Annons:
Etikett09-västragötaland
Läst 4290 ggr
LexusNystrom
2013-07-26 09:53

Ulricehamn (Brunn södra) grå-vit kattpojke

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Torsdagen den 25 juli, 15.00-15.30, försvann vår kastrerade gråvit-randiga kattpojke Prius (Prisse) vid rastplatsen Brunn södra. Han rymde ner i skogen mellan väg 40 och Brunn.
Han är gråvit-randig på huvud, rygg och svans, i övrigt vit, utom några mörka fläckar på bakbenen.

Vi letade efter honom i flera timmar men måste fortsätta vår resa. Vi träffade en trevlig familj i Brunn, som direkt började hjälpa oss söka. Han är mycket långt hemifrån Pelarne/Vimmerby.

Mats 0703100775  Maria 0706835892  Lotten 0705562426

Annons:
LexusNystrom
2013-07-26 12:17
#1

Prius är grårandig, dvs inga vita ränder.

Issa
2013-07-26 20:02
#2

Han är bruntigré med mycket vitt.

Uppkatten
2013-07-26 23:08
#3

Ni måste omedelbart se till så att någon börjar ställa ut mat och vatten till katten varje kväll på platsen där han försvann. På så sätt förhindrar ni i bästa fall att katten börjar irra runt/vandra (och blir ännu svårare att hitta). Ställ inte ut mat dagtid för då tar fåglarna den. Så snart som möjligt bör ni sedan låna/hyra en fälla (t ex från ett katthem) och ställa ut den på samma plats där ni har matat. Även fällan ställs lämpligen ut till kvällen (sedan det börjat skymma). Be om noggranna instruktioner för hur man använder fällan på bästa sätt. Sitt gärna själv i närheten och vakta fällan så att missen inte behöver sitta i den för länge. Det är bra att sitta t ex i en bil så att man blir "osynlig" för katten. Man kan behöva sitta med fälla många kvällar för att katten ska vänja sig vid den och våga gå in i den.

Det är sannolikt så att katten fortfarande finns kvar alldeles i närheten av där han försvann. Sannolikt är han mkt rädd och ligger och trycker.

Är katten id-märkt och registrerad? I så fall ska ni anmäla till id-registret nu att missen är försvunnen.

Anmäl också katten som försvunnen till polisen på 114 14.

Se till att lappa ordentligt i området där katten försvann. Ha ett bra foto med på lapparna och utlova gärna hittelön.

Lappa också digitalt t ex på Blocket och på katthemmens hemsidor.

Annonsera också i lokaltidningen.

Det är viktigt att ni är väldigt aktiva i ert sökande redan nu för att få tillbaka missen. Det går inte att "vänta och se". NI måste hitta honom. Han har ingen chans att på egen hand hitta tillbaka till er och katter klarar sig inte själva utomhus.

Behöver ni hjälp så lägg in det här inlägget även på Hittekatter i fokus så kanske det finns folk därinne som kan hjälpa er vidare i ert sökande (dela på facebook o s v).

Hoppas verkligen att ni hittar den här lilla killen igen. Han behöver verkligen bli hittad. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
2013-07-26 23:13
#4

Jag hade återvänt och letat efter honom inte senare utan nu. Jag hade också kontakt boende i området  och försett dem med information. Bla lagt efterlysningslappar i brevlådor och lockat med hittelön men också personligen talat med boende där. Det gäller att direkt vara mycket aktiv i letandet.Därmed öskar möjligheterna att finna honom. Även anmält honom försvunnen hos polisen, tel 114 14.

Prius , denna vackra katt, är säkert mycket rädd nu i främmande traktoch självfallet måste ni söka aktivt efter honom nu med en gång i området där han försvann. För mig och säkerligen många andra hade något annat alternativ inte funnits.

LexusNystrom
2013-07-26 23:43
#5

Tack för alla goda råd!

Vi har letat, både direkt efter försvinnandet i flera timmar och idag, dvs. dagen efter. Men vi bor 15 mil från Ulricehamn…

Vi har anmält till polisen, affischerat, pratat med boende i närområdet, mejlat foton till arbetsplatser i närheten, lagt ut efterlysning på Fb och annat.

Till och med Ulricehamns tidning har gjort ett reportage, men vi har sorgligt nog ingen möjlighet att fortsätta leta, utan kan bara hoppas att Prius söker upp de barn/ungdomar som omedelbart började hjälpa oss att leta.

Prius har inte ett enda brunt hårstrå!

annebeate
2013-07-27 01:21
#6

Jag förstår att ni letat aktivt efter Prius  och verkligen försökt hitta honom.Tyvärr är det så att man nog måste själv vara aktiv på plats för att ha en rejäl chans att finna honom. Det är så lätt att man får en övertro på att information på facebook, polisanmälan  m m ska lösa ens problem. 15 mil, innebär cirka 2 timmars bilkörning i vardera riktningen. Inte  så lång sträcka att det ska hindra en från att uppsöka platsen och därmed öka chansen att finna honom. Det kan innebära skillnad mellan att finna honom välbehållen contra att han går förlorad. Jag tycker ni dessutom alla tre eller - i vart fall någon av er - skyndsamt ska seriöst  överväga alternativet att inkvartera sig i närområdet och därmed ges ordentliga möjligheter att söka igenom området där han försvann och tala med människor i området.  

Tyvärr tror jag inte man ska ska förlita sig eller ens rejält hoppas på att Prius i främmande trakt, och där risken är stor att han  varken fått mat eller vatten, dessutom i denna värme, ska uppsöka de barn/ungdomar som hjälpte er i början av letandet, personer som han inte ens träffat tidigare. Jag tror tyvärr att det är ett rent önsketänkande.

Mitt bestämda råd till er är att ni  alla tre eller åtminstone någon av er så skyndsamt som möjligt åter tar er till platsen och fortsätter att leta efter Prius. Han förtjänar faktiskt att så sker.❤️

Annons:
Uppkatten
2013-07-27 09:37
#7

Jag kan bara instämma med #6. Det är eget fotarbete som gäller i det här läget. Missen kommer med stor sannolikhet "lättast" att kunna hittas mellan 22:00-05:00 ca och så dags på dygnet sover barn och ungdomar (och de flesta andra också!). Rädda missar som hamnat i en främmande miljö ligger vanligtvis och trycker under dagtid, och rör sig/försöker hitta mat och vatten under den lugna/mörka delen av dygnet. Det är så dags på dygnet som man kan anta att missen också kommer att vända tillbaka till platsen där han kom lös för att försöka hitta er igen. Och då bör ni finnas där för honom, eller åtminstone ha mat + fälla stående åt honom där (och fällan måste då kontrolleras flera ggr/dygn, helst ska man sitta i bil i närheten och ha koll!).

Dessutom bör ni på olika sätt försöka leta aktivt efter honom i skymning-mörker-gryning i det området där han försvann. Så dags på dygnet blir katter "lite extra modiga/aktiva".

Se er om "med kattögon". Var finns bra gömställen för katter? Tänk på att en rädd katt kan bli mkt liten och "osynlig". Det räcker i princip med "tre kirskålsplantor" eller med en omkullfallen smal trädstam för att dölja en katt (tro mig - jag har letat själv!). Ha med en ficklampa vid sökande i mörker - då brukar man kunna se katters ögon glimma till i mörkret. LYSSNA! Svarar någon på era lockrop i mörkret? Hör ni katter som pratar med varandra? Ta reda på vilka de katterna är! Ha också koll uppåt så att missen inte har klättrat upp i ett träd och inte vågar sig ner igen (det kräver förstås att man söker i dagsljus). Fälla resp. matning är jätteviktigt i det här läget!!! Och det gäller att ordna med det nu - innan missen "ger upp" och börjar vandra.

Förmodligen är katten som räddast under de första 1-2 dygnen. Ligger och trycker och vågar inte svara. Därför är det viktigt att ni fortsätter att leta aktivt mycket längre än så! Det är ni som är hans trygghet och familj och det är därför som ni (och inte andra människor) har störst chans att hitta honom!

Är det här en katt som är van vid att vistas utomhus?

Är det här en katt som är van vid/har lärt sig att fånga fåglar och möss och som gör det "till vardags"?

Är missen social mot främmande människor (inkl. barn) i vanliga fall? Även utomhus?

Tyvärr har vi mycket dåliga erfarenheter av polisanmälningar här på iFokus. D v s samma katt kan vara anmäld både som försvunnen och som upphittad hos polisen utan att polisen ser en koppling mellan de båda anmälningarna. Detta händer i ett! Inte sällan är det nog beskrivningen av kattens färg som "ställer till det". Upphittaren anger kanske t ex att katten är bruntigré (ett begrepp som de flesta poliser nog inte alls känner till) medans den som efterlyst katten kanske säger att den är grå-vit. En tredje person skulle kanske säga att katten är grå-vit med svarta ränder, och en fjärde person skulle uppge att den är gråtigré med mycket vitt (vilket är vad jag själv spontant skulle säga).

Barn och ungdomar letar säkert aktivt över en tid, men tröttnar sedan. Jag kan bara rekommendera er att själva finnas på plats och söka samt att ställa ut mat + vatten + fälla. Missen finns där ute någonstans och behöver bli hittad ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

LexusNystrom
2013-07-27 10:04
#8

Prius går, hemma, ut och in som han vill, fångar och äter både möss och fåglar. Han är social mot människor, även om han först väljer att spana in dem utan att själv synas.

Vi har letat i området med hjälp av vår hund, som i vanliga fall brukar veta var hans katter finns, men han har inte fått upp något spår, varken mark eller vind. Prius kan ha dragit sig mycket längre bort från trafikljuden, väg 40, än vad vi antagit.

Uppkatten
2013-07-27 10:53
#9

Det vanligaste är nog ändå att katten ganska omgående försöker hitta någonstans att gömma sig (där den sedan ligger och trycker 1-2 dygn) och att den finns kvar i närområdet under en tid.

Det är vad erfarna "kattspanare" har sagt mig, det är min egen erfarenhet, och det har varit så i många av de fall som vi har kunnat följa här på iFokus.

Stort plus ändå i sammanhanget att detta är en van utekatt som kan fånga mat själv och som inte är rädd för människor!!! Och att han dessutom är kastrerad!!! Han har också kommit bort vid en bra tidpunkt på året.

Inte desto mindre behöver han bli hittad. Jag skulle satsa på att i första hand söka av + lappa ett område som sträcker sig ca 400 meter i varje riktning från där han försvann, för att därefter successivt utöka sökområdet vid behov. Jag skulle gång på gång återvända till just den plats där ni sågs senast och leta extra noga där. Ropa och locka, ställa dit mat, vatten och fälla.

På sikt kan han ev. börja vandra hemåt. Det finns katter som vandrat mycket långt för att komma hem igen. Men jag tror att det är få katter som lyckas med detta och 15 mil är som sagt långt.

Kontakta även katthem i närheten och be dem hålla span. Det är ju ofta dit folk ringer om de hittar en katt som de tror kan vara hemlös/övergiven/bortsprungen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
2013-07-27 11:47
#10

LexusNystrom, Uppkatten har i #3,7 och 9 lämnat så viktiga råd som kan vara helt avgörande för er i ert sökande efter er älskade Prius. Följ dem fullt ut  som grundar sig på egen och andras erfarenheter. Kan bara instämma i dem efter att ha själv varit aktiv sedan länge i olika sammanhang  när det gäller sökandet efter försvunna katter och vill än en gång framhålla det kanske viktigaste nämligen att ni själva är aktiva på plats. 

Hoppas så ni mycket snart finner Prius välbehållen.❤️

Missemåns
2013-07-27 11:47
#11

Ni som är såna experter och verkar veta precis hur Prius fungerar och får det att låta som om vi inte bryr oss ni kan ju läsa det här http://www.ut.se/nyheter/katt-forsvann-i-ranarjakt(3873097).gm och sen berätta var han befinner sig…vi har letat flera, flera timmar med vår hund, pratat med folk som bor där, hängt upp affischer, ring till campingen och mejlat en affisch dit, anmält till polisen, ringt till kyrkan i närheten så de som arbetar på kyrkogården håller utkik, fixat en hemsida, pratat med lokaltidningen, skrivit på facebook med bild och allt, skrivit här m.m. Vi bryr oss jättemycket och är ledsna och oroliga. Igår sökte vi igenom skogen grundligt men inte ett ljud eller spår..

Uppkatten
2013-07-27 12:15
#12

#11 Ingen kan veta exakt hur en misse reagerar när den kommer ut på det här sättet. Det enda man kan ha med sig i sitt sökande är erfarenheter av hur katter ofta brukar bete sig. Det handlar inte om att vara expert, utan om att dela med sig av erfarenheter som kan underlätta för misse och familjen att återförenas igen.

Många av oss har inte så stora erfarenheter av försvunna missar den dag som vi själva drabbas. Så var det för mig med. Men jag fick lära mig mycket om hur katter beter sig när de t ex har slitit sig, och jag har fortsatt att lära mig mer om bortsprungna katter och vill gärna dela med mig av de kunskaper och erfarenheter som jag fått. Inte för att skriva någon på näsan utan för att - i bästa fall - öka chanserna till en snar återförening mellan katt och familj.

Tyvärr blir många katter kvar där ute, och det är naturligtvis mycket olyckligt både för missarna och för familjerna.

Tidningsartikeln du länkar till ger en liten annan vinkel av ärendet än vad man får här i tråden. I tidningsartikeln beskrivs katten som försiktig och man skriver att det inte är en van utomhuskatt. Skulle det vara på det sättet så ökar sannolikheten att katten finns kvar i närområdet och ligger och trycker någonstans den första tiden.

Har det dessutom pågått en rånarjakt i området med helikopterspaning etc är chansen - enligt min bedömning - än större att katten ligger och trycker. D v s tar skydd.

MEN - varje katt är unik och ingen kan säga EXAKT hur en enskild katt kommer att bete sig under de här omständigheterna. 

Jag tror definitivt att ni bryr er, det har ni redan visat i det ni gjort och berättat. Min förhoppning är dock att att våra samlade erfarenheter ska ge er chansen att kunna söka ytterligare effektivt efter missen. 

Är inte alls ute efter att vara "elak" på något sätt, utan vill bara att ni ska få så mycket erfarenhet av katt-sök som möjligt "med er" för att öka era möjligheter att få tillbaka lillmissen igen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
2013-07-27 12:34
#13

#11 Självfallet är vi väl medvetna om att ni redan gjort mycket för att hitta Prius och vi andra vill med hjälp av egna och andras erfarenheter bistå med värdefulla råd som kan leda er till Prius. Tyvärr är det mycket som ska klaffa många gånger för att det ska bli en positiv lösning. Nu i början finns de största förutsättningarna och jag hoppas att ni vill se våra inlägg som ett stöd i ert sökande efter Prius. Att söka efter en försvunnen katt är komplicerat och därför är jag övertygad om att råden ni fått inte minst av Uppkatten kan vara mycket värdefulla för er. Vårt engagemang för Prius bottnar bara i en önskan att han mycket snart åter ska få vara tillsammans med sin familj.❤️

Annons:
Hawknestgrove
2013-07-28 09:56
#14

ja, ingen här önskar ju annat än ert och kära Prius bästa. det här är nog en av de vänligaste sajterna på Fokus, Uppkatten har hjälpt många med bra tips, likaså annebeate.

Här har du i alla fall en del samlade tips, som du kan ta och skriva ner på en lista och bocka av, och ge inte upp hoppet….

http://kattpolisen.ifokus.se/articles/4d714ebfb9cb462244061878-nar-din-katt-ar-bortsprungen?discussions-1

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: