Annons:
Etikett01-frågor-allmänt
Läst 4723 ggr
MSH
1/11/13, 1:40 PM

Åtel kamera

Hej gott kattfolk! Jag har köpt en kamera och skulle behöva några bra tips! Brukar ni mata extra mycket när ni ska "spana", med risk för att den "skyggaste" som skall fångas på bild inte kommer eller? Finns det några andra tips och trix? Jag tänkte fota eftersom jag tror att filmningen tar så mycket batteri?! vill "spana" länge!

Annons:
Katthemsmatten
1/13/13, 4:17 PM
#1

Puttar upp för att TS ska få litet goda råd.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Hawknestgrove
1/14/13, 2:20 PM
#2

Precis som du nämner i din rubrik, så finns det åtelkameror att köpa för en ganska moderat summa på Tradera. De är bra, faktiskt. OCh de håller länge och du behöver inte vara där själv.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Katthemsmatten
1/14/13, 2:28 PM
#3

TS har köpt en åtelkamera redan. Hon vill ha råd om hur hon bäst använder den för att batteriet ska räcka längre och om det finns annat som ni som är vana användare kan dela med er av.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Hawknestgrove
1/14/13, 2:46 PM
#4

Står inget att det är en åtelkamera  hon har köpt. Ställ in den på  låga pixlar och inte på filmning. Välj stillbilder med kanske två minuters mellanrum. Annars, så  tipsar jag TS att gå in på Djurfoto i fokus och fråga där, eller på Svensk Natur. Där finns flera som kan tipsa dig om energisnåla sätt att använda åtelkameror.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Katthemsmatten
1/14/13, 2:51 PM
#5

Bra tips om andra forum som i alla fall inte jag kände till och kanske inte heller TS. (Som skrev åtelkamera i rubriken, men bara skrev kamera i brödtexten om att hon köpt en.)

Medarbetare Hittekatter iFokus

Hawknestgrove
1/14/13, 2:53 PM
#6

Sen finns det uppladdningsbara batterier, så man kan ha dubbla uppsättningar och byta ut. Men som sagt, beror på vilken kamera det rör sig om.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Katthemsmatten
1/14/13, 2:59 PM
#7

#6 Finns ett 'litet' problem - TS bor i Stockholm och lilla Kocka har försvunnit i Kolmården, så hon får förlita sig på hjälp från vänliga människor som engagerat sig i fallet.

K försvann redani början av juli, så det har varit jättemånga turer och tips. Men ingen katt synlig. Kanske svårt att få någon att byta batterier också, men kameran lär vara igång även när TS är hemma och jobbar. Det är tur att det finns vänliga människor som vill hjälpa till att försöka få hem en liten skygg rymling. (Det finns ett antal trådar om försvunnen katt i Kolmården inne på Hittekatter om du vill få litet mer bakgrund. Matte är jätteenergisk med att lappa, annonsera, locka, leta………)

Medarbetare Hittekatter iFokus

Hawknestgrove
1/14/13, 3:01 PM
#8

Ja jag vet.  är inte inne på Hittekatter, som du vet.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Katthemsmatten
1/14/13, 3:03 PM
#9

Tänkte inte på det, H.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
1/15/13, 9:39 AM
#10

Tack H, och Katthemsmatten för att du "för min talan":-)! Jag har ställt in den på rätt låga pixlar och foto varje min. Det är inte så mycket som rör sig där kameran är, så jag hoppas att batterierna håller! Jag har hjälp att läsa kortet och jag har även lämnat extra batterier till min medhjälpare:-)! Hon ska försöka med att hjälpa till på bästa sätt! Jag var annars ute efter tips kring skyggisar alltså om ni tyckte att jag skulle mata, men det gör jag nu! I hopp om att liten skyggis kanske fångas på bild:-)!

Katthemsmatten
1/15/13, 9:56 AM
#11

Tror definitivt på matning. Finns hon i närheten så lockar maten. Speciellt nu när det snöar igen och det blir ännu jobbigare för alla katter som är ute.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: