Annons:
Etikett16-västmanlands-län
Läst 3166 ggr
Valerija
2013-07-16 16:09

Hjälp! Rädd!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag skaffade jag mig en ny katt (sju veckor), vet att de typ är lag på att man får dom efter 12 veckor men hon som sålde visste knappt inte om sin egna katt var en kille eller tjej? Det är en hona! Jag ska ta hand om den precis som jag gjort och fortfarande gör med min hankatt Laki som är tre år ungefär. Men nu till själva grejen. I mitt förra inlägg så nämnde jag att Laki hade varit borta i ca två veckor men kom hem helt ledsen och jag vet inte vad. Och den där hunden är äntligen borta tänker han men så skaffar jag en katt. Dom har luktat på varandra men de går inte. Vet att det bara har gått denna dag, men jag har inte bråttom. Det jag är rädd över är att Laki känner sig sviken eller något för jag skaffat en till katt? Att han inte längre känner att huset är hans för hunden brukar vara här. Förstår ni vad jag menar? Känns som att jag sviker honom och det gör ont. Nu har jag två bebisar men vill aldrig att någon ska känna att hen behöver gå härifrån, de är min största rädsla! :-(

Annons:
Uppkatten
2013-07-16 17:24
#1

Det som oroar mig mest är att din kattunge är så liten. En så ung kattunge får enligt lag inte skiljas från mamma och kullsyskon. Det beror på att så här små kattungar löper stor risk att utveckla beteendestörningar/beteendeproblem om de inte får vara kvar hos sin mamma och sina kullsyskon. De kan som vuxna börja felkissa och andra mycket otrevliga beteenden som är svåra att komma tillrätta med. Kattungar i den här åldern behöver sin kattmamma som säger ifrån till ungarna och som lär dem allt som små katter behöver veta inför framtiden. Mamman ska under den här perioden successivt börja "stöta bort" ungarna, samtidigt som hon fortfarande finns där för dem och lär dem det de behöver veta inför att flytta hemifrån. Det här är en mycket, mycket viktig period i en katts liv! Det är därför man har satt en gräns som säger att kattungen måste vara MINST 12 veckor innan den skiljs från sin mamma.

Det är uppfödarens ansvar att inte lämna bort kattungar före 12 veckors ålder. Om uppfödaren ändå lämnar bort kattungarna tidigare så bör man kontakta/anmäla det till länsstyrelsen. Vad du som köpare bör göra är att du ska ställa krav på att din kattunge får komma tillbaka och bo hos sin mamma tills kattungen är 12 veckor och "mogen" att flytta hemifrån. På så sätt får din katt bäst förutsättningar till ett bra liv!

När missen sedan flyttar hem till er igen så tror jag att allt kommer att gå bra bara missarna får "landa" lite i den nya situationen först. Det hör till att de kan morra och fräsa och bete sig lite "dumt" med varandra den första tiden, men det brukar gå över. Sedan är det förstås viktigt att du leker och kelar mycket med din första katt, så han känner att han fortfarande är viktig för dig! Hoppas det blir bra med missarna ❤️!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Valerija
2013-07-17 16:14
#2

Hon är tolv veckor enligt henne så vi får lita på det. Än så länge har dom inte blivit kompisar… Längtar tills dom blir :-)

Uppkatten
2013-07-17 18:19
#3

Finns det den minsta tvivel om kattungens ålder så bör du be en veterinär titta på missen och bedöma hur gammal den är. Är missen 7 veckor (som du först uppgav) så bör den få vara kvar 5 veckor till hos sin kattmamma, eftersom den då är så liten att den har halva "kattskolan" kvar att gå innan den är redo att lämna sin mamma. Det är både olämpligt och olagligt att skilja kattungar från mamman och kullsyskonen tidigare. Kattungen behöver få vara kvar hos sin mamma för sin sociala uppfostran (t ex för att lära sig var gränserna går), för att det är bättre med tanke på kattungens immunförsvar, för att undvika magproblem, för att lära sig att sköta sin hygien, för att inte utveckla beteendeproblem på sikt (t ex att katten blir hårdhänt mot sin ägare, kissar på fel ställen, snuttar och suger på textilier o s v). Tyvärr är det här beteenden som gör att många inte vill ha sin katt kvar, d v s katten löper större risk att bli dumpad/omplacerad.

Jag förstår att du vill din kattunge allt gott i världen, därför bör du be en veterinär bedöma kattungens ålder om du är det minsta osäker. Vad har missen för ögonfärg i dag? Hur mycket väger hon?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Valerija
2013-07-18 12:51
#4

Hon har typ grågröna ögonfärg, och väger nog inte mer än ett kilo. Hon bajsar och kissar i sandlådan så det är ju bra. Mina föräldrar är på semester så ska vänta tills dom kommer hem så ska vi nog kastrera henne :-). Tack så mycket för dina tips =)

Valerija
2013-07-18 12:51
#5

Eller hon har typ brungråa ögon :-)

martdat
2013-07-18 17:56
#6

uppkatten har skrivit bra. lagen är inte TYP utan en lag är en lag och finns av en anledning . för kattens bästa. be uppfödaren ta tillbaka katten tills den är 12 veckor.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Valerija
2013-07-18 21:55
#7

Hon säger att den är 12 veckor annars hade hon ej sålt den. Jag vet att det är lag.

martdat
2013-07-18 22:37
#8

#7 varför skriver du då den 16 e att den är 7 veckor?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: