltider om magen har varit tom ett tag. Är han van vid att äta blötfoder i vanliga fall så är det ett bra sätt att få i honom vätska (men börja inte ge en massa blötfoder just nu om han inte är van vid att äta det). Ha koll så att han kommer igång med att kissa/bajsa som han brukar, visar han tecken på magont (eller annan ohälsa) så avvakta inte med veterinärbesök. Håll honom gärna inne några dagar nu så att ni ser att han verkar helt OK.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
martdat
2013-11-28 18:00
#28

Underbart!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: