Annons:
Etikett01-frågor-allmänt
Läst 3263 ggr
Klara_lkpg
5/22/13, 11:40 AM

Hur får jag tag på lämpligt halsband till utekatt?

Hej!

Jag får varje kväll påhälsning av en katt som är tovig och full av fästingar. Katten är väldigt kelig och när jag belönade den med mat efter en fästingplockning så verkade den även mycket hungrig.

Jag mötte samma katt på promenader förra sommaren, men den var välskött då. Jag misstänker därför att den faktiskt kan ha en ägare i området och har enbart därför inte tagit in den. Katten saknar öronmärkning.

Nu vill jag kommunicera med ägaren för att se varför katten inte sköts om och om det är OK att jag klipper bort tovorna. Jag tänkte sätta på ett ute-kattshalsband med meddelande, men oroar mig för att det ska resultera i en hängningsolycka. Till saken hör även att jag inte har råd till mycket.

Går det att få tag på ett halsband via någon kattförening eller annat sätt? Att raka in "kamma mig" på katten är ju bara en envägskommunikation…

Mvh Klara

Annons:
Kaiia
5/22/13, 5:00 PM
#1

Är det vanligt att katter lyckas hänga sig? Min kisse har ett halsband liknande detta, och det har inte varit minsta problem. Han har haft det i ca fem år.

 http://djurmaxi.se/hundhalsband-aslak-p-9625.html?cPath=1_29

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Uppkatten
5/22/13, 5:27 PM
#2

Ett alternativ är ju att du sätter upp lappar där du skriver att du är orolig för katten och att du undrar var den hör hemma någonstans. Ha några bra foton på misse med på lapparna. Om fler hör av sig och också är oroliga för katten så är det ju möjligt att katten inte får den tillsyn som misse behöver. Det finns också möjligheter att ägaren hör av sig, eller andra som känner till var katten bor och då kan du ju prata med ägaren direkt.

Det vore också bra att veta om misse är chip-märkt. Det kan kollas upp gratis hos t ex veterinären.

Tyvärr finns det gott om missar som kommit vilse, dumpats o s v och som verkligen behöver bli hittade och få mat, vatten och tillsyn. Man räknar med att det finns mellan 100 000 - 150 000 vilsna och hemlösa missar i Sverige…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Hawknestgrove
5/24/13, 4:01 PM
#3

Ja sätt ett sånt halsband på kisse som öppnar sig vid belastning och sätt en liten lapp i det, där du frågar om denna fina misse har en ägare, och så skriver du ditt telefonnummer.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: