Annons:
Etikett01-frågor-allmänt
Läst 4412 ggr
EmelieSofia
2013-09-09 16:03

HEMMA!!!!Var det henne jag såg?!

Min honkatt har varit borta sen i lördags morse. Letat och ropat men ej sett något. Vi bor på landet i norra Värmland, och hon brukar enbart gå och ett håll. Åt det hållet finns tre hus och sen oändligt med skog  -  inget mer. Jag tog mig en promenad med en matburk och ropade på henne där uppe i där jag vet att hon ibland håller till. Inte alls långt från det sista huset får jag syn på ett svart djur med smal svans. Jag lockade men djuret sprang iväg. Jag såg inte riktigt om det var hon, men det måste det ju ha varit? Vad annars skulle det ha varit? Det såg precis ut som en katt eller en väldigt liten hund.

Annons:
Uppkatten
2013-09-10 19:59
#1

Ut och leta igen där du tror att du såg henne! Leta extra noga i skymning-mörker-gryning då katter brukar vara lite mer aktiva och modiga så dags.

Hur gammal är din katt?

Är hon van vid att vara ute?

Är hon kastrerad?

Är hon id-märkt?

Hur är hon annars - är det t ex en skygg katt?

Du bör nog börja ställa ut mat åt henne på kvällarna (ej dagtid - då tar fåglarna maten). Får hon mat så minskar risken att hon börjar vandra p g a hunger. Börjar hon vandra så blir hon svårare att hitta.

Sätt upp lappar om att hon är försvunnen. Lägg även lappar i folks brevlådor. Anmäl till polisen på 114 14 att hon är borta. Är hon id-märkt bör du också anmäla till id-registret att hon är borta. Lappa också digitalt t ex på katthemmens hemsidor och på blocket. Kolla mycket noga så att hon inte har blivit instängd i något uthus, garage eller liknande och be alla grannar att de kollar sina uthus. Det är ganska vanligt att katter blir instängda någonstans, och de ger sig inte alltid till känna utan det gäller att man letar noga överallt där en liten katt kan gömma sig!!!!

Hoppas att hon snart är hemma hos er igen!!!! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

EmelieSofia
2013-09-10 21:04
#2

Jag har letat där flera gånger om dagen utan resultat. 

Jag tänkte precis skriva att jag gett upp hoppet, meningen över var vad jag han skriva. Sen stod hon där i fönstret. Jag kastade bort datorn och nu sitter hon är mätt och belåten och tvättar sig lite. Halsband på och hela köret.

Uppkatten
2013-09-10 21:10
#3

Grattis!!! ❤️🎈

Njut av varandra nu!!! Om hon inte är kastrerad, id-märkt och registrerad så se till att fixa det så snart som möjligt! Då blir det mkt lättare att hitta lilla missen igen ifall hon ger sig ut på nya äventyr.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

EmelieSofia
2013-09-10 21:45
#4

Ja, vi har myst riktigt mycket. Känns overkligt att hon ligger där på sin plats!

Hon är kastrerad och chippad, samt är halsband med namnkapsel. Jag misstänker att hon blivit skrämd i lördags då de sköt på skjutbanan inför jakten. Hon är världens tamaste annars, vart borta en natt som mest. Kommer alltid när man ropar.

På lördag är det dags igen för skjutning så jag tänkte att jag nog ska hålla henne inne tills de är klara där. Hur jag nu ska lyckas med det…

Uppkatten
2013-09-10 21:54
#5

Det låter som en bra strategi att ha henne inne på lördag! Ibland får man vara "sträng matte" och göra det som är bäst för misse oavsett vad misse tycker om det 😉

Vad bra att hon är kastrerad och chippad! Kastrerade katter brukar inte vandra iväg lika långt och blir därför lättare att hitta. Och så slipper man oönskade kattungar.

Och chippet kan vara ovärderligt om någon hittar missen långt hemifrån!!! Fast det funkar ju bara om missen är registrerad i ID-registret också förstås.

Visst är det härligt att få tillbaks sin lilla misse igen!!! Min misse var borta i 3 dygn en gång och det var verkligen en plåga (för matte!).

Njut av varandra nu!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
2013-09-10 22:27
#6

Gläds med dig! ❤️

Annons:
Hawknestgrove
2013-09-14 21:27
#7

underbar läsning

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: