Annons:
Etikett01-frågor-allmänt
Läst 3711 ggr
kramizza
2012-11-03 13:56

Katt rekommenderad att fasta i 3-4 dagar?

Hoppas någon kan svara på min fråga…

Under vilka förhållanden kan en veterinär rekommendera fasta i 3-4 dagar för en katt som redan är undernärd?

Jag hade förstått det om katten skulle opereras eller något i den stilen men det här verkar drastiskt!

Katten sägs äta dåligt och är nyligen omplacerad. Ålder kan vara ett par tre år på katten. Det finns fler omständigheter runt katten men jag väljer att inte gå in på dem här…

Tar hellre det i meddelanden…

Annons:
Uppkatten
2012-11-03 16:33
#1

Jag tycker att det låter som en mycket märklig rekommendation! Ring närmaste djursjukhus eller t ex Agria-veterinären och fråga! Har läst att man bör kontakta veterinär redan efter ett par dagar om katten inte äter eftersom katter är mkt känsliga för svält och kan ta allvarlig skada av att inte äta.

Så flera dagars fasta låter inte alls som ett bra råd?!!! Katter som har svårt att äta p g a stress etc brukar man tvärtom verkligen jobba på att få i mat….?!

Fasta i 3-4 dgr inför operation hör heller inte till det vanliga (snarare typ 24 timmar). Ring snarast och diskutera med annan veterinär så att inte katten tar skada, tycker jag!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2012-11-03 18:06
#2

3-4 dagars total svält låter livsfarligt tycker jag. Risken att levern tar stryk är väldigt stor. Vid vissa undersökningar och ingrepp kan det krävas att tarmen är helt tom, men vad jag har kunnat hitta på nätet brukar man rekommendera att katten då ska fasta i 2 dygn före ingreppet. 2 dygn är även det i längsta laget med tanke på hälsorisken det innebär.

Sajtvärd Katter iFokus

kramizza
2012-11-03 21:31
#3

Tack för svar! De bekräftar det jag redan misstänkte.

Hawknestgrove
2012-11-09 15:07
#4

Ja jag har då aldrig hört något mera än 24 timmar vid diarre och då under kontroll. ÄR det frågan om en undernärd katt, så måste man i så fall ge näring via  drickat. De kanske menade, att  småmata katten då den  är utsvulten? Alltså  bara pytsa ut maten i små portioner de tre *fyra första dagarna? Så fick ju till och med "de vita bussarna" göra när de befriade fångar från koncentrationsläger, mata försiktigt, försiktigt….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: