Annons:
Etikettkalmar-län
Läst 4828 ggr
[mabri2]
9/28/13, 7:58 AM

NYBRO, Sidnie försvunnen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sköldpaddsfärgad honkatt (Grå-vit-beige) försvunnen från Torestorp, utanför Nybro sedan 10/9. Har ev synts för 1 vecka sedan. Öronmärkt 4B978.

Ring Maria om du sett något

0722-216265

Annons:
Uppkatten
9/28/13, 8:38 AM
#1

Berätta gärna mer om katten (ålder? kastrerad? van vid att vara ute? är hon registrerad?) och HUR hon försvann så kan vi hjälpa dig med mer konkreta sökråd.

Du bör hur som helst:

Ringa polisen på 114 14 och anmäla henne som bortsprungen.

Kontakta ID-registret och anmäla henne som bortsprungen.

Lappa högt och lågt ("tapetsera" med lappar) i första hand 400 meter i varje riktning sett hemifrån (om det var från hemmet hon försvann). Lägg gärna lappar även i folks brevlådor, det är ofta lite extra effektivt!

Sök själv av samma område (d v s 400 meter i varje riktning sett hemifrån) till fots, och sök gärna under dygnets lugnare del (t ex tidiga morgnar och i skymningen). Viktigt att kolla så att hon inte har blivit instängd någonstans, det är vanligare än man tror.

En annons på Blocket kan också vara bra, liksom annons i lokaltidningen, annons på de närmaste katthemmens hemsidor o s v.

Skriv gärna och berätta mer om missen så kanske vi kan ge fler/bättre söktips! Hoppas att hon snart är hemma hos er igen! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[mabri2]
9/28/13, 6:35 PM
#2

Sidnie är kastrerad och 1½ år gammal. Har aldrig haft snällare katt!Men eftersom hon ville vara mycket ute så fick hon flytta till landet ½ mil utanför Nybro till min mamma, som nu står som ägare i ID-registret. Vi har både anmält till registret och till polisen att hon saknas. Samt annonserat i dagstidningen 3 dagar i rad.  Och annons på katthemmet. Hon kanske försöker hitta tillbaka till mig?

Uppkatten
9/28/13, 7:03 PM
#3

Precis som du skriver så försöker en del katter hitta tillbaka till sitt tidigare hem. Därför är det viktigt att missar får bo inne en tid efter det att de har flyttat, och att man sedan lär känna det nya bostadsområdet successivt tillsammans med katten t ex genom koppelpromenader.

Vad som kan hända om missen släpps ut på nytt område är att missen t ex kan bli bortjagad av andra "revirstarka"/ranghöga katter. Då kan missen ha svårt att hitta tillbaka till nya hemmet igen (eftersom de inte känner till området tillräckligt väl), eller inte riktigt våga sig tillbaka.

Följ söktipsen du fick tidigare och sök av missens nya bostadsområde noga. "Tapetsera" också med lappar i området där du själv bor (och där missen bodde tidigare). Försök dessutom att på olika sätt lappa sträckan mellan dessa båda platser.

Börja också ställa ut mat till kvällen där du själv bor. Kommer missen hem och du inte är där/uppmärksammar det så är det bra om missen åtminstone hittar mat så att hon hålls kvar i området (en hungrig katt kan annars tvingas vandra vidare…). Ställ ut mat först till kvällen så att inte fåglarna tar den.

Bor du så att du kan ha t ex ett uthus öppet så att hon kan gå in och få skydd om hon dyker upp så är det extra bra.

Kan missen ha tagit sig ombord i en bil/på ett släp eller motsvarande och åkt iväg för egen tass? Det är inte helt ovanligt. Fundera kring om ngn flyttade, om det var hantverkare på plats eller liknande den dagen katten försvann. Eftersom katter då o då liftar iväg på det här sättet gäller det att man letar i allt vidare cirklar, kontaktar fler katthem, fler lokaltidningar, lägger ut annons på Blocket o s v. Observera att polisens register INTE täcker hela landet!

Dock bör du ringa tillbaka till polisen då o då och höra om de har fått in uppgifter om ngn katt med liknande signalement. Tyvärr läser vi rätt ofta om att katter varit anmälda både som upphittade och saknade (samtidigt!) utan att polisen förstått (?) att det rört sig om samma katt. Så därför är det bra att själv ringa polisen då o då och "kolla läget".

Jättebra att missen är kastrerad och id-märkt! Kastrerade katter håller sig normalt sett närmare hemmet än okastrerade katter. Id-märkning och registrering gör att man lättare kan få hem sin misse igen om missen t ex hittas långt hemifrån. Kastrering förhindrar också oönskade kattungar.

Tänk på att en lapp i handen eller i brevlådan ofta ger ett bättre engagemang än en annons i tidningen! Min gissning är att lappar-lappar-lappar är det som kan vara till störst nytta för er och missen just nu!

Och som alltid: det gäller att vara MYCKET aktiv i sitt sökande efter saknade katter redan från dag 1. Då har man bäst chans att hitta missen igen. Det gäller att LETA - och att FORTSÄTTA LETA. En del missar hittas först efter veckor/månader/år.

Håller tummarna för att hon snart är hemma hos er igen!!! ❤️❤️❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Hawknestgrove
9/29/13, 3:16 PM
#4

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[mabri2]
9/29/13, 6:45 PM
#5

Tack för alla tips!

Men jag har redan gjort allt det där.

Och eftersom jag inte fått några "riktiga tips", dvs någon som har sett henne, har jag anlitat en djurkommunikatör. Spännande fortsättning imorgon…….

[mabri2]
9/29/13, 6:50 PM
#6

Förresten glömde jag en sak, ni har kanske inte varit på Småländska landsbygden, men upplysningsvis kan jag berätta att det bara är skog, sten, skog och åter sten. Så tapetsera efterlysningar där är det möjligtvis bara till för älgarna då att läsa? (eller tuggar i sig)

Annons:
Uppkatten
9/29/13, 7:15 PM
#7

#6 Tyvärr är det omöjligt för oss att veta hur det ser ut hemomkring för var och en som efterlyser sin katt här inne. Hoppas ditt inlägg var tänkt som ett dåligt skämt, tipsen du fick var seriöst menade. Att "tapetsera" på landsbygden innebär att man lappar folks brevlådor samt sätter upp lappar där folk som bor eller vistas i trakten kan tänkas se lapparna. Det kan röra sig om busshållplatser, bygdegårdar, anslagstavlor, bensinmackar o s v beroende på hur det ser ut där man bor och var folk kan tänkas röra sig. Precis som du (?) så har jag växt upp på landsbygden.

Vad som är viktigt med en sådan här tråd är att den blir läst av många fler än den som skapade tråden. Därför finns det ett pedagogiskt syfte med de svar man ger: de ökar kunskapen och kan vara till hjälp för långt många fler än den som från början skapade tråden.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[mabri2]
9/29/13, 9:23 PM
#8

Ni som "peppar" kanske ska tänka om lite… När man är ledsen för en bortsprungen ögonsten - vill man kanske inte ha klämkäcka självklara tips hur seriöst menade de än är. Man gör allt sånt ändå, i alla fall jag. Och sen byts hoppet från att först ha fått ett svar, till förtvivlan, när man upptäcker att det var ännu en som INTE hade sett min älskade kisse. Tack i alla fall för att ni engagerar er. Jag återkommer förhoppningsvis imorgon med an rapport från djurkommunikatören….

Uppkatten
9/29/13, 10:31 PM
#9

Jag tycker inte att de tips du har fått är "klämkäcka självklara tips" - jag har själv varit med om att min misse varit försvunnen och vet precis hur hemskt det är och hur fruktansvärt dåligt man mår. Och jag är definitivt ingen klämkäck person. Själv hade jag turen att få råd av en mkt duktig och kunnig person på stans katthem. Hon lärde mig massor om att söka efter katt. Tips som jag själv INTE skulle ha kommit på, och speciellt inte under den svåra stress som jag hamnade i, då jag varken åt eller sov under flera dygn. Nu var situationen lite annorlunda när det gällde min misse än vad det gäller din, därför är de råden inte något som gagnar dig i ditt sökande. Jag och min misse hittade tillbaka till varandra igen, och jag fortsatte att försöka lära mig "allt" om bortsprungna katter och om hur man hittar sin misse igen. Kvinnan som gav mig tips o råd ville som enda "tack" att jag skulle fortsätta hjälpa andra med katter på vift genom att ge dem tips o sökråd utifrån vad jag hade lärt mig. Många vet t ex inte hur innekatter beter sig när de kommer ut av misstag, eller när på dygnet man bör söka, eller om/när det är dags att börja ställa ut mat o s v. Många tror felaktigt att polisen har ett nationellt sökregister för bortsprungna katter, att polisen engagerar sig i dessa ärenden, och glömmer i sin oro att t ex kontakta ID-registret. O s v.

Jag fortsatte som sagt att försöka lära mer inom området, och har bl a läst en hel del som skrivits internationellt när det gäller att hitta sin katt igen. Och jag lär mig fortfarande, och jobbar även på andra sätt för att familjer och deras katter ska kunna återförenas igen, eftersom det känns mkt angeläget för mig.

Många som får tips här på kattpolisen uttrycker stor uppskattning över det och över det stöd och den peppning de får. Jag har bl a  själv fått flera tack och även PM från lyckliga kattägare som återförenats med sina katter efter att ha fått tips o råd här på sajten. Därför vet jag att tips och stöd på kattpolisen uppskattas av många.

Vad jag förstått så är det också en av grundtankarna bakom sajten - att vara lite mer än "bara" en ren efterlysnings-sajt.

Jag är ledsen om tipsen inte har varit till nytta för dig, och att du istället har blivit besviken över de svar du har fått. Ingen har haft för avsikt att såra dig, och jag förstår att du lever under stress just nu.

Erfarenheten är dessvärre att de flesta människor inte har så stora kunskaper som du har när det gäller att söka efter katt. Därför brukar det vara bra att ta allt mkt grundligt och sedan gå vidare med "fördjupade" tips allt eftersom.

Självklart kommer jag inte att skriva mer i tråden eftersom du inte önskar det. Önskar självklart att din lillmisse snart är hemma igen ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
9/30/13, 8:39 AM
#10

Du har fått många bra råd av uppkatten. även om inte alla råd passar in att använda i sökandet på just din katt. men som du själv skriver längre upp. vi vet ju inte hur det ser ut just där du bor.

Denna sajten är till för att hjälpa kissar att hitta hem. och att hjälpa varandra med tipps hur man kan söka är en viktig del i detta. alla som skriver här menar väl . och vill bara hjälpa till,

Lycka till med djurkommunikatören.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

annebeate
9/30/13, 12:28 PM
#11

Uppkatten har lämnat så många bra tips till dig som letar efter din katt. Detta har skett av omtanke. Därför så trist att hon ska bli bemött på det otrevliga sätt som skett. Hoppas att katten snart återfinns välbehållen.

pussel
10/4/13, 3:40 AM
#12

Jag bor mitt i de småländska skogarna och har ett mkt udda tips som fungerade när en av våra katter försvann. Vi har kattlucka så våra katter är vana vid att gå ut och in som de vill men när vår kastrerade hankatt var ett år försvann han och var borta i två veckor. Jag frågade alla om de sett honom men utan resultat. Började fundera på hur jag skulle göra och kom på att bästa sättet är katternas egna sätt, revirmarkering! Så jag började helt enkelt kissa ute i skogen med jämna mellanrum och en dag senare var kissen hemma! Även din katt borde känna igen din lukt så pass väl att det kan fungera. Jag vet att det är udda men det är nog vår egna starkaste lukt som sitter kvar längre tid och som katter kan känna av på långt håll. I efterhand kom jag på att det lättaste är att först kissa i en behållare och sedan hälla ut några droppar i taget men den gången blev jag desperat och kom på det ute på min sökrunda. Lycka till med att hitta henne!

Hawknestgrove
10/4/13, 7:31 PM
#13

ja, alla tips är ju bra utom de dåliga. OCh det kan ju ha fungerat.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Djurälskaren87
11/8/13, 6:08 PM
#14

puuutt

veomi
4/4/14, 2:26 AM
#15

Kan katter gå väldigt långt? Jag har sett en katt som är lik denna. Fast den jag sett har varit lite beige/orange färgad, rätt så liten och kelsjuk men skygg för andra katter, den såg ej så jätte-mager ut. Sist jag såg den var idag i Kalmar.

Ska kika om öronmärkning nästa gång då den är flera gånger är o hälsar på här. Då jag själv har katt och är ute o promenerar med denna har jag ganska koll på vilka katter som finns här..men inte sett denna tidigare. Håller tummar och söker annars vidare (då jag flyttat till Nybro men hälsar på ofta i Kalmar med.)

" Dont dream your life, Live your dream "

mabri2
4/6/14, 3:33 PM
#16

Var i Kalmar har du sett den? Hon var ev synlig i Trekanten i slutet sept. Det är ca 1½ mil fågelvägen till Trekanten därifrån Sidnie försvann. Är oerhört saknad. Sidnie är grå-vit-beige och öronmärkt 4B978. Jag hade kontakt med en djurkommunikatör som "pratade" med henne, och hon sa att hon hade flyttat in hos en annan familj för att hon "var trött på att vandra", förmodligen hittar hon inte hem. Läste att ungkatter inte har lika mycket revirtänk som äldre katter, att de kan gå längre. Sidnie är nu 2 år var 1½ år vid försvinnandet. Det är faktiskt olagligt att behålla upphittad katt utan att anmäla upphittandet till polisen, det är s.k egenmäktigt förfarande. Tacksam för alla tips/Maria

mabri2
4/6/14, 4:43 PM
#17

Lägger upp en helbild där du ser teckningen lite mer även så bilden är lite suddig och hon är unge där. Fick förresten bekräftat vad jag misstänkt innan, Kalmarpolisen sätter in anmälningar om försvunna djur i en pärm!!? Dvs man ids inte lägga in det i den nationella databasen som man egentligen ska. Djur bryr sig liksom inte om länsgränser…

mabri2
4/6/14, 4:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Här är bilden gick ej att ladda upp i mobil version.

veomi
4/7/14, 3:19 PM
#19

Hej igen. ja jag kan tänka mig de :/ vill ju Heller inte ge för stora förhoppningar. Men ska kolla när jag ser katten igen om id nr :) Vad jag kan se så är den ju så lik på de bilder jag sett..men som sagt skriver så fort jag Vet. Har sett den i norra kalmar (norrliden)

" Dont dream your life, Live your dream "

mabri2
4/15/14, 9:06 AM
#20

Vilka gator har du sett henne på? Kanske ska in till Kalmar i påsk o kunde kanske spana lite själv.

Annons:
Upp till toppen
Annons: