Annons:
Etikett043-lund
Läst 3698 ggr
CuriousJen
2013-09-30 18:31

Lund - Upphittad kattunge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som saknar denna lilla kattunge som förmodligen är omkring 12 veckor gammal? Det är en skygg liten krabat som håller till i buskarna invid vår lägenhet på Östra Torn i Lund. Vi såg den första gången söndagen den 22 september då den rotade i vår kompostpåse som stod utanför dörren. Jag har inte kunnat se om det är en hona eller hane eller om den har någon tatuering, men ska försöka fånga in den och kolla om den har någon id-märkning. Har ringt polisen men det verkar inte vara någon som har anmält den som saknad, åtminstone inte i grannskapet. Vi hoppas att den är saknad av någon och kan återförenas med sin familj!!

Annons:
martdat
2013-09-30 22:37
#1

samlade tipps. http://kattpolisen.ifokus.se/articles/4d712ed5b9cb46221d045017-har-du-hittat-en-katt.  anonsera på de olika kattföreningarnas sidor på faccebook. tex kks. kattjouren
Kan du ta in den under tiden du söker ev hem så vore det bra. en sådan liten ska inte behöva vara ute själv.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

CuriousJen
2013-10-01 21:47
#2

Tack för tips! Har kollat igenom efterlysningar på flera sidor och ikväll annonserat på KKS och Kattjourens facebooksidor. Satte upp ett par lappar i området i förrgår men tyvärr är det ännu ingen som har hört av sig. Gissar att det antingen är en kattunge som precis har flyttat till ny familj som har smitit ut och inte hittar hem alternativt en katt född utomhus. Ska försöka få in den.

CuriousJen
2013-10-02 12:12
#3

Nu är den inne :-) Har satt ut en transportbur med en varm filt utanför dörren eftersom det har varit så kyligt om nätterna. Har inte velat störa den i onödan och gett den tid så att den har märkt att vi inte är farliga. Sista dagarna har den många gånger legat kvar i buren när vi har gått ut och in, så när jag nu var hemma själv under förmiddagen gick jag ut och satte gallret för och bar in den i dotterns sovrum. Den har inte sagt ett ljud en endaste gång och var även nu helt tyst och lugn. Men min tanke är att ge den några dagar att landa innan jag fångar in den i buren igen och tar den till veterinären och kollar om den är chipmärkt. Den ser inte sjuk ut men vi har en innekatt och en hund och bor inte så stort att vi kan ha den i ett eget rum. Räcker det att isolera den så om den skulle ha löss/loppor eller någon annan sjukdom eller är det bättre att ta den till veterinären direkt för att inte riskera smitta?

martdat
2013-10-02 18:42
#4

Jag tror du får bättre svar angående smittor inne på hittekatter. visst finns det lufftburna smittor. ha avskilt tills veterinär ger klartecken är mitt råd. men som sagt det finns folk med bättre kunskap inne på hittekatter.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

CuriousJen
2013-10-03 01:09
#5

Tack!

Uppkatten
2013-10-03 07:31
#6

Bra jobbat!!! ❤️Jag tror också du gör klokt i att ha missen enskilt tills veterinären ger klartecken, detta för att minska risken för ev. smittspridning. Låt missen få ha det så lugnt som möjligt nu första dagarna. Ge mat o vatten o gör rent i kattlådan, men ägna inte katten någon alltför närgången uppmärksamhet. Så småningom kan du t ex låta en radio stå på inne hos missen, börja sitta där inne utan att ge missen närmare uppmärksamhet o s v. Undvik att stirra katten i ögonen. Möter den din blick så blinka långsamt och vänd bort huvudet och gäspa (signalerar att du är ofarlig). Är missen rädd o orolig så försök att sitta/stå på knäna/krypa mest när du är inne hos missen. D v s gör dig liten. Gissningsvis har missen levt inne med människor tidigare och då kommer den ganska snart att landa där hemma. Välkommen in på Hittekatter i Fokus om du behöver tips o råd!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Hawknestgrove
2013-10-04 19:33
#7

väldigt gulligt.. OCh så hoppas vi att den lilla är kry och frisk. I och för sig, det brukar de i allmänhet vara.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Djurälskaren87
2013-10-27 19:30
#8

hur gick de här?=)

Upp till toppen
Annons: