Annons:
Etikett045-helsingborg
Läst 9240 ggr
Beata Areskoug
4/1/13, 5:21 AM

Helsingborg Bortsprungen helgrå Devonrexkatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har ni sett vår kära katt Bejla som försvann på djurkyrkogården söndagen den 31 mars. Hon är en innekatt och troligen mycket skrämd nu när hon kommit bort.

Bejla är grå har tunn päls, stora öron och är normalt sett mycket tillgiven, men brukar reagera genom att gömma sig när hon blir rädd. Troligt är att hon gömt sig här någonstans i omgivningen, eventuellt krupit in i något skrymsle för gömma sig och få värme.

Snälla ni som har kolonier och hus här i omgivningen, vi skulle vara jättetacksamma om ni kunde hålla utkik efter Bejla och kontakta oss ifall att ni ser henne. Vi betalar 3000 kr i hittelön till den som kan lämna tillbaka vår kära Bejla till oss.

Ring 042-14 24 68 eller 070 – 746 18 37

Annons:
Uppkatten
4/1/13, 10:21 AM
#1

Med största sannolikhet finns hon alldeles i närheten av där hon försvann och kommer att återvända då och då till platsen där ni skiljdes åt. Det är därför mkt viktigt att ni ställer ut mat och vatten åt henne där. Får hon inte tillgång till mat och vatten kommer hon att tvingas börja vandra (p g a hunger) och då blir det svårare för er att hitta henne. Ställ också gärna ut någon form av kryp-in, t ex ett frigolithus åt henne, där hon kan krypa in och värma sig. Tunn päls är inte så lyckat nu när vinterkylan hänger i. Ställ ut maten till kvällen så undviker ni att fåglarna tar den. Leta efter henne ffa i skymning-mörker-gryning då katter är som mest aktiva och lite extra "modiga". Kanske har ni ett speciellt "inkallningskommando" som ni brukar använda när hon ska få mat etc. Använd det isåfall (lockrop, skrammel med matburk etc)! Om ni får syn på henne så sätter ni er ner på huk och lockar. HON ska komma till er, inte tvärtom. Undvik att "jaga" henne alltså! Sätt upp massor av lappar i området, prata med alla ni möter och ge dem en lapp med ert telefonnummer på i handen. Försök se er runt med "kattögon". Var finns det bra gömställen för små katter? Var skulle du ha gömt dig om du var katt? Tänk på att det räcker med "3 kirskålsplantor" för att gömma en katt. D v s katter kan bli MYCKET små och osynliga utomhus om de är rädda!!!! En innekatt som kommer ut blir vanligtvis mycket rädd och söker sig snabbt ett gömställe där de sedan ligger och trycker. Min gissning är därför att hon ligger och trycker alldeles i närheten av där hon försvann (förutsatt att där finns gömställen). Leta t ex i buskar, under nedfallna träd, under grenar som ligger längs med marken o s v. Kolla i buskar från flera håll - katter kan som sagt bli MKT osynliga när de är rädda!

Ett mycket aktivt letande redan från början brukar ge störst möjlighet att få tillbaka misse! Är hon kastrerad? Id-märkt? Fortsätt också att lappa digitalt t ex på katthemmens hemsidor. Gissar att ni redan har anmält henne som försvunnen på 114 14, samt anmält till chip-registret att hon är bortsprungen (om hon är id-märkt)? Annons på Blocket kan också vara bra.

Ibland vågar missar inte komma fram till matte/husse i sådana här lägen. Man kan få sitta och vänta på dem länge innan de vågar sig fram (i timmar!). Var därför varmt klädda, ha med lite matsäck i fickorna både till er och till misse, ha också gärna med t ex ett skosnöre. Skosnöret används för att locka misse till lek. En katt som börjar leka blir ofta mer avslappad och "tillgänglig" - leken kan alltså underlätta infångandet. Jag hoppas att ni snart har henne hos er igen och att allt går bra! Det finns inget värre än när misse är bortsprungen! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Beata Areskoug
4/1/13, 7:50 PM
#2

tack. vi har letat sedan kl.5 imorse utan resultat…

Uppkatten
4/1/13, 9:50 PM
#3

Fortsätt söka aktivt på samma plats även om det känns tröstlöst! Förmodligen ligger hon och trycker och vågar inte ge sig till känna än.

Hoppas på att ni har ställt ut mat och vatten nu till kvällen! Det är väldigt viktigt att hon inte börjar vandra p g a hunger.

En grå katt kan vara svår att se i mörker. Ibland kan det vara bra att placera mat- och vattenskål ovanpå t ex ett vitt badlakan. Då ser man lättare om katten kommer för att äta/dricka även om man själv sitter en bit därifrån. (Det hjälpte mig mycket när jag höll span efter min svarta misse!).

Hoppas-hoppas-hoppas att hon snart vågar svara er!!!

Sannolikheten att hon har börjat vandra är fortfarande mkt liten! Fortsätt leta ffa i skymning-mörker-gryning.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Beata Areskoug
4/2/13, 9:12 AM
#4

hej

tack för dina uppmuntrande ord! vi har både ställt mat och vatten på platsen hon försvann - men ingen Bejla kommer ditt. vi bevakade platsen igår fram till 12- på natten. jag var där även imorse för att se om maten var uppäten. dessvärre maten fanns kvar…

var är du var lilla Bejla. saknaden efter Dig är så hemskt..

Uppkatten
4/2/13, 5:33 PM
#5

Min misse var försvunnen i 3 dygn förrförra sommaren (hon slet sig ur selen, 10 månader gammal). Jag skymtade henne först en gång den andra natten. Tredje natten fick jag syn på henne mer "på riktigt" (hon gick upp på badlakanet och åt, jag hade mkt lätt kunnat missa henne, för det gick fort!). Tack vare att min andra katt sprang ut på balkongen och ropade på henne stannade hon kvar nere på gården så att jag kunde rusa ner till henne (det var kolsvart ute, kallt o blött). Sedan tog det åtminstone en timme innan hon vågade sig fram till mig. Genom lek och gos fick jag så småningom ta upp henne och kunde ta med henne in.

Precis som ni sökte jag - bokstavligt talat - dygnet runt. Sov i stort sett inte alls. Fick massor av råd från en person vid stans katthem, fick även låna fällor därifrån (eftersom vi befarade att lill-missan snabbt skulle bli skygg ute, hon var inte så van vid selen ännu, hade mest suttit i min famn ute, men var född utomhus i kattkoloni).

Jag tror att din misse ännu kan vara för "chockad" för att våga sig fram/våga ge sig till känna. Att hon ännu ligger och trycker och är tämligen orörlig. Så fortsätt att återkomma till den här platsen. Locka på henne. Kanske kan ni lämna hennes transportbur där? Mat. Vatten.

Det verkar helt osannolikt att hon skulle ha börjat vandra om hon inte är van vid att vara ute. Hunger kan så småningom driva en katt till att börja vandra. Likaså om det dyker upp andra djur som jagar iväg henne.

Men det "förväntade" beteendet hos en rädd innekatt som kommer ut av misstag är att de finns alldeles i närheten av där de försvann och ligger och trycker och försöker göra sig osynliga. Skydda sig.

När min misse var på vift så visste jag första kvällen var hon var någonstans (hon låg i ett buskage där det inte gick att nå henne). Men trots att jag VISSTE var hon låg någonstans så var det snart sagt omöjligt att se henne! Först då förstod jag hur osynlig en katt kan bli!!!

Så leta i samma buskar igen-och igen-och igen! En del katter kan bli mkt skygga även för matte o husse utomhus under sådana här omständigheter. T o m springa åt andra hållet om de får syn på matte/husse (p g a stress). Är er misse tam och kelig i vanliga fall eller är det en mer försiktig misse? Ge inte upp! Hon finns där ute och hon behöver bli hittad! Men det kan ta tid.

Jag försökte lägga upp mitt letande så (enligt tips från katthemmet) att jag passade på att sova lite under dagtid (i den mån det gick), för då sa de att hon sannolikt bara skulle ligga o trycka. Jag lappade också till fots samt digitalt under dagtid. Så snart det började skymma lite började jag spana/leta mer aktivt efter henne. Liksaså i mörker och i gryning. Jag uppfattar det som mkt vettiga tips!

Hoppas-hoppas-hoppas att er missa snart är hemma igen! Kanske är det bra om ni ställer ut mat o vatten på ytterligare några platser i samma område? Gärna nära buskage och andra ställen där ni tror att en liten katt kan ha gömt sig och där en liten katt kan känna att den har skydd.

Förmodligen följer hon olika typer av "fasader" när hon väl börjar röra på sig: husfasader, stenmurar, går i kanten av buskage o s v (jag vet ju inte alls hur det ser ut där). Så på sådana ställen kan det vara lämpligt att ställa ut mat/vatten. Ställ inte mat/vatten på öppna platser - för dit vågar hon sig sannolikt inte, utan tänk på att hon ska känna sig lite skyddad.

Ni har ingen hund i familjen som kan hjälpa till att nosa efter henne? Hörde om ett sånt fall nyligen! :-)

Jag fortsätter att hålla tummarna! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Beata Areskoug
4/2/13, 6:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hej!

Tack för dina goda råd, de är jättevärdefulla för oss, samtidigt som du ger oss motivation för att fortsätta sökandet. Vi är verkligen jättetacksamma för alla tips. I kväll ska vi sätta ut matskålar på flera olika ställen och ta med oss ett vitt underlag att ställa dem på. Vi har verkligen upptäckt hur svårt det är att se katter i mörkret, det kan vara näst intill omöjligt. I närheten av där hon försvann finns det en gård med hund som ibland springer lös i området, dessutom finns det 3-4 lösspringande katter. Vår katt har aldrig umgåtts med andra djur. Hur stor är sannolikheten för att detta kan ha drivit iväg henne? Hon är inte skygg hemma, utan går direkt till främmande folk som är på besök. Men vi märker att hon inte är så tuff när hon kommer i främmande miljöer. Vi bor i skåne och har haft ca -6 grader de senaste nätterna, vad tror du om sannolikheten för att hon klarat kylan? Där hon finns ett koloniområde och det finns villor, men frågan är om hon kan hitta något ställe att ta skydd för kylan. Vi är enormt tacksamma för alla råd vi kan få. hälsningar Beata.

Annons:
Uppkatten
4/2/13, 9:04 PM
#7

Hej!

Bra att ni ställer ut flera matfat! Nu är det tyvärr kallt ute så blötmat fryser fort, men testa ändå att ställa ut mat som luktar mycket, t ex tonfisk på burk (ställ torrfoder bredvid så  att hon kan välja om hon kommer).

Hur långt bort ligger gården med djuren? Är det t ex sannolikt att hunden rör sig där er misse försvann? Har ni pratat med de som har gården (om inte - gör det snarast, IFALL misse skulle söka sig åt det hållet!). Både hundar och katter KAN förstås jaga iväg främmande katter, men det behöver inte vara så. Men när ni är ute och söker efter er misse så lyssna noga om ni hör katter som "pratar" i närheten, och kolla upp vilka katter det är i så fall.

Ha också lite span uppåt (i träden), jag tror inte att hon spontant skulle välja att "gömma sig" i ett träd, men en katt som blir jagad kan fly uppåt.

Kylan är ett gissel, och extra svår för en katt som kommer ut "mitt i vintern". Det är bättre om katten kommer vilse t ex under sommaren, eller tidigt på hösten - då klarar de vanligtvis den kommande kylan bättre (läs gärna inne på Hittekatter i Fokus, där finns det en artikel om detta). En katt med tunn päls och med stora öron som hamnar ute i kylan (och som inte får i sig mat) KAN absolut fara illa. Tillgången till skydd och mat/vatten är avgörande för hur bra eller dåligt katten klarar sig. Förmodligen ligger hon och trycker någonstans. I bästa fall är hon skyddad från vind och regn. Dessutom ligger hon sannolikt ihopkurad vilket gör att hon håller värmen bättre. Men vad jag förstår så finns det ändå en viss risk för förfrysningsskador, och då är det ofta öron, svans och tår som drabbas först. Det är därför som det är extra viktigt att ni är väldigt aktiva i sökandet efter henne.

Jag håller tummarna för att ni får napp i natt!!! ❤️Glöm inte att lappa överallt, inklusive i folks brevlådor (brukar vara effektivt!). Tänker på er och lilla missen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
4/2/13, 9:12 PM
#8

Tänkte på det - har ni snö? Glöm inte att kolla efter kattspår i snön i dagsljus i så fall. Finns det kattspår? Vart leder de…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lol V Stein
4/4/13, 6:53 PM
#9

Hur går det? Håller tummarna för att ni hittat katten!

Uppkatten
4/4/13, 10:18 PM
#10

Här hålls också tummar! Sluta inte leta om hon fortfarande är borta! Jag har följt fall där det har tagit lång tid att fastställa vart katten befunnit sig (trots att den har varit kvar i området).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Beata Areskoug
4/6/13, 9:44 AM
#11

Hej Bejla är fortfarande borta. Vi letar efter henne dagligen… Ingen har sett henne, ingen ringer på annonsen. Vi hoppas fortfarande att hon kommer tillbaka till oss. Vi saknar henne så mycket…

Uppkatten
4/6/13, 9:52 AM
#12

Oj så jobbigt för er. Har någon ätit av maten ni ställt ut?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
4/6/13, 3:41 PM
#13

Ge inte upp! Fortsätt leta aktivt efter henne som ni gjort hitintills.  Även om varje dag känns så lång så har hon inte varit borta så länge. Ha efterlysningslappar uppe som är försedda med avrivningsremsor med ditt mobilnr och hemnummer och naturligtvis uppgift om hittelön. Sprid till alla du kommer i kontakt med och som du känner förtroende för att hon är försvunnen. Lägg också lappar i brevlådor gärna  i ett större område, ser att du fått rådet tidigare. Flera katter har kommit tillrätta just via en lapp i brevlåda.  Har du talat med dem som driver/sköter djurkyrkogården att du saknar din katt, gör annars det.  Hon är väl anmäld försvunnen hos polisen, gör annars det tel 114 14.  Hoppas så att du mycket snart återfinner lilla Bejla välbehållen.❤️

Annons:
Beata Areskoug
4/6/13, 7:19 PM
#14

Vi har pratat med alla som vi träffat under sökandet. Många kommer fram och frågar om lilla Bejla. Hon är anmäld försvunnen hos Polisen, djursjukhuset, katthem…idag kom annons i lokaltidning, annonsen ligger även på Blocket. Vi har självklart utlovat hittelön! Det känns så tungt att hon är borta, hon spred så mycket glädje i vårt liv. Jag hälsar och tackar för er engagemang.

Uppkatten
4/6/13, 8:28 PM
#15

Fortsätt ställa ut väldoftande mat + torrfoder varje kväll på flera ställen i området där hon försvann (kanske även vid koloniområdet om ni inte redan matar där), fortsätt locka i området där hon försvann, utöka också sökområdet successivt. Jag skulle inte bli förvånad om hon fortfarande är kvar i närheten av där hon försvann… Lappa även på hund & kattmatsaffärer, privata veterinärmottagningar, livsmedelsaffärer mm. Många och synliga lappar!

Vi fortsätter hoppas! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Hawknestgrove
4/8/13, 2:54 PM
#16

jag har lagt till orten i rubriken, hoppas den är rätt.

 Här har du flera samlade tips.

http://kattpolisen.ifokus.se/articles/4d714ebfb9cb462244061878-nar-din-katt-ar-bortsprungen?discussions-1

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Beata Areskoug
4/8/13, 9:31 PM
#17

Det har nu gått 8 dagar utan Bejla….

Uppkatten
4/8/13, 9:46 PM
#18

Matar ni? Verkar någon komma dit och äta?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[jjjjjannie]
4/8/13, 9:47 PM
#19

Fortsätt att leta och prata med folk ni träffar när ni letar. Hur gick det när ni hade inne en efterlysningsannons i tidningen? Fick ni några tips? I höstats var min älskling Roffe borta i hela 12 veckor. Vi hade annons i tidningen måndag-lördag i nästan 10veckor. Vi fick jättemycket tips av dom som läste tidningen. Vi letade iprincip varje dag och vi visste hela tiden att han skulle komma hem igen. Roffe är också innekatt och hade aldrig heller varit ute. När vi hittade honom var han bara 300m ifrån där han försvann och 20 min från järnvägen. Sluta aldrig tro på att hon kommer hem. För hoppet är det viktigaste som finns när katten är borta. I efterhand har folk sagt att dom trodde aldrig Roffe skulle komma tillbaka igen men jag och min sambo trodde hela tiden att han skulle komma hem, och det gjorde han ju. Fortsätt leta när det har lugnat ner sig ute. Massa styrkekramar till dig. Vet precis hur du känner. Ge ALDRIG upp!

Uppkatten
4/8/13, 9:56 PM
#20

#19 Roffe minns vi!!! ❤️Är det bra med honom? Många missar kommer hem igen - men det gäller verkligen att fortsätta leta och att ställa ut mat, och att inte ge upp…! ❤️Missarna finns där ute och behöver bli hittade! Roffes familj var nog de ihärdigaste tidningsannonsörerna som setts så här långt 🙂, och precis som i det fallet så hittas många missar i närheten av där de försvann (även efter ganska lång tid). Vi fortsätter hoppas att ni hittar Bejla snart Beata! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[jjjjjannie]
4/8/13, 10:06 PM
#21

#19 jag menar 20meter ifrån järnvägen. #20 Roffe mår som en prins. Han har det så bra. Han är nästan lika stor som han var när han försvann;) tänker varje dag på när han var försvunnen. Det var så jäkla hemskt. Men som sagt, nu mår han toppen. Han har blivit storebror åt Siri(8månaders valp) och han ska flytta ut på landet till sommaren. Få se om han blir någon ute katt. Han verkar inte vara så intresserad av att gå ut :)

Hawknestgrove
4/12/13, 5:17 PM
#22

Nej, ge inte upp i första taget. nu börjar det ju våras och det kanske börjar bli intressanta saker ute….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Beata Areskoug
4/14/13, 12:36 PM
#23

Hej. Var tyst några dagar då jag reste bort. Igår kom nästa annons men inga tipps. Min mamma letar nu dagligen efter Bejla. Jag tänker hela tiden på henne och hoppas att få se henne igen…

Uppkatten
4/14/13, 6:08 PM
#24

Förstår att det är jättejobbigt för er.

Fortsätt att återvända till platsen där ni sågs senast och leta där.

Sätt också upp lappar och lägg lappar i brevlådorna i en allt vidare cirkel med utgångspunkt från där ni skiljdes åt. Annonsera extra mkt där det rör sig folk med intresse för djur (t ex hundägare, kattägare).

Ring då och då till polisen och kolla om de har fått in tips om katt med liknande signalement. Tyvärr har vi sett flera fall där polisen inte har sammankopplat "efterlyst katt" med "upphittad katt", men där efterlysare och upphittare har fått kontakt med varandra på annat sätt. Därför är det bra att man själv ringer någon gång då och då och hör efter hos polisen.

Jag funderar på om någon kan ha tagit in henne och har svårt att lämna henne ifrån sig…? Skulle det vara möjligt tror du? Å andra sidan lever de flesta människor i ett socialt sammanhang där man tycker att i alla fall NÅGON släktning/bekant borde reagera om de möter katten och dessutom har sett er efterlysnings-lapp… Det är ju en katt med ett ganska ovanligt utseende.

Lappar-lappar-lappar är förmodligen det viktigaste i nuläget. + att fortsätta lappa digitalt förstås.

Vi håller alla tummar och tassar här hemma för att hon snart ska vara tillbaka hos er igen!  ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Beata Areskoug
5/5/13, 8:17 AM
#25

Bejla är fortfarande borta…skall jag tro på underverk? vi annonserar fortfarande och vi får telefonsammtal från vännliga människor: några har sett Bejla, men i själva verket var det en annan katt, en dam påstod att ha sett Bejla död… vet inte vad jag skall tro men en sak är säkert att vi saknar vår prinsessa jätte mycket.

annebeate
5/5/13, 10:46 PM
#26

Fortsätt hålla hoppet uppe.❤️Kolla så att era efterlysningslappar inte är borta. Kolla regelbundet med polisen. Är Bejla idmärkt? Damen med det dystra beskedet, finns där något som talar för att hennes uppgift kan vara riktig?

Uppkatten
5/6/13, 7:40 AM
#27

Uppdatera också efterlysningslapparna regelbundet så att folk förstår att hon fortfarande är borta. Använd ny design, nya (men tydliga!) foton, o s v. Lappa i allt vidare cirklar. Mejla också över efterlysningen till de närmaste veterinärmottagningarna/djursjukhusen och be dem hålla koll. Är hon id-märkt så påtala det. Det kan ju vara så att någon har plockat in misse, inte känner till att katter kan vara chipmärkta och sedan blivit fäst vid misse och vill ha henne kvar. Sådant har hänt förr och kommer att hända igen.

Precis som #26 undrar jag lite om det finns ngt som talar för att uppgiften om död misse kan stämma.

Nu har ju din misse ett rätt speciellt signalement, men rent generellt ska man som djurägare också tänka på att ens lilla misse kan förändras en del av att ha gått ute en längre tid. Förändringar i vikt/muskelmassa, pälsen påverkas, misse kan ha fått skador t ex förfrysningsskador, katten kanske inte alls reagerar som man förväntar sig utan kan vara mer skygg, kanske t om springa sin väg när matte/husse kommer. Även här kan man ha stor nytta av id-märkningen alltså.

Finns det någon chans att misse fortfarande är i livet så sluta inte leta. Det har hänt att katter har återfunnits veckor, månader ja t o m år efter att de försvann.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Hawknestgrove
5/7/13, 7:16 PM
#28

Ja, skulle kissen vara död, så be att få mera fakta i uppgifterna…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Beata Areskoug
5/10/13, 8:26 PM
#29

hej

Bejla var ID märkt med chip. jag hade förhoppningar att chipet skulle underlätta sökningen… ingen annan än kvinnan med dystra beskedet har sett Bejla. vi har varit på den platsen Bejla påstods ha dött, men ingen annan har bekräftat att det var Bejla (vi har hängt lappar med bilden på henne). självklart letar vi fortfarande efter henne, idag var vi i Mörarp efter ett tipps, men vi har inte hittat vår kära Bejla. imorgon kommer en ny annons i tidningen, hoppas någon kommer med glädjande beskedet!

Uppkatten
5/10/13, 10:27 PM
#30

Var ligger platsen där hon påstods ha dött i förhållande till platsen där hon försvann? Verkade tipsaren trovärdig/kattkunnig? Hur uppfattade tipsaren att katten hade dött? När hittade tipsaren den döda katten?

Jag tycker att du ska kontakta polisen och fråga ifall de har fått in någon rapport om död katt på den aktuella platsen vid det aktuella datumet. Om de har fått det - be dem beskriva katten (färg, kön, id-märkning etc).

Jag vet att polisen - i alla fall där jag bor - tar hand om t ex trafikdödade katter, och att de då även försöker spåra ägaren (via id-märkning).

Även på katthemmens hemsidor ser man ibland annonser om upphittade döda katter.

Kolla också vart döda katter kan lämnas in i det aktuella området. Finns det t ex något djursjukhus/veterinär där döda djur kan lämnas in? Någon brännugn för djur? Om de har fått in en misse vid den tidpunkt som tipsaren angett bör de sannolikt ha kollat efter chip + skrivit en anteckning om katten ifråga (antar jag). 

Min uppfattning är alltså att du ska försöka få fram mer info om den påstått döda katten för att kunna få bekräftat om det är Bejla eller inte. 

Det är ju lika viktigt för dig att få veta om det är hon som att få veta att det inte är hon. Känner polisen till katten som kvinnan tipsat om och kan säga att det var en helt annan katt så vore det värdefull information i sammanhanget.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Hawknestgrove
5/12/13, 2:45 PM
#31

Det finns kissar, som kommer tillrätta flera år senare…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Beata Areskoug
7/7/13, 6:47 AM
#32

Hej alla trogna läsare. Bejla har inte kommit tillbaka. Det är med stor sorg som jag skriver detta. Vår lilla prinsessa försvann för gott…

Uppkatten
7/7/13, 8:12 AM
#33

Ge inte upp helt ännu utan fortsätt att efterlysa henne. Det har trots allt hänt att katter har kommit till rätta först efter flera år. Det är inte helt ovanligt, utan vi ser det lite då och då. Förstår att ovissheten är svår och saknaden enorm ❤️.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
7/7/13, 11:26 AM
#34

Även om det känns mycket tungt just nu så ge inte upp hoppet att återfinna Bejla. Min grannkatt återfanns efter 8 månader just tack vare en efterlysningslapp som fortfarande satt uppe. Flera katter har kommit tillrätta efter 1 år eller längre tid. Följ de råd då fått i denna tråd inte minst från Uppkatten. ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: