Annons:
Etikett17-stockholms-län
Läst 3265 ggr
johan16400
9/5/13, 11:25 AM

HEMMA!!!!Kista, Svart/vit kattflicka bortsprungen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår 5 månader gamla kattflicka sprang bort igår morse. Hon är mestadels svart på ryggen och vit på magen. Tydligt rosa nos och en svagt grå fläck under hakan. Hon är tyvärr inte ID-märkt. Jag nås på 070 782 0946. Hittelön och evig tacksamhet utlovas!

Annons:
annebeate
9/5/13, 1:29 PM
#1

Sätt upp många efterlysningslappar lite överallt i området där hon försvann och förse lapparna med avrivningsremsor med ditt mobilnr så allmänheten lätt kan ringa om man ser eller hör något. Locka med hittelön. Lägg lappar i brevådor. Flera katter har kommit tillrätta via en sådan lapp. Be omkringboende kolla så hon inte blivit inlåst någonstans.

Anmäl henne försvunnen till polisen, tel 114 14. Fortsätt leta aktivt ute efter henne, så viktigt inte minst den första tiden efter försvinnandet.  Be också KKS och Kattjouren lägga ut en efterlysning på deras facebook. Når så väldigt många. Er kattflicka  är så ung så det gäller att finna henne snabbt. Hoppas så ni mycket snart återfinner henne välbehållen.❤️

johan16400
9/5/13, 5:13 PM
#2

Tack för många bra tips! Lapparna kom upp igår men jag ska utvidga lappområdet lite. Polisanmälan gjord och närliggande katthem kontaktade. Bild sprids på facebook med, och passat på att prata med grannar man stött på. Nu återstår bara att leta och försöka hålla humöret uppe

Uppkatten
9/5/13, 9:07 PM
#3

Är din katt van vid att vistas utomhus eller har hon kommit ut av misstag? Det är viktigt att veta för att kunna ge dig bra sökråd.

Ställ ut mat nu till kvällen - det är viktigt att ställa ut mat så att katten om möjligt blir kvar i närområdet. Maten skall ställas ut kvällstid så att fåglarna inte tar den. Ställ maten skyddat t ex invid husfasaden och nära den plats där katten kom ut.

Leta ffa under dygnets lugna del. D v s i skymning-mörker-gryning. Då brukar katter vara lite extra aktiva och modiga.

Berätta gärna mer om huruvida hon är van vid att vara ute eller inte.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

johan16400
9/5/13, 9:23 PM
#4

Tack för ännu ett bra svar! Hon är inte van att vara ute, har varit ute två gånger men då i sele. Har knutit fast kattleksaker vid båda ingångarna till byggnaden. Ska fortsätta leta och ställa ut mat åt henne.

Uppkatten
9/5/13, 11:09 PM
#5

OK. Om hon inte är van vid att vara ute så ska du i första hand satsa på att söka i närområdet. Man brukar rekommendera att man lappar 400 meter i varje riktning sett hemifrån, men sannolikt finns hon betydligt närmare än så eftersom hon är ovan vid att vara ute.

Jätteviktigt att ställa ut mat o vatten till kvällen så att hon inte tvingas börja vandra p g a hunger. Välj gärna mat som luktar extra mycket o gott o som du vet att hon tycker om.

Jätteviktigt att leta i skymning-mörker-gryning eftersom det är lugnare ute så dags och katterna är mer aktiva vid den tiden. Ha gärna med en ficklampa, då brukar man kunna se kattögon glimma till. Lyssna noga efter katter som pratar och ta reda på vilka de katterna är. Det brukar krävas många timmar ute och åtskilligt med fotarbete för att återfinna sin misse.

Det är troligt att hon finns kvar alldeles i närheten av huset fortfarande och att hon ligger och trycker, t ex i en buske, under en bil, uppe på ett bildäck eller liknande. Stads-innekatter som kommer ut av misstag verkar också ha en tendens att söka sig till uteplatser/balkonger i markplan så finns det sådana i er närhet så kan det vara viktigt att söka extra noga där!

Se dig om "med kattögon". Var finns bra kryp-in för små osäkra missar?

Det är viktigt att leta MYCKET aktivt redan från början, ju längre tiden går ju svårare blir det ofta att hitta missen igen. Så avvakta inte!!!

Om du har möjlighet att erbjuda missen en väg tillbaka in genom att t ex ha en ytterdörr eller en balkongdörr/ett fönster stående öppet så kan det vara ett bra alternativ. Men där måste man också fundera kring om det går - så att man inte själv riskerar att råka illa ut.

Annonsera på katthemmens hemsidor. På blocket. Sätt lappar högt och lågt där du bor. Ring polisen då och då och fråga om de har fått in uppgifter om ngn upphittad katt med samma signalement (tyvärr är det rätt vanligt att polisen missar att matcha efterlysta och upphittade katter…).

Är din misse kastrerad förresten?

Även om din katt brukar vara tam och gosig inne så får du räkna med att hon kan vara betydligt mer rädd och försiktig utomhus, och att hon kanske dröjer länge med att ge sig till känna även om hon hör/ser dig. Så vistas mkt ute kring huset, locka o ropa på henne.

Svarta katter kan vara svåra att se i mörker. När min misse var på vift ställde jag en matkopp på ett vitt badlakan som jag kunde ha koll på natten igenom genom ett fönster. Vid 23-tiden klev en liten svart kattflicka upp på det vita badlakanet och började äta. Utan det vita badlakanet hade jag aldrig sett henne i mörkret… Säkert lite lättare för dig som har svart-vit katt, men badlakans-tricket kan vara bra!

Hoppas att din misse snart är hemma igen, och då får du se till att id-märka henne så snart som möjligt. Tyvärr är det väldigt vanligt att innekatter kommer ut av misstag genom fönster/balkongdörrar etc, att de sliter sig när de är ute på koppelpromenader o s v. Så även innekatter behöver verkligen vara id-märkta.

Hoppas-hoppas-hoppas att du hittar henne nu under natten!!!❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

johan16400
9/6/13, 12:17 PM
#6

Jag var ute till nästan midnatt igår utan att hitta henne. Grannarna trodde nog jag var knäpp, kröp och lös igenom varenda buske i grannskapet. Hennes mat och vattenskålar stod orörda på morgonen. Tog en vända på morgonen med utan framgång. Jag hoppas verkligen att någon tagit hand om henne, för hon vill inte visa sig när man letar ute.

Hon är inte kastrerad, bara 5 månader gammal och har inte börjat löpa än. Planen var att kastrera + id-märka samtidigt, men nu verkar det inte hända :(

Tack för allt stöd och bra idéer, ska ut en gång till ikväll.

Annons:
annebeate
9/6/13, 2:46 PM
#7

Hoppas ni har hunnit att "tapetsera" området och närområdet  med efterlysningslappar och även lägga i brevlådor. Nu kommer också helgen och förhoppningsvis mycket tid för  detta om det behövs och också mycket tid för er att leta, företrädesvis mornar och kvällar men även andra tider under dagen. Prata med så många som möjligt som ni träffar och känner förtroende för att er lilla kattflicka har försvunnit. Ju fler som vet desto fler kan hålla utkik.  Kolla också regelbundet med polisen för där kan också ske missar. Hoppas du har hunnit kolla med grannar så hon inte är inlåst någonstans. Vet ej om ni bor i hus och, om så, ifall det finns någonstans hon kan ha gått under.

När hon kommer hem så direkt  idmärkning och sedan kastrering.Hon har varit borta drygt 2 dygn- ofantligt lång tid för er självfallet- men här bör finnas goda chanser att snart hitta henne. Som jag skrev tidigare aktivt letande så viktigt och kan vara direkt avgörande!

Uppkatten
9/6/13, 6:16 PM
#8

Ge absolut inte upp! Min kattflicka återfann jag efter att ha letat dygnet runt i 3 dygn. Många katter återfinns efter betydligt fler dagar/veckor/månaders letande! Det gäller att ni har tålamod och inte slutar att leta aktivt! Mycket viktigt att fortsätta ställa ut mat på kvällarna också.

Vad synd att missen varken är id-märkt eller kastrerad. Det hade varit guld värt i det här läget. Men tyvärr kan ingen av oss "backa" och fixa den saken nu. Det händer dock dessvärre att katthonor blir dräktiga redan från ca 4 månaders ålder…

Kan missen ha blivit instängd i någon källare? I någon offentlig tvättstuga? I något soprum? Garage? Slunkit in genom ett källarfönster? Upp på vinden? In i cykelkällaren? Gömt sig under någon altan? 

Katter som är ovana vid att vara ute ligger ofta och trycker i början, och kan vara väldigt osynliga. Därför gäller det att inte ge upp utan att fortsätta leta. Leta ffa i husets närhet.

Grannarna vänjer sig så småningom vid att du kryper runt i buskarna och under deras bilar ;-) det var nog många här hemma som skakade på huvudet åt mitt letande också… Men letandet gav resultat :-) Men jag har aldrig tidigare upplevt världen som så stor med så oändligt många katt-gömställen… det var verkligen som att leta efter nålen i höstacken…

Fortsätt söka igenom buskar och buskage. När jag letade efter min misse visste jag under ca 10 timmars tid vilket buskage hon låg i - ändå var det i stort sett omöjligt att se henne!!! Gång på gång trodde jag att hon hade lyckats ta sig därifrån… Det var anmärkningsvärt så "osynlig" hon lyckades bli!

Eftersom din misse inte är kastrerad får du successivt utöka ditt sökområde, eftersom man inte kan utesluta att hon kommer att försöka finna sig en partner (hon kan då börja vandra).

Men lappa-lappa-lappa (både till fots och digitalt), och sök i skymning-mörker-gryning. Om du har anledning att tro att missen är skygg ute så får du överväga att låna/hyra en s k kattfälla från ngt katthem. Be då volontärerna på katthemmet om noggranna råd om hur du ska använda fällan!

Håller tummarna för att du får "napp" i kväll/natt/tidigt i morgonbitti!!! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

johan16400
9/11/13, 10:00 PM
#9

Hon har kommit till rätta! Rinkeby djurklinik ringde och sade att hon blivit inlämnad till dem av en familj som bodde i närheten. Tusen tack till er alla som gett mig tips och fått mig att fortsätta leta efter henne och jättetack till den uppmärksamma personalen som kände igen henne på bild(från det här forumet om jag förstod det rätt!). Hämtade henne för någon timme sen :)

Nu kan jag sova lugnt igen. Jag hoppas att någon som tappat bort sin katt ser detta också och får lite hopp om att få sin kisse åter!

Uppkatten
9/11/13, 10:48 PM
#10

Härligt!!!! Njut nu av att ha hittat varandra igen!!! ❤️🎈

Och sedan id-märker och registrerar ni henne så snart som möjligt!  För tyvärr så är det så att "innekatter" kommer ut av misstag och det är inte ens ovanligt. De trillar ut genom fönster, ramlar ner från balkonger, sliter sig under koppelpromenader, tar sig ur transportburen på vägen till veterinären eller smiter när de är på väg på semester….

Vill minnas att ca 500 katter per år kommer ut enbart genom fall från balkong/fönster…

Så det finns verkligen all anledning att id-märka, kastrera och registrera sin misse.

Men det är bara LYCKA när man får tillbaks sin lilla misse igen ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
9/11/13, 11:30 PM
#11

Vilken glädje!🙂 Var senast inne i kväll på forumet   och kollade ifall hon kommit tillrätta. Njut av tillvaron och skynda er sedan till veterinären och idmärk m m.  Det  ligger så mycket i vad Uppkatten skriver. Än en gång jag gläds så med er och all lycka framöver! ❤️

Hawknestgrove
9/14/13, 9:20 PM
#12

en sak till…. kastrera henne nu omedelbart. För trots sin ringa ålder så har hon säkert hunnit fröjda med herrarna i hagen. grattis till att hon är hemma

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: