Annons:
Etikett0910-kungälv
Läst 11328 ggr
Trooxi
2013-08-01 00:11

Svart katt, Hålanda (Ale) Hemma!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår katt Lakris försvann i söndags kväll mellan Hålanda och Skepplanda.

Hon har hela sitt liv varit inomhus och bara träffat en, jättesnäll katt tidigare. Hon vet ingenting om världen runt omkring och vi tror att hon hamnade i bråk med en annan utav de 14 katterna som håller till runt vår tomt. Hon kan vara var som helst mellan Hålanda och Skepplanda.

Kännetecken:

Liten kattflicka, kallad ninja för att hon är väldigt nätt och smidig.
Svart, en aning brunaktig, men tillräckligt mörk för att se svart ut.
Lite vita hår på bringan
Gula ögon, öronmärkt

Hittelön till den som finner vår älskling!

MVH Ylva & Rikard

Annons:
Uppkatten
2013-08-01 09:52
#1

Innekatter som kommer ut av misstag brukar ofta följa husväggen, svänga runt ett hörn och sedan försöka hitta ett bra gömställe, t ex i en buske, under en bil, uppe på ett bildäck, under en husgrund - allt beroende på vad det finns för möjligheter. Där ligger de sedan vanligtvis och trycker ngt dygn eller så.

Ett problem här är att det har gått några dygn nu. Ett annat problem är att det rör sig väldigt många katter kring tomten.

Jag antar att hon är kastrerad? Det vanliga är att kastrerade honkatter inte rör sig längre bort än 400 meter i varje riktning, så ha det som ert primära sökområde nu i början. Personligen tror jag att hon finns betydligt närmare huset än så. Hon är förmodligen fortfarande mycket rädd och försöker hitta gömställen.

Det som känns akut viktigast i nuläget är att ni börjar ställa ut mat och vatten till henne, för får hon inte mat och vatten så kommer hon att tvingas börja vandra för att hitta mat. Då blir hon än svårare att hitta.

Maten ställer ni ut till kvällen, annars tar fåglarna den. I det här fallet får ni nog ställa ut mat på flera ställen (eftersom det finns många katter i området), men ställ gärna mat i närheten av där hon kom ut. Ställ maten lite skyddat t ex invid huset, eller bredvid en buske. Bra om övriga katter kan hållas inomhus medans ni letar, men förstår om det är svårt att få till.

Leta efter katten under den lugna delen av dygnet, d v s från 22:00 - 05:00 cirka. D v s i skymning-mörker-gryning. Då brukar katter vara lite extra modiga och aktiva! Ha gärna med en ficklampa - katters ögon brukar glimma till i mörkret. Kan vara bra t ex när man söker igenom täta buskar etc. LYSSNA efter katter som pratar och ta reda på vilka de katterna är.

Dagtid bör du också checka av träden, så att hon inte har blivit uppjagad i ngt träd och inte tar sig ner igen.

Det brukar också vara bra om man kan erbjuda katten en väg tillbaka in, på (ungefär) samma plats där den kom ut. D v s om man kan ha en dörr eller ett fönster stående öppet där missen självmant kan slinka in t ex under natten om missen kommer förbi. Här får man förstås överväga om det är möjligt så man inte själv riskerar att råka illa ut!

Lappa högt och lågt, och lägg gärna lappar i folks brevlådor (brukar kunna engagera mer). Ha med ett bra foto på katten och utlova gärna hittelön.

Anmäl henne också som försvunnen hos polisen på 114 14.

Kontakta även id-registret och anmäl henne som försvunnen.

Lappa även digitalt t ex på Blocket, på katthemmens hemsidor o s v.

En annons i lokaltidningen kan också vara bra.

Prata dessutom med alla ni ser när ni letar efter misse och ge dem en lapp med ert telefonnummer i handen.

Man kan även fundera på att låna/hyra en kattfälla och ställa ut, men det blir svårt med så många andra katter i området. I så fall bör så många som möjligt av dessa katter hållas inomhus under det att fällan är riggad.

Hoppas missen snart är hemma hos er igen! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2013-08-01 09:59
#2

Ps. Tänk på att missar kan bli mkt små och "osynliga" i den här situtationen. Det räcker med "tre kirskålsplantor" för att gömma en misse. När min misse hade slitit sig så VISSTE jag under ca 10 timmars tid i vilket buskage hon låg, ändå hade jag MYCKET svårt att se henne, och flera ggr trodde vi att hon hade gett sig av därifrån eftersom vi inte alls kunde se henne.

Det innebär att buskage, uthus och liknande måste sökas igenom MYCKET noga, flera gånger vid flera olika tidpunkter och från flera olika håll. Och gärna med ficklampa.

Själv blev jag förvånad över hur otroligt "osynlig" min misse lyckades bli!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
2013-08-01 20:59
#3

du har fått massor av bra tipps av uppkatten. håller tummarna.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Trooxi
2013-08-01 22:04
#4

Hej, tack så mycket för alla tips, tyvärr är det inte såhär lätt, katten vet inte vad som är hemma och hon har setts till, långt bort ifrån huset. (ca 1km)

Alla katterna som stryker omkring här är stallkatter, som inte är rumsrena och ingen egentligen äger, så det blir svårt att få folk att ta in dem. Vi hade gärna öppnat ett fönster, men problemet är att vi har hundar när nere, varav den ena skulle döda en katt om han fick tag på den.

Katterna har alltid levt på övervåningen, men nu var det en hundutställning och då såg kissen sin chans att gå ner och undersöka, hittade det öppna badrums fönstret och … ja, ni vet resten.

Vi bor på landet, allt runt omkring är ängar och hagar, jag har kollat alla de fåtal träd som finns i en diameter på 800m. Jag har varit under altanen och krupit och jag har kollat hos grannarna. Alla i området har ögonen öppna efter henne, men de enda som sett en skymt av henna såg henne 1 km bort i måndags.

Vi flyttade dit för ett halvår sedan och hon har endast sett allt genom fönstret, vi tror inte att hon söker sig mot det förra huset då vi flyttade  ganska långt, och även där var hon en övervånings-innekatt.

Hon gick på natten, och vi hörde bråk just den natten, inte trodde vi att det skulle kunna vara Lakris dock :(

Men tack! Hoppas så att vi ska hitta henne :(<3

Uppkatten
2013-08-01 22:30
#5

Vad får dig att tro att katten 1 km bort är just Lakris och inte någon annan svart katt?

Du säger att hon tog sig ut söndag kväll och sågs 1 km bort redan på måndagen?

Det låter väldigt "otypiskt".

Katter kan i och för sig bli ivägjagade och fly.

Men innekatter brukar lägga sig och trycka, och vara mycket rädda utomhus.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Trooxi
2013-08-01 23:36
#6

Vi är inte helt säkra på att det var hon, men dessa hade reagerat då ingen annan har svart katt i närheten.

Här i närheten finns en jättedominant, mycket aggressiv hankatt som jagar alla katterna, eftersom hon inte har så mycket "andra katt"-vanor kan vi tänka oss att hon blev riktigt skrämd av denna. Hans revir sträcker sig ungefär dit hon sågs med och därför tycker vi at det fortfarande kan vara ganska rimligt :/

Annons:
Uppkatten
2013-08-02 08:57
#7

OK då förstår jag hur ni tänker.

Lås inte fast er vid det bara, utan fortsätt att dessutom söka på det sättet som jag har tipsat er om.

När jag letade i 3 dygn efter min lilla svarta tjej (då 10 månader gammal) fick jag många samtal om svarta katter som folk hade sett både lite här och lite där. Det tycktes plötsligt finnas gott om svarta katter i närområdet, men i de flesta fall kunde jag utesluta att det handlade om min katt eftersom de beskrev lugna människosociala katter (vilket min fd skyggis inte kunde förväntas vara i det läget).

Inte kul med stora dominanta hankatter, men jag ställer mig ändå tveksam till att han skulle ha jagat iväg henne så långt redan första dygnet. Men ingenting är förstås omöjligt.

Även brist på mat kan få katter att ge sig av, men då brukar det ta lite längre tid än ett dygn.

Jag skulle fortsätta ställa ut mat hemmavid + leta i skymning-mörker-gryning. Dessutom kan ni ju lappa ordentligt i det område där ni fick tips om svart katt + åka dit och leta + ev. ställa ut mat.

Hoppas hon snart är hemma igen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Trooxi
2013-08-02 15:47
#8

Tack för all hjälp! Vi fortsätter vår sökning, tyvärr utan mig som åker på utbildning imorgon. Men jag har bett dem att läsa allt som skrivits här och jag hoppas att få komma hem om en vecka till min mysiga kattflicka.

Kram och tack för all er hjälp!

Trooxi
2013-08-23 23:44
#9

Efter 26 dagar kom hon tillbaka, utsvulten. Hon vägde inte mer än 400gram idag när hon kom hit till oss, men hon är här nu!

Och mer social än tidigare, pratar hela tiden och var lättfångad och följde villigt med oss hem!

Tack för allt erat engagemang, ni gav oss ljus i mörkret och nu är hon funnen, stort tack!

Kram Ylva Berggren

martdat
2013-08-24 08:45
#10

Skönt att höra. hoppas att hon äter upp sig fort .

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

annebeate
2013-08-24 09:40
#11

Så skönt att hon är hemma igen och gläds med er. Med tanke på hennes vikt -400 gram!- hade jag tagit henne till veterinär för undersökning så fort som möjligt.

Trooxi
2013-08-24 15:52
#12

@annebeate

Hon verkade mest varit tom i magen för idag väger hon redan 1kg, men hon ska på en undersökning på måndag :)

Hon är väldigt social och verkar må väldigt bra i alla fall! :)

annebeate
2013-08-24 21:07
#13

Det låter mycket bra. Har dock läst att en katt som svultit ska man ge lite mat i början och öka på gradvis.

Det måste vara underbart att ha henne hemma igen! ❤️

Annons:
Uppkatten
2013-08-24 23:50
#14

Ge henne pytte pyttesmå portioner mat - men ofta. Åk till veterinär omedelbart om hon får problem med magen eller verkar "ur form". Ha koll på kattlådan så att hon kissar och bajsar. Mkt bra att ni planerat in veterinärbesök till på måndag! Njut av att ha henne hos er igen!!! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Trooxi
2013-08-24 23:58
#15

Problemet är inte att vi ger henne för mycket mat, problemet är att hon äter vad hon än får tag på, som gamla kakor ifrån soptunnan och den andra kattens mat…Men hon gör ifrån sig ordentligt i lådan och allt verkar normalt :) Hon bajsar lite ofta men bara marginellt oftare än vanligt.

Tack igen för allt ert stöd och försök till hjälp! :')

Uppkatten
2013-08-25 00:03
#16

Katter som svultit en längre tid bör matas igång med småportioner för att de ofta får problem med magen annars. Så försök iallafall att ge småportioner (men ofta) och ha koll så hon inte verkar få ont i magen etc!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Hawknestgrove
2013-08-28 13:02
#17

Underbart att höra solskenshistorier

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: