Annons:
Etikett16-västmanlands-län
Läst 5357 ggr
Valerija
2013-07-10 20:07

MIN kATT ÄR BORTA! köping Hemma!

Jag skaffade min kattunge Laki för ca två, tre år sedan, och han har allltid haft det bra hemma, blivit bortskämd och älskar att vara ute och jaga. Men nu så är det så att min syster har skaffat en hund och dom går inte alls tillsammans, utan Laki är verkligen rädd och jag tror att när hunden är på besök så skäller han bara och förut var han borta i ca tre dagar men kom hem. I tisdags förra veckan såg vi han sist. De har alltså gått en vecka nu och jag har gråtit i flera dagar, det är som min riktiga bebis. Jag la ut hans mat och mjölk på altanen över natten å imorse innan jobbet så stog allting kvar orört, men när jag kom hem var maten uppäten men mjölken var kvar, alltså är de inte min katt för han älskar mjölk! :( Bor i Köping och hoppas min bebis kommer hem snart. Han är en svartvit bondkatt/hane.

Annons:
martdat
2013-07-11 12:44
#1

Här är samlade tipps i ökandet .

http://kattpolisen.ifokus.se/articles/4d714ebfb9cb462244061878-nar-din-katt-ar-bortsprungen

 när ni hittar honom  så kanske det är bättre att din syster lämnar in hund hemma när hon kommer. det är ju ändå kissens hem.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Uppkatten
2013-07-13 19:43
#2

Det är bättre att du ställer ut maten rätt sent på kvällen, ställer man ut mat på dagtid så brukar fåglarna vara där och äta upp den. Hoppas att missen snart är hemma igen! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Valerija
2013-07-14 12:58
#3

Okej tack så mycket. Det har snart gått två veckor och jag är förstörd och ska imorgon hämta en annan misse men ingen kommer vara på första plats än sin första man har :) Hoppas han kommer hem!!

Uppkatten
2013-07-14 14:02
#4

Gå igenom alla tipsen i #1 och följ dem noga. Det är viktigt att du är väldigt aktiv i ditt sökande redan nu! Anmäl honom som försvunnen till polisen på 114 14. Lappa digitalt på t ex Blocket och katthemmens hemsidor samt annonsera i lokaltidningen. Kontakta de närmaste katthemmen och hör efter om de har fått in honom/hört något. Är missen id-märkt och registrerad så bör du kontakta id-registret och anmäla honom som försvunnen. Lappa högt och lågt - i första hand 400 meter i varje riktning sett hemifrån. Lägg även lappar i folks brevlådor och be om hjälp! Det är viktigt att du har bra och tydliga foton med på dina lappar, svart-vita katter finns det gott om så det är viktigt att folk får se hur just din katt ser ut. Be också folk att kolla i garage, uthus etc så att inte missen har blivit instängd någonstans. Det händer också att katter av misstag hamnar mkt långt hemifrån. De kan t ex ha liftat med ngn bil eller ett släp. Därför är det viktigt att lappa digitalt och att inte enbart söka i det egna närområdet. Du bör också leta till fots ffa under den lugnare delen av dygnet (skymning-mörker-gryning). Då är katter oftast som mest aktiva. Så ut och promenera och locka på missen, gärna vid 4-tiden på morgnarna då det är riktigt lugnt ute! Även här kan du börja med att söka av ett område som är i storleksordningen 400 meter i varje riktning sett hemifrån. Passa på att sätta upp efterlysningslappar under dina promenader!

Ge inte upp! En del återfinner sina missar efter dagar, andra efter veckor, månader eller år. Men missen finns någonstans där ute och behöver bli hittad! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Valerija
2013-07-15 07:26
#5

Gissa om jag är överlycklig? Brorsan kom in innan han gick till jobbet med honom till mitt rum. Även fast jag hade sovmorgon en extra timme dit så använde jag den till att spendera tid med honom, gav han mycket mat, mjölk, tog bort alla stora hemska festingarna. Han jamade jätte länge också och nu ligger han å sover ska snart på jobbet, jag vill inte lämna honom :-( Men men… Tack till era alla tips! Ni ger hopp

Uppkatten
2013-07-15 09:12
#6

Härligt!!!! Det finns inget bättre än att få tillbaks sin lilla misse! ❤️ Om misse inte är id-märkt och registrerad så se till att göra det nu ifall han försvinner fler gånger. Har du otur så kan han inte ta sig hem för egen tass nästa gång och då är det bra om missen är chip-märkt så att den som hittar honom kan hjälpa honom hem igen. Chip-märkning kan göras hos veterinären.

Vad är det för mjölk du ger missen? Vanlig mjölk är det vanligt att katter får ont i magen av, så var lite försiktig så att missen får må så bra som möjligt 🙂.

Njut av missen nu och av nya missen som du skulle hämta. ❤️Och så får du be syrran att lämna 🐶 hemma fortsättningsvis.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
annebeate
2013-07-15 10:52
#7

Lycka!❤️

Valerija
2013-07-15 22:42
#8

Jag vill chippa katten men kostar det? Får kattungen imorgon och jag hoppas att dom kommer överrens bara… ❤ Vill inte att min katt ska känna att någon annan tar över huset hela tiden. Min katt är aldrig mysig förutom när han var liten. Har aldrig sett honom så som jag såg honom idag. Vart jag än gick så jamade han och slutade direkt när jag bärde upp honom eller när han la sig vid mig i soffan, han ville känn närhet när han skulle sova. Och när jag skulle till köket så vaknade han med en gång, varje gång jag gick någonstans. Hoppas han bara inte varit med om något hemskt!

Uppkatten
2013-07-15 23:13
#9

Ja, det kostar några hundra (ca 200-400:-) att chip-märka sin katt, men priset kan variera lite mellan olika veterinärmottagningar så ring runt och fråga! Ibland har veterinärer också kampanjer då det är lite billigare. Min förhoppning är att det snart blir lag på att alla katter måste vara id-märkta.

I dag blir allt för många katter kvar ute i hemlöshet sedan de kommit ut av misstag (eller sedan de kommit vilse). Är katterna inte kastrerade kan de dessutom ge upphov till ungar som blir hemlösa… Det här medför ett enormt lidande för katterna för katter klarar sig inte själva.

Genom att id-märka och registrera våra katter ökar chanserna att vi får tillbaka dem väsentligt om de kommer vilse!

Kastrering, id-märkning och vaccinering är jätteviktigt för ALLA missar!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: