Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

01. Frågor och allmänt 02. Solskenshistorier allmänt 03. Katter som hittade hem 04. Skåne län 04.1 -- Trelleborg 04.2 -- Malmö 04.3 -- Lund 04.4 -- Landskrona 04.5 -- Helsingborg 04.6 -- Ängelholm 04.7 -- Kristianstad 04.8 - - Ystad 05. Blekinge län 05.1 -- Karlshamn 05.2 -- Ronneby 05.3 -- Karlskrona 06. Hallands län 06.1 -- Halmstad 06.2 -- Falkenberg 06.3 -- Varberg 06.4 -- Kungsbacka 07. Kronobergs län 07.1 -- Växjö 08. Kalmar län 08.1 -- Kalmar 08.2 -- Västervik 08.3 -- Öland 09. Västra Götalands län 09.1 -- Göteborg 09.10 -- Kungälv 09.11 Skara 09.2 -- Alingsås 09.3 -- Borås 09.4 -- Trollhättan 09.5 -- Skövde 09.6 -- Uddevalla 09.7 -- Lidköping 09.8 -- Herrljunga 09.9 -- Strömstad 10. Jönköpings län 10.1 -- Jönköping 11. Gotlands län 11.1 -- Visby 12. Östergötlands län 12.1 -- Motala 12.2 -- Linköping 12.3 -- Norrköping 13. Värmlands län 13.1 -- Karlstad 14. Örebros län 14.1 -- Örebro 14.2 -- Karlskroga 15. Södermanlands län 15.1 -- Nyköping 15.2 -- Katrineholm 15.3 -- Eskilstuna 16. Västmanlands län 16.1 -- Västerås 17. Stockholms län 17.1 -- Stockholm city 17.2 -- Södertälje 17.3 -- Upplands Väsby 18. Uppsala län 18.1 -- Uppsala city 19. Dalarnas län 19.1 -- Borlänge 19.2 -- Falun 20. Gävleborgs län 20.1 -- Gävle 20.2 -- Söderhamn 20.3 -- Hudiksvall 20.4 -- Bollnäs 21. Jämtlands län 21.1 -- Östersund 22. Västernorrlands län 22.1 -- Sundsvall 22.2 -- Örnsköldsvik 23. Västerbottens län 23.1 -- Umeå 23.2 -- Skellefteå 24. Norrbottens län 24.1 -- Piteå 24.2 -- Luleå 24.3 -- Kiruna
17. Stockholms län

Löst.Värmdö/Ingarö - Upphittad Skyggis

2012-09-20 11:47 #0 av: Andina

Denna katt har strukit omkring här i minst ett halvår - eventuellt längre (spår i snön i vintras kan ha varit denna katts).

Under det halvår jag sett honom har han inte förrän nu i dagarna vågat sig nära och har äntligen kommit in i värmen. Han (jag tror det är en kastrerad hane) var oerhört skygg, d v s livrädd (!) och vi har en "kattprinsessa" här som inte välkomnat honom ännu.

Han har särskilda kännetecken som ägaren ska kunna ange, för att vi ska veta att det är rätt katt om någon ägare till saknad katt hör av sig.

Katten är anmäld som upphittad hos polis. Lappar uppsatta. Jag har letat på alla upptänkliga kattsajter efter saknade katter.

Försöker just nu att få katten mer trygg, så att jag kan titta närmare på hans id i örat (otydligt). Och för att eventuellt, om det behövs, kunna ta honom till veterinär, för att se om de kan reda ut vem ägaren är.

Katten beter sig som att den blivit misshandlad (av ägare eller andra människor?), så jag måste ta det varligt med honom.

Hittas ingen ägare så får han gärna bo kvar här!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anmäl
2012-09-20 12:09 #1 av: martdat

http://kattpolisen.ifokus.se/articles/4d712ed5b9cb46221d045017-har-du-hittat-en-katt?discussions-1

lite tipps

att kolla om han är chipmärkt måsste göras med chipavläsare. kanske du behöver låna en fälla så du kan få in honom o ta han te veterinär för att kolla det o även få hjälp att avläsa id nummret.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Anmäl
2012-09-20 12:15 #2 av: Andina

Han är inne nu, men jag vill inte provocera honom ytterligare för tillfället (eftersom han är så oerhört rädd och dessutom ogillas starkt av tjejen som flyttat in här tidigare under sommaren). Men allt eftersom han känner sig tryggare här så ska vi kunna leta vidare.

Har tittat i tråden du länkar till. Tack! Jag tror jag läst igenom de flesta trådar här snart... ;)
Och som sagt, jag har lappat, kollat sajter, anmält osv, osv.

Tack Martdat! Glad

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Anmäl
2012-09-21 19:27 #3 av: Hawknestgrove

Toppen!!!! Kom ihåg Lena :s (hittekatter) Tre T   Tålamod, Tid  Tillit. Det kommer att gå framåt. Om än med myrsteg.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Anmäl
2012-09-21 23:21 #4 av: Andina

Tack Hawknestgrove! Glad Ja, de tre T'na är bra att ha! ;)

Men jag tycker det går framåt med stora myrsteg nu, så jag har gott hopp om att katten kommer att känna sig relativt trygg snart, han gör ju egentligen det redan nu.

Idag har jag sett i alla fall, att de är en kille - som jag trodde.

Jag har dessutom fått massera hans öron litegrann, vilket han tycks gilla (alla mina katter har älskat det), så så småningom får jag nog titta nooga på tatueringen också.

Myrsteg - små som stora - går alltid framåt! ;)

Anmäl
2012-09-23 19:49 #5 av: Andina

Jag sitter som på nålar just nu. Har ringt en massa människor med samma namn som ägaren till det id-nr som jag tyckte mig kunna läsa av tatueringen.

Det låter som att det är ägaren till kattkillen som jag till slut hittat!!! I så fall har han varit försvunnen sedan januari!!! (Vilket jag misstänkte - d v s att han strök omkring här redan i vintras när snön låg kvar.)
I så fall bor han på Värmdö - men inte på Ingarö. Och har bott på Ekerö!! Kanske har han följt med bilen någonstans och inte hittat hem. Eller så har han försökt att hitta hem tillbaks till Ekerö...

Jag väntar på e-post med uppgift om id-märkning och foto, just nu. Beskrivningen lät rätt. (Fast just de detaljerna som jag noterat på katten, som särskilda kännetecken, nämnde han inte, men en del annat.)

Jag är hungrig, måste laga mat, har suttit hela da'n igen och sökt ägare o försvunna katter. Men jag kan inte göra nå't annat än att vänta på eposten!

Håll tummarna!?

Jiddrar vad jag kommer att sakna denna kattherre! Han har gjort ett djupt intryck på mig under detta halvår!... GråterKyss

Anmäl
2012-09-23 19:56 #6 av: Hawknestgrove

MEn så gulligt..... Du får väl ta och ta dig an en erfaren ärrad herre från ett katthem i så fall.Kyss

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Anmäl
2012-09-23 20:17 #7 av: Andina

Ja, det är helt sanslöst gott!

Nu har jag fått bilder o id-nr från ägaren. Och visst är det den go'a Kattherren det rör sig om.

Katten har bott på Ekerö, men den registrerade ägaren och dottern har flyttat. Ägaren till Värmdö. Dottern till en lägenhet ute på Ekerö. 
Ägaren hade katten hemma hos sig ute på Värmdö, temporärt, medan dottern var på utlandsresa. Och därifrån rymde han. Troligtvis började han vandra hemåt Ekerö igen. Och hamnade här.

Förmodligen hämtas han av ägaren imorgon em-kväll. Jag har redan gråtit floder - av glädje för dem och katten och för att jag redan saknar den go'a kattherren!

Men Kattprinsessan, som ju också valt att flytta in här i sommar, hon kommer bara bli glad att han är borta! För hon har inte uppskattat att behöva dela revir med honom! Dessutom inomhus nu de senaste veckorna.

Så, Hawknestgrove, det blir nog till att vänta med att skaffa nå'n prins till henne...

Tålamod, Tid och Tillit  -  absolut! Det lönar sig i längden!

Tack alla go'a för pepp och stöttning!

Anmäl
2012-09-24 10:19 #8 av: Andina

Idag är det tänkt att herr "Findus" ska komma hem till sina ägare. Jag tror det blir en känslosam dag för dem alla.

Så, fallet är "löst" - och kanske ska tråden markeras som "Löst" e dyl?

Anmäl
2012-09-24 11:19 #9 av: martdat

LÖST:)))

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Anmäl
2012-09-24 12:07 #10 av: Andina

Skrattande

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.