Annons:
Etikett043-lund
Läst 4157 ggr
diverse
4/24/13, 12:02 AM

Lund, upphittad gråtigré

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag fann igår, måndag den 22/04, en liten helt utmärglad, extremt
hungrig och mycket smutsig katt i Lund i närheten av centralstationen. Katten är antingen mycket ung eller liten till växten. Gråtigré, med svaga bruna inslag och vit bringa och vid nosen, svart över ryggen. Alla tassar är vita. Den är mycket kelig och tillgiven. Den hade ett svart halsband av något slags gummi när jag hittade den. Jag skulle vara väldigt tacksam för all hjälp att finna dess familj.

Mitt telefonnr är 0738 317 317

Annons:
diverse
4/24/13, 12:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild på den lilla.

Uppkatten
4/24/13, 8:36 PM
#2

Ta katten till veterinär för kontroll av om katten har en chip- eller öronmärkning. Finns en sådan íd-märkning kan ägaren ofta spåras. Veterinären kan också hjälpa till att fastställa ungefärlig ålder etc. Chip-koll är gratis, och brukar även kunna göras hos polisen, på en del katthem osv. (Självklart bra om veterinären får checka av kattens hälsa i flera avseenden!)

Anmäl katten som upphittad till polisen på tfn 114 14.

Lappa både till fots och digitalt om att du har hittat katten, t ex på Blocket, på katthemmens hemsidor, i lokaltidningen, på hund o kattmatsaffärer o s v. Det är viktigt att lappa även över nätet eftersom katter kan åka med bilar/släp etc och på det sättet hamna mycket långt hemifrån.

Den här missen kan dessvärre vara bortsprungen sedan en lång tid tillbaka, och höra hemma på en helt annan ort. Förhoppningsvis finns det en familj som letar efter den och längtar!

Viktigt att du ger missen MYCKET små matportioner nu i början (men ofta!!!) om den är mager och nedgången. Ge gärna blötfoder och bara någon tesked i timmen till att börja med, annars kan katten få ont i magen. Fri tillgång till vatten.

Behöver du fler tips om hur du ska göra med katten när den är i det här skicket så skriv gärna ett inlägg på Hittekatter i Fokus. Där finns många med mkt stor erfarenhet av hemlösa/vilsna katter som gärna ger tips o råd!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
4/25/13, 6:27 AM
#3

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[00emi07]
4/25/13, 10:41 AM
#4

Om jag inte minns fel såg jag en efterlyst bild på typ en sådan katt i lund

diverse
4/25/13, 11:28 PM
#5

#4 Är det sant? Kommer du ihåg var du såg den lappen?

Till er andra, tack för tipsen! Imorgon ska jag och krabaten till veterinären för att se om det finns ett id-chip och så får de hjälpa mig att avgöra kön och ålder och om den är frisk i övrigt. Jag har börjat att efterlysa på internet, men tänkte vänta med att sätta upp lappar tills jag vet kön och ungefärlig ålder. Jag har pratat med polisen också, men det verkade inte finnas några efterlysningar som stämde.

Jag är för närvarande jourhem åt två katter för en kattförening, så jag har kontakt med dom angående denna lilla, så de hjälper mig också med tips om hur jag ska hantera situationen. Jag hoppas verkligen att jag ska lyckas spåra upp ägaren till slut. För tillfället är katten inkvarterad hos min pojkvän, och den är så otroligt go och kelen.

Hawknestgrove
5/7/13, 7:19 PM
#6

Verkar verkligen vara  en fin  mysig kisse, som har haft en tuff tid….Hoppas den hittar ett gott hem eget eller nytt..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: