Annons:
Etikett01-frågor-allmänt
Läst 4046 ggr
OurKingdom
2013-05-21 17:10

Min katt blev ID-regestrerad när hon var borta.

Hej!

Nu har jag lärt mig min läxa. Min ena katt, pga lite olika saker, hamnade någon annan stans än hemma. Kvinnan som tagit hand om henne gjorde ett besök hos veterinären, men min katt var inte ID-märkt. Då jag inte hörde av mig under en viss period, för att jag inte hade letat i det område som min katt befann sig i, så tog hon katten till veterinären igen för öronmärkning - registrerat på hennes namn.

Nu, med ny respekt för ID-regestrering, så undrar jag bara hur jag ska gå till väga med "ägarbytet". Jag har blankett för ägarbyte, men varken namnet på katten eller hennes ålder stämmer i ägarregistret. Kan jag ändra på detta? Dessutom planerar jag att ID-märka båda mina katter med chip, asså kommer en ha både chip och tatuering, men som det ser ut just nu, under två olika namn.

För övrigt så är jag under 18. Bara några månader kvar till dagen, men är det så att man måste vara myndig för att ha katten registrerad på sig själv?

Väldigt tacksam för svar!

Annons:
Uppkatten
2013-05-22 17:36
#1

Det enklaste är om du tar kontakt direkt med id-registret och ställer alla dina frågor. Du är nog inte ensam om att ha hamnat i den här situationen, de har förmodligen hanterat de här frågorna tidigare och kan berätta hur du ska göra.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OurKingdom
2013-05-22 20:35
#2

#1 Ja, det låter ju nästan smartast så.. :) Tack!!

Hawknestgrove
2013-05-24 15:58
#3

JA och vänta gärna tills du har blivit myndig.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Aribigga
2013-05-24 23:15
#4

När vi fick Findus var han ju öronmärkt men det fanns inga papper alls på honom, så jag ringde skk och frågade. De skrev helt enkelt över honom på mig utan några vidare efterforskningar om det jag sa stämde eller inte. Lite lustigt egentligen tycker jag, dock så hade vi ju fått Findus ärligt men man blir lite fundersam när det är så enkelt att byta ägare på katt.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Mari
2013-05-27 06:17
#5

Namnbyte kan man göra samtidigt som ägarbytet, finns en speciell rad för det på pappret - iallafall från Sverak, vet ej hur det ser ut på SKK då jag aldrig använt deras papper för ägarbyte endast registrering.

Men ta kontakt med dem och fråga hur du ska göra om du har funderingar, ta kontakt redan nu innan du fyllt, kanske får du registrera katten på dig redan nu?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hawknestgrove
2013-05-30 13:21
#6

ja här fick du bra och ordentliga tips

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
[Moa-]
2013-05-31 14:21
#7

Jag säger som jag gjort tidigare, registrering av djur är ej samma sak som ägande, därför krävs det troligen inte så mycket efterforskningar. Registrets syfte är väl att finna "ägare"/den som registrerat djuret, vilket inte borde kräva allt för mycket information.

Inte heller bilregistret är ett ägarskapsbevis, däremot krävs där mer omfattande pappersarbete, då den som är registrerad som ägare blir betalningsskyldig för felparkeringsavgifter och dylikt.

Det är skepp, flygplan och fast egendom där ägarskapet avgörs av registreringen. Bostadsrätter är ett mellanting… (Kan finnas ytterligare något undantag som jag missat, men bilar och djur hör ej dit.)

OurKingdom
2013-06-01 18:29
#8

Jag ringde till djurID.se, de ändrade om namnet och ålder så att det stämde på min katt. Kvinnan jag pratade med bekräftade att det inte gjorde något att jag var under arton, så pappret på ägarbytet är inskickat. Och båda katterna är sen ett par dagrar tillbaka chipmärkta, varav registrering har gjorts. :) Tack så mycket för alla tips och infon till denna lite underliga situation!

Hawknestgrove
2013-06-01 18:49
#9

Vad bra att det löste sig så fint!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: