Annons:
Etikett095-skövde
Läst 7616 ggr
esvard
2013-03-04 17:55

Hemma! Skövde, Ryd långhårig grå honkatt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den 1:a mars under kvällen försvann min systers katt spårlöst. Vi misstänker att hon blev ut låst på balkongen och har hoppat ner. (1:a våning) 

Hon heter Alice och är grå/svart randig och har helt vit mage. Hon är långhårig bondkatt som ska ha ett grönt halsband med en grön plinga på. Alice är även öronmärkt! 

Alice är en innekatt, vilket innebär att hon förmodligen är skygg mot främlingar och ligger och trycker någonstans. 

Vi har satt upp lappar med bild och info runt om i ryd och hoppas nu att någon ska ha sett henne eller tagit hand om henne. Oavsett, Hör av dig! 

Tack!

Annons:
Katthemsmatten
2013-03-04 18:01
#1

Jättebra att ni redan lappat. Här kommer en länk till flera bra tips. Om ni följer dem har ni stor chans att hitta katten.

http://kattpolisen.ifokus.se/articles/4d714ebfb9cb462244061878-nar-din-katt-ar-bortsprungen?bookmarks-1

Medarbetare Hittekatter iFokus

esvard
2013-03-04 19:50
#2

Tack, jag har tittat igenom de tipsen redan innan idag! Super bra tips!! ska verkligen använda mig av dem o använder redan en del av dem. Man får hoppas på det bästa, man ska inte ge upp i första eller andra taget! ;)

Katthemsmatten
2013-03-04 20:01
#3

Lycka till - och det ähar visat sig att ju mer aktiv man är i början, ju större är chansen att hitta katten. Ligger nog och trycker ganska nära platsen den försvann, men lyckas gömma sig för er. Ut ikväll med ficklampan påslagen. Ålning medelst hasning så ni kan se ett par lysande kattögon dolda under vegetationen. :-)

Medarbetare Hittekatter iFokus

esvard
2013-03-04 22:49
#4

🙂haha ja, det behövs nog dock ålas imorgon också med lite foder och lockande. Uppdaterar vidare imorgon. :)

annebeate
2013-03-05 15:24
#5

Glöm inte att anmäla henne försvunnen hos polisen  Även kolla så hon inte blivit instängd någonstans. Hittelön är bra att locka med. Även lappar i brevlådor har lett till att flera katter kommit hem igen.

Hawknestgrove
2013-03-05 21:49
#6

Hur har det gått här?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
esvard
2013-03-06 15:09
#7

Japp, jag anmälde henne försvunnen den 4/3 hos polisen. Vi har kikat på alla möjliga ställen, cykelskjul, buskar, parkeringar, trånga utrymmen.. Var ute igår igen, stor runda runt ryd, och tittade efter henne med ficklampa, men ingen Alice..

Min syster fick dock ett hoppfullt samtal för två timmar sedan då en tjej hade sett henne springandes in mot spånvägen (inte så långt ifrån där hon försvann). Så min syster är ute och letar efter henne nu. Vi hoppas på det bästa nu! Hörde att det skulle bli 10-15 minus ute i natt så det känns lite oroväckande.. =/ 

Funderar även på om man borde höja hittelönen för att motivera folk att kolla lite extra? Vad tycker ni är rimligt?

Hawknestgrove
2013-03-06 21:10
#8

500 kr tycker jag är en bra summa….hoppas verkligen att det går bra nu!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

martdat
2013-03-10 09:04
#9

hittelönen tror jag messt engagerar barn har jag fått för mig. men barn är duktiga på att se sånt som vuxna inte alltid tänker på , engagera barnen i området om det går,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
2013-03-11 17:14
#10

precis rätt tänkt, martdat❤️

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

esvard
2013-03-13 15:26
#11

Hej igen. 

Ingen Alice har syns till ännu. Har fått telefonsamtal då det har varit barn som har ringt och sagt att de sett en katt utanför deras, men det var helt fel kön och färg tyvärr. Självklart engagerar sig barn i detta och tycker det är lite spännande att leta runt. Det är bara bra!

Idag när jag drog upp persiennerna så hade börjat snöa igen! Usch! Jag hoppas verkligen Alice är på ett skyddat och bra ställe just nu, men tror mer och mer på att hon inte har överlevt dessa kyliga nätter som har varit och den hunger som hon måste känna/känt. 

Känns hopplöst just nu. 

Gick runt i förra veckan och höjde hittelönen på alla lappar som vi har satt upp..så vet inte vad vi kan göra mera än att bara vänta o se.  

Katthemsmatten
2013-03-13 15:45
#12

Fundera över var hon försvann ut. De flesta katter brukar följa huset till de kommer till hörnet. Hur ser det ut där? Någon möjlighet att gömma sig? Om inte, vik runt hörnet och gör om övningen. Utgå från den punkt du tror att hon kan ha gömt sig inledningsvis utöka ditt sökande, se till att det finns mat. Mata gärna sent så att inte fåglarna kalasar på maten. Ut sena kvällar och mycket tidiga morgnar och leta. Se till att ha en ficklampa. Katter svarar inte eller kommer fram när de varit ute en stund. De är allt för rädda för att ge sig till känna så man får åla omkring under buskar och skjul för att se om man kan fånga ett blänk från deras ögon med ficklampan. Ju mer aktiv du är ute, ju större är chansen att du finner din katt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

annebeate
2013-03-14 20:17
#13

Ge inte upp! Hon har "bara" varit försvunnen i 14 dagar.

Fortsätt sprid i området att hon är försvunnen.  Jag vet att det varit/är mycket kallt men du måste tro på att hon är i livet. ❤️Som Katthemsmatten mycket riktigt skriver "Ju mer aktiv du är ute, ju större är chansen att du finner din katt"❤️

Annons:
Uppkatten
2013-03-15 17:21
#14

Min syrra och hennes familj bor i Skövde. Jag ber dem hålla utkik! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

esvard
2013-03-26 18:22
#15

Yes,yes,yes!!!!! :D Alice är funnen! Hon är mager, men hade lite hull att ta av som tur var. Annars mår hon prima och verkar inte alls vara påverkad av att ha varit ute en månad. 

Våran mamma var ute med sin hund som nosade extra länge vid ett dagis i närheten. o visst var det Alice han hade nosat upp! Mamma ropade på henne och hon kom fram med svansen i vädret och mjaoade till som svar. Hon kände igen både mor och hunden. Så nu har hon ätit och är superkelig. Härligt,härligt!

Tack för alla tips,råd och allt stöd vi har fått här ifrån. Nu ska vi ta igen all kärlek o kel hon har missat sedan hon försvann. ;)

Uppkatten
2013-03-26 20:43
#16

❤️Underbart! Det finns inget bättre än att få tillbaks sin lilla misse igen! ❤️Fantastisk insats av hund och mamma! ❤️ Grattis!!! Njut!!!❤️Stor kram till lilla missen!❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annebeate
2013-03-26 22:23
#17

Underbart besked!❤️

Katthemsmatten
2013-03-27 10:26
#18

Underbart att hon är återfunnen! Det framgår inte om hon är kastrerad. Om inte, ta henne omgående till veterinären för att kastrera henne.

Medarbetare Hittekatter iFokus

esvard
2013-03-27 22:24
#19

Tack så mycket alla! :) Japp, hon är kastrerad sedan två år tillbaka så det oroar jag mig inte för. :)

martdat
2013-03-28 09:33
#20

underbart!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Katthemsmatten
2013-03-28 11:36
#21

Jag älskar kattägare som är proaktiva och ser till att kastrera sina katter!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Hawknestgrove
2013-03-28 17:56
#22

vilken härlig historia

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: