Annons:
Etikett043-lund
Läst 3872 ggr
verkligeen
6/9/13, 4:31 PM

Lund, KlostergårdenKatt bortsprungen

Hej!
Min älskade 4åriga hankatt Sega snubblade ned från mitt fönster på fjärde våningen fredags natt (7 juni) och har varit bort sen dess. Jag var nere på marken 15 sekunder efter att det hände men han var inte där.  Sega är svart hankatt med vit nos, vita strumpor och vita fläckar på magen. Han väger ca 5 kg. Han är ganska ängslig av sig kring de flesta förutom familjen men han är ändå tam och gillar att vara med runtomkring människor, det är dock nästan bara jag som får bära och ha i knäet och sova med. Han har bara varit ute en gång tidigare! Han ramlade från fjärde våningen och är kanske skadad!!!! 
Snälla hjälp mig att hitta min Sega! Vi bor i Klosergården där vi satt upp massa lappar. Vi skulle ha flyttat härifrån i lördags men eftersom Sega är borta vill jag inte flytta. Sega har en bror som han bott med tillsammans sedan de föddes, vet någon om det är bra att kanske ta ut honom i koppel och leta lite? Jag försökte några minuter bara men han gillade det inte.. Hjälp mig hitta Sega! Mitt namn är Emmy Åhs och mitt nummer är 0737249546.

Tack!

Annons:
martdat
6/9/13, 6:49 PM
#1

här är samlade tipps- http://kattpolisen.ifokus.se/articles/4d714ebfb9cb462244061878-nar-din-katt-ar-bortsprungen?discussions-1

 vare sig han är skadad elr inte så gissar jag att han finns nära och ligger och trycker och är rädd någonstans. engagera dina grannar att hjälpa dig. kolla alla förråd och dylikt. under buskar . häckar.  framgår inte om han är id märkt? men kontakta djursjukhus i närheten om han har blivit skadad så kan ju någon skjutsat in honom.

jag skulle nog hålla den andre kissen inne. möjligvis om han får följa med ut i bur en stund.  det är bara mina tankar ,

all lycka till

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Uppkatten
6/10/13, 6:57 PM
#2

Ett fall från fjärde våningen är tyvärr ofta förenat med allvarliga skador, t ex spräckt urinblåsa, frakturer, skador i munnen etc. Det är ofta farligare att falla från 4:e våningen än om fallet är högre (katten kan ha svårt att hinna tömma urinblåsan och svårt att hinna börja rotera under fall från 3-4 våningen). Mest allvarligt är det ofta för överviktiga katter och för innekatter (de har sämre muskulatur än utekatter). Det är alltså viktigt att missen hittas och tas till veterinären så snart som möjligt. En katt som ramlar ut på det här sättet följer ofta husväggen, svänger runt ett hörn och försöker sedan hitta sig ett gömställe. Se dig om med kattögon: var finns bra kryp-in där en katt kan gömma sig. Sök noga i alla buskage, under bilar, uppe på bilarnas däck etc. Leta ffa i skymning-mörker-gryning då katter brukar vara lite extra aktiva och "modiga". Leta på samma ställen om och om igen. Det behövs bara tre kirskåls-plantor för att dölja en katt som ligger och trycker. En misse kan alltså bli näst intill osynlig när den är rädd och vill gömma sig. Lyssna också noga efter katter som "pratar" och kontrollera upp vilka katter det är. Ställ ut mat och vatten där missen landade (intill husväggen) samt på ytterligare några platser, gärna nära buskar/skyddat. Ställ ut maten till kvällen så att inga fåglar tar den. Får missen mat/vatten så minskar risken för att missen lämnar närområdet (och blir svårare att hitta).

Har du en ordentligt in-nätad balkong? I så fall kan du släppa ut den andra katten där på kvällen-natten. När min ena missa var på rymmen så fick jag väldigt god hjälp av min andra katt som stod på balkongen och ropade när hon fick syn på kompisen som var nere på gården.

Att leta efter svart katt i mörker är svårt. Jag lade ett vitt badlakan under matkoppen. När svarta missen klev upp på badlakanet för att äta fick jag syn på henne.

Det gäller att leta MYCKET intensivt och noga! Ni måste hitta missen! Missen kommer inte att kunna ta sig tillbaka upp till lägenheten själv.

Är missen id-märkt och registrerad så anmäl till id-registret att missen är borta.

Kontakta polisen på 114 14 och anmäl missen som försvunnen.

Annonsera på katthemmens efterlyst-sidor.

Efterlys missen på Blocket.

Kontakta närbelägna veterinärmottagningar och djursjukhus och hör efter om de har fått in katten.

Lappa-lappa-lappa! Skriv på lapparna att missen ramlat ner från 4:e våningen, kan vara skadad och behöver hittas snarast. Utlova hittelön. Ha ett bra foto av missen med på lapparna.

Förmodligen ligger missen och trycker någonstans, och förmodligen finns missen kvar i närheten av huset.

Hittar du missen så räkna med att det kan ta ett tag innan missen vågar sig fram till dig. Det kan ta både en och tio timmar. Ta med matsäck till dig själv när du letar, varma kläder och godis/mat till missen. Ta också med t ex ett skosnöre. Skosnöret kan behövas för att t ex locka fram missen med. Får man missen att börja leka så slappnar missen också av och blir ofta lättare att fånga/få ta upp.

Hoppas missen snart är hemma hos er igen och att allt går bra! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Hawknestgrove
6/12/13, 2:48 PM
#3

hoppas det har gått bra nu…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: