Annons:
Etikett131-karlstad
Läst 6249 ggr
[wizzyaw]
2012-11-22 09:28

Dom bara försvinner :(

Har haft jätte många katter i mitt liv och 1 av 3 har försvunnit :( Jag undrar vart alla har tagit vägen. Någon som har någon idé om vart dom har tagit vägen? Saknar mian kissar men kommer antagligen aldrig få se dom igen =/

Annons:
martdat
2012-11-22 16:59
#1

kan finnas massor av förklaringar. men viktigt att du anonserar med bilder o anmäl dem försvunna hoss polis, kontaktar lokala katthem om de är inlämnade.här är massor av tipps i letandet.http://kattpolisen.ifokus.se/articles/4d714ebfb9cb462244061878-nar-din-katt-ar-bortsprungen?discussions-1

men jag gissar  att du funderar på möjliga skenarior?

det kan vara  många. överkörda, tagna av något djur. #räddad# av en kattvän som trott de var hemlösa om de saknat id märkning. Liftat i en bil o hamnat någon helt annan stanns. Flyttat in självmant till någon annan i någorlunda närhet. sjuten av en sjutglad jägare. stulna (ja det händer faktsik) även om det inte är så vanligt. har ni ladugårdar och annat i närheten skulle jag  gå runt med en bild o fråga mig för där. katter som dyker upp på sådana ställen anmäls sällan upphittade hoss polisen.

låter som att det är katter som inte försvunit nyligen? man vet aldrig. kanske de ligger inne i värmen o gottar sig i en mysig säng någonstanns. man kan i allafall hoppas.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Uppkatten
2012-11-22 17:16
#2

Har de varit id-märkta och kastrerade?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[wizzyaw]
2012-11-23 08:11
#3

2# Vi har aldrig id-märkt våra katter =/ Men vi kastrerade våra katter så fort dom blev 1 år men dom flesta försvann innan dom blev 1 år.

[wizzyaw]
2012-11-23 08:15
#4

1# vi hade en bonde som granne och dom hade en dynggrop som dom använder till att gödsla åkrarna med som man enligt lag ska ha nät runt men det hade dom inte. Katterna såg fåglar gå på den för dom var så lätta och då försökte ju katter också gå där men dom drunkna. En katt vi hade klarade sig 3 gånger därifrån men då var det bara att tvätta den när den kom hem men 4 gången drunkna den antagligen =/ Bondens egen katt drunkna också i den. Annars hade vi ju räv runtom oss.

martdat
2012-11-23 08:19
#5

id märk om ni skaffar katt ijen. chanserna ökar markant att katten kommer tillrätta om den är id märkt. Vet inte hur ni bor men att flera st försvunnit kanske tyder på att ni inte bor lämpligt för att ha utekatt och bör ha enbart innekatt?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
2012-11-23 14:27
#6

Ja, en gödselbrunn är farlig och tyvärr, så hjälper inte stängsel, för katter klättrar upp och vill gärna fånga småfåglarna som kan  gå på ytan av den. Då måste man lägga nät över hela brunnen och det är ju  kostsamt. Sen en sak, du väntar  för länge med att kastrera. Gör det SENAST vid 6 månaders ålder oavsett kön.  ÄVen om rekommendationerna för veterna är aningen gammladags, nämligen de rekommenderar  6 månader som minimiålder, så börjar fler och fler lyssna på oss, som håller på med hittekatter och vet, att vid den åldern, så kan en stackars honkatt redan vara mamma igen.

Räv, ja  unga katter kan falla offer för rävar, annars så är det ingen större fara om katten är frisk. Grävling kan vara farlig, likaså lo och varg. Så farorna är många.

Som martdat säger, du kanske ska ta under övervägande att inte ha frigående katt alls? ett bortfall på en tredjedel är ju väldigt mycket och katter är inga förbrukningsvaror.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
[wizzyaw]
2012-11-26 08:08
#7

Vi bor liksom på en gård och den närmaste stora vägen är det 1km till. Det går inte att ha inne katt här helt enkelt, dom måste få vara ute.

Katthemsmatten
2012-11-27 15:00
#8

Förstår inte ditt resonemang om att det inte går att ha katten inne. Det går ju alldeles utmärkt för dem som bor i villa och som inte vill ha sina katter överkörda eller skadade/dödade av t ex större rovfågel. Det är så enkelt att man antingen ser till att stänga sina dörrar eller så ger man katten en innätad uteplats.

Id-märka och registrera märkningen hos SKK och Sverak samt kastrera katten vid max 6 månaders ålder kan inte heller vara något problem. Om man inte tycker att katt är en slit-och-släng produkt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Hawknestgrove
2012-11-29 13:25
#9

Ok håller med att avståndet till trafikerad väg är långt, men  håller med Katthemsmatten här, man ska inte förundra sig över att katter försvinner om man  resonerar som  TS. Ok för frigånde katter när man bor så långt från väg, men sedan får man tänka på, hur gamla är de när de går ute fritt? Kasterade? Kollade hos vet, så att de är friska och vaccinerade? Idmärkta? OCh får de nånsin komma in? Förundrar mig storligen över folk som säger att det inte går att ha katter inne, jag förstår inte problemet.

Om man inte, som Katthemsmatten säger, ser katten som en förbrukningsvara.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: