Annons:
Etikett17-stockholms-län
Läst 6826 ggr
Kribba2
7/14/13, 10:17 PM

HEMMA Vallentuna, Birmakatt bortsprungen

Hej,

Vi letar sedan i morse, 130714, efter vår birmakatt Iggy.

Iggy är en kastrerad hankatt som vanligtvis lever inomhus och förmodligen är väldigt skygg ute i det fria.

Han har inget halsband, men är chipmärkt.

Vår förhoppning är att han trycker i närheten av i sitt hem runt Ekebydal i Vallentuna, men kanske har han sprungit längre bort om han blivit skrämd av andra katter eller så.

Tacksamma för alla tips i vårt sökande efter Iggy!

Hälsningar

Linda och Christian

Annons:
Uppkatten
7/15/13, 9:33 AM
#1

Missen finns troligen kvar alldeles nära huset än så länge. Se dig om "med kattögon". Var finns bra kryp-in där missar kan gömma sig. Tänk på att det räcker med "tre kirskålsplantor" för att gömma en rädd misse. Katter kan alltså bli mkt små och "osynliga" när de är rädda. Leta särskilt noga i t ex busksnår och under bilar samt uppe på bildäck etc, och leta flera ggr på samma ställe. Leta ffa under den lugnare delen av dygnet (skymning-mörker-gryning, 22:00-05:00 ca just nu). Ställ också ut mat och vatten till kvällen. Ställer du ut det på dagtid kommer fåglarna att äta upp det. Ställ mat+vatten nära där missen försvann, och ställ då maten och vattnet lite skyddat om så är möjligt (t ex intill en husfasad, intill en buske eller liknande). Genom att mata katten undviker du att han börjar vandra p g a hunger och det blir lättare för dig att hitta honom igen. Riktigt rädda/skygga missar kan man behöva fånga med fälla. Ta i så fall kontakt med ngt av katthemmen i närheten och fråga om du kan få hyra fälla + be om råd hur man använder den. När du letar i mörker är en ficklampa bra att ha med. Då brukar man kunna se kattens ögon blänka till. Lyssna också efter missar som "pratar" och ta reda på vilka de är.

Anmäl missen som försvunnen hos polisen på 114 14.

Kontakta id-registret och anmäl honom försvunnen.

Sätt upp lappar högt och lågt, ffa 400 meter i varje riktning sett hemifrån. Lägg också lappar i folks brevlådor, det ger ofta ett större engagemang.

Lappa digitalt t ex på katthemmens hemsidor samt på Blocket.

Bor ni i villa/radhus och missen har smitit därifrån så är det bra om man kan erbjuda missen "en väg tillbaka in". D v s om man kan ha ett fönster eller en dörr stående öppen på ett sådant sätt att missen själv kan ta sig in (tänk dock på er egen säkerhet så ingen okänd tar sig in…).

Hoppas ni hittar missen snart igen! Missen finns där ute någonstans och behöver bli hittad! HjärtaDet är viktigt att ni söker MYCKET AKTIVT redan nu i början. Då är chanserna störst att få tillbaka honom.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kribba2
7/21/13, 12:33 PM
#2

Iggy är hemma igen! Tack för tips och råd, hade gjort det medta redan men kul att se att det finns människor med engagemang och välvilja! Iggy låg på baksidan av en grannes hus ca 150m hemifrån. Grannen ringde och jag gick och hämtade. Trodde först att det skulle vara fel katt men det var verkligen Iggy. Jag närmade mig försiktigt samtidigt som jag småpratade med honom. När jag var riktigt nära fräste han först två gånger men stannade sen upp och insåg väl att det var jag, för då började han gnälla istället. Klappade honom ett tag och lyfte upp honom. Väl hemma blev det mat och vatten som han glupskt satte i sig, sen borstning av den pyntade pälsen :) Grannen som vägrade hittelön fick i alla fall en flaska skumpa, det var dom värda. Vi är så tacksamma. Nu ska vi ta kopplade promenader till en början och har skaffat halsband med ID-rör. Tack igen för tipsen!

Uppkatten
7/21/13, 7:30 PM
#3

Vad skönt för er att missen är hemma igen! ❤️Man blir alltid lika glad när missar är efterlängtade och hittar hem! Det bästa med sådana här söktips är att även om matte/husse redan gjort det mesta som man tipsar om så finns det säkert många andra mattar/hussar till bortsprungna katter som är inne i en sådan här tråd och läser. På så sätt kan man hjälpa fler i deras sökande efter bortsprungna katter.

Ett bra alternativ när någon inte vill ta emot hittelön är att skänka motsvarande summa till ett bra katthem så kommer pengarna andra behövande (vilsna och hemlösa) missar till godo! Man kan t ex vända sig till något av de katthem som är anslutna till Svekatt och skänka pengar dit.

Själv blev jag fadder till en katt på ett katthem som tack efter att ha fått hjälp att hitta min misse när hon var på rymmen. Har varit fadder till den katten i två år nu, vilket innebär att jag betalar ca 500:- per år till katthemmet som ekonomiskt stöd.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
7/14/14, 11:54 AM
#4

Grattis!

Har skrivit HEMMA i rubriken.

Upp till toppen
Annons: