Annons:
Etikett10-jönköpings-län
Läst 6219 ggr
Starfall
2012-11-08 17:59

Vetlanda (Ädelfors) upphittad hankatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte se om jag får nåt napp genom att annonsera här på sajten. För någon vecka sedan hade vi besök av en vuxen katt här på vår altan. Vi brukar ha torrfoder där eftersom en av våra "gammelkatter" ogillar att vara inomhus och därför får hon mat utomhus istället. Denna katt bara kastade sig i maten och verkade totalt utsvulten. Men oj, så rädd! "Han" (Vi tror det är en hane, är dock inte säkra pga att vi inte kan kolla) sprang iväg med en gång när han fick se mig då jag kikade ut genom fönstret i altandörren.
Sedan dess har denna katt kommit hit varje kväll för att äta. Nu springer han inte iväg direkt utan sitter och tittar och liksom "inspekterar" mig. Jag lyckades ta en bild på honom innan han sprang iväg igen.

Jag undrar om detta är en hemlös katt eller om det kanske finns en ägare någonstans därute? Han verkar ju väldigt skygg så man kan ju undra.
Katten är bruntabby/vit och ser ut att vara fri från skador och han ser ut att vara ganska ung, men han är ingen unge.

Är det någon som känner igen katten?

Om det är en hemlös katt, vad gör jag då? Går det kanske låna en fälla och fånga in honom och sen kastrera honom? Med tanke på att han är så skygg så är risken stor att han inte är kastrerad och det vore ju bra om han kunde få bli det. Den kostnaden skulle jag kunna betala, bara för att katten ska må så bra som möjligt. Men som sagt - först vill man ju veta om han har en ägare.

Mvh
Caroline

Annons:
Hawknestgrove
2012-11-09 14:55
#1

JA, får ni in den, så får du väl höra dig för hos polisen om den är efterlyst, kolla chip. Här har du flera samlade tips.

http://kattpolisen.ifokus.se/articles/4d712ed5b9cb46221d045017-har-du-hittat-en-katt?discussions-1

Till 99,99% så är den nog hemlös och Ok lagen säger tre månader om hittegods, men det är ju ett töjbart begrepp när det gäller en katt. Fälla behöver du kanske, om du inte lyckats mata till dig den. Det kan du nog få låna mot en deposition hos någon av katthemmen.

Så när du väl fångat in den, kollat att ingen efterlyser den, så kan du nog med gott samvete gå till vet och kastrera och chipa den. Passa då samtidgt på att registrera den  på dig.

Lycka till för er och kissen

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lööv
2012-11-17 18:30
#2

kolla under efterlysningar blocket och på www.djurskyddet-eksjo.se. www.djurensvannernassjo.se.  Saknade katter.  Kan ochså annonsera på ww.blocket .se Efterlysningar.

Vad goa och snälla ni är som vill ta hand om missen.  Lycka till Djurvän Vetlanda

Katthemsmatten
2012-11-28 14:29
#3

Hur har det gått för den lille?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Hawknestgrove
2012-11-29 13:17
#4

Undrar jag med. Alltid trevligt att få lite uppföljning

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: