Annons:
Etikett01-frågor-allmänt
Läst 9103 ggr
[jjjjjannie]
2012-09-12 05:26

LÖST ROFFE ÄR HEMMA!Behöver eran hjälp

Min katt Roffe är försvunnen, men igår kväll ringde det en snäll kvinna som hade varit ute med sin son och filmat förmodligen våran Roffe med sin mobilkamera. Det var riktigt likt. Har jämfört bilder med videon osv. Igår efter att hon hade visat vart dom hade sett honom, så fick vi syn på en katt som är grå svart randig precis som Roffe. Vi ropade och pratade med honom som vi brukar göra, men katten bara sprang. Försökte locka med mat också, men han försökte inte ens komma fram. Kan han ha blivit stäld att någon ropade hans namn? Hur gör vi nu? Det är typ mitt i "city" och väldigt mycket katter runt om kring. Funderar på kattfälla, men vad händer om det kommer en annan katt och går in där? Det lär ju bli ett jäkla liv. Ska åka dit nu på morgonen när det är lite lugnare. Men jag skulle behöva eran hjälp med fler tips om hur vi ska få tag på våran älskling. Han har varit borta i en månad idag. Han kan väl inte ha glömt våra röster? Är tacksam för alla tips jag får Jannie

Annons:
Uppkatten
2012-09-12 21:24
#1

Katter KAN reagera annorlunda mot vad man förväntar sig när de har varit ute en tid. Har t ex hört om stressade/förvirrade missar som sprungit åt andra hållet när matte/husse dykt upp…

Ett sätt är att åka dit varmt klädd och med mat med till både dig och misse. Sedan sitter du ner och väntar lugnt, pratar med och lockar på misse. Ha med t ex ett skosnöre som du försöker leka med misse med (leken kan få misse mer avspänd och mer "tillgänglig"). Ha med kattgodis som du lockar med, förutom maten. Här handlar det alltså om att vänta ut misse. Min misse fick jag vänta på i ca en timme sedan hon dök upp. Då hade hon "bara" varit borta 3 dygn. Först när jag började leka med henne med ett grässtrå vågade hon börja komma riktigt nära och gosa.

Hörde om en annan kvinna som satt i 10 timmar med sin katt innan den vågade komma fram och låta sig fångas. Under den tiden hinner man bli både kall och hungrig, därav tipset om varma kläder och matsäck….

Vad menar du när du skriver att "det lär bli ett jäkla liv"? Att missen blir arg eller att folk runtikring blir upprörda?

Fälla är ofta nödvändigt, speciellt när det gäller skygga katter. Fällan måste kollas ca var tredje timme när den är riggad (försiktigt på avstånd) just för att man ska undvika att andra missar blir sittande i fälla i onödan (kolla att "fel" katt mår OK innan den släpps ut!). Det är vanligt att man fångar en eller annan misse "extra" under den period man har fälla ståendes riggad, mår missen bra och verkar ha en ägare i närområdet släpper man ut den igen, däremot bör man ha en plan för hur man ska göra om man får en misse i fällan som är i dåligt skick/förefaller hemlös eller liknande. Den kan man inte bara släppa ut igen.

Förtydliga gärna din fråga så kanske jag kan ge fler råd. Viktigt att ställa ut mat och vatten till misse, det som får missar att börja vandra är ofta hunger. Och självklart vill man undvika att misse lämnar närområdet (då kan det bli riktigt svårt att hitta honom).

Är er misse kastrerad/chippad/öronmärkt?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2012-09-12 21:32
#2

Ps. Viktigt att inte följa efter och "jaga" misse - misse ska komma till dig!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[jjjjjannie]
2012-09-13 07:31
#3

Tack för alla tips!

"Ett jäkla liv" menar jag med att om det kommer in en annan katt i fällan, och folk får reda på det. Det är jättemycket katter i området, och vi vill ju verkligen inte ha krig med någon. Men om en annan katt går in där, då går den inte in där en gång till, eller?

Han är väldigt väldigt rädd. Kommer inte nära honom alls. Igår satt vi en bit ifrån honom och hade makrill i tomatsås en bit ifrån honom. Men han verkade inte bryr sig alls om den eller oss, förutom när vi rörde på oss då. När vi kom lite närmare sprang han iväg, till en annan katt.

Han verkar vara på samma ställe hela tiden. Vi har suttit på en och samma tomt vid två tillfällen, och då har han kommit och gömt sig på den trädgården vi har suttit vid. Han har även varit på tomten vid två tillfällen när vi har kommit och letat efter honom. Så hoppas verkligen han håller sig runt den trädgården. Få lägga mer mat där, och hoppas på att det är han som äter upp det.

Sen tycker vi att han ser lite annorlunda ut. Eller jag iallafall. Teckningen stämmer ju exakt med Roffe, så jag tror att det är honom. Det är bara det att den här katten ser lite annorlunda ut i ansiktet. Kan dom förändras mycket på en månad? Ioförsig har vi inte varit super nära honom..

Det lär nog inte bli lätt det här. Ska åka dit tidigare ikväll med varma kläder osv. Känns inte som om han kommer komma fram till oss, tyvärr :( Men vi tänker inte ge oss!

Ja, Roffe är öronmärkt. Kvinnan som filmade honom häromdagen sa att hon såg märkningen, men hon kunde inte kolla vad det var för nummer. Han är kastrerad också. Och han är förresten en innekatt som aldrig har varit ute, så man kan ju förstå att han är livrädd..

Hur långt avstånd ska man sitta till att börja med? Ska jag prata med honom, eller är det lika bra att vara tyst? Har ropat lite på honom, men han bryr sig inte så mycket. Ska vi ta oss något som luktar honom och oss? Finns det några fler tips du kommer på?

Tack för hjälpen så länge!

Chr
2012-09-13 10:11
#4

Vår katt, också innekatt, har varit försvunnen sedan den 16/8. Vi tror han setts en gång i området, men själva har vi inte lyckats få syn på honom. Han är skygg och fick tipset här att försöka med en kattfälla. Tyvärr har han inte lockats in i den, däremot en annan katt. Den katten var riktigt aggressiv när vi skulle släppa ut honom, rädd förstås.

Om du tror ni sett Roffe där så rekommenderar jag absolut att försöka med en fälla. Hoppas det lyckas!!

MSH
2012-09-13 10:38
#5

Har samma problematik, har dock inte ens sett vår själv..? Kanske är drop-trap fälla bättre :-)? ! Håller tummarna !!!

Uppkatten
2012-09-13 17:11
#6

Hej!

Vad bra att missen verkar hålla sig på ett och samma ställe, då ska du absolut börja med att ställa ut mat och vatten där vid ungefär samma tid varje dag (gärna framåt kvällen, så slipper ni att fåglarna tar maten).

Dra dig sedan tillbaka lite, så att misse vågar sig fram och äta. Ett lagom avstånd torde vara "tillräckligt långt borta för att du inte ska skrämma iväg honom". (Kan röra sig om flera meter första dagen, för att successivt minska under de följande dagarna).

Ha gärna med flera sorters mat som han kan välja bland (en tallrik "gott och blandat"), och speciellt sådan mat som du vet att han har tyckt om tidigare och gärna sån´t som luktar gott.

Den kontakten är kanske lagom för honom nu under de första dagarna. Försök inte närma er honom - han kommer med största sannolikhet bara att försöka fly undan om du "tränger dig på". Bättre att han får bli nyfiken på dig och att du uppmuntrar honom att komma till dig, och att du blir till "något positivt" när du kommer med mat.

För just nu är det nog bra om du betyder "mat", sedan får vi ta ett steg i taget alternativt fundera på fälla.

Jag tycker du ska prata lugnt och mjukt och fint med misse. Kommer du inte på något att säga så sitt och gnola mjukt och försiktigt för dig själv. Tänk på att misse hör dig bättre än du hör honom!

Och får du chansen så testa lite försiktig lek t ex med ett skosnöre (men sitt kvar och lek!).

Lukter… själv skulle jag ta med t ex en välanvänd sov t-shirt eller något annat som luktar mkt av matte/husse och ge misse möjligheter att få utforska plagget. Har han haft andra "favoritdofter"? Har inget belägg alls för att det här skulle kunna vara till nytta, men intuitivt känns det ju som att lukter, röster etc som en gång varit trygga för misse skulle kunna vara till hjälp när man vill bygga upp ett förtroende igen. Och hur som helst skadar det inte att testa!

Det är svårt att säga hur mycket en katt kan förändras på en månad. Jag tycker att du ska studera tidigare tagna foton på honom mycket noga. Försök hitta särskilda kännetecken i Roffes teckning som ni tar fasta på. Försök sedan att jämföra med den misse ni nu har span på. Kanske lättast om ni fotar/filmar missen ni har span på och kan zooma in honom ordentligt?

Väldigt bra att Roffe är öronmärkt!!!! Då kan du ju med säkerhet avgöra om det är din misse eller inte den dagen du kommer nära och kan kolla märkningen. Bra också att han är kastrerad, kastrerade missar ger sig sällan ut och vandrar på samma sätt som okastrerade missar kan göra.

När det gäller fällor så finns det tyvärr glada missar som går i fällan mer än en gång. Vad gör man inte för lite god mat ;-)  …..

Vet man vilka katter som brukar vistas i området så kan man förvarna deras mattar/hussar om att man tänker ställa ut fälla och under vilken period det kommer att ske. Det kan minska ev. risk för irritation.

Vad har Roffe för bakgrund? Har han varit skygg tidigare? Har han varit innekatt eller gått ute någonting? Hur gammal är han?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[jjjjjannie]
2012-09-13 17:47
#7

Tack för alla tips ännu en gång! Har precis varit och hämtat en fälla, men vi lär inte sätta ut den ikväll. Kanske imorgon.

Har fått lite kontakt med honom idag, och det gick faktiskt riktigt bra! Han låg och solade på en tomt. Vi satte oss en ganska bra bit ifrån och pratade lite med honom. Efter en stund flyttade vi oss längre fram och han brydde sig inte speciellt mycket. Efter ett tag började han komma närmare oss. Jag pratade väldigt mycket med honom, och han sökte liksom kontakt. Det kändes riktigt bra. Hade ett snöre med mig också, som han var väldigt intresserad av. Han verkade inte alls sådär stressad och rädd som han var igår kväll. Och som sagt, det kändes verkligen bra. Vi ska åka dit alldeles strax. Jag önskar att det går lika bra som det gjorde för några timmar sen..

Vi har jämfört bilder med videon, och vi hittar massa likheter. Svansen med alla hans ränder ser likadan ut, hans gula hängmage ser exakt likadan ut, hans baktassar som är helt kolsvarta stämmer exakt med videon. Det är bara ansiktet som är annorlunda. Eller egentligen är det inte det. Hans ränder finns ju där, men det har liksom blivit någon annan form på ansiktet. Hursomhelst så ska vi fånga den här katten. Och om det inte är våran bebis, då tar vi den här katten till vetrinären, för det här är ingen van utekatt. Men jag hoppas för allt i världen att det är Roffe. Vet inte vad jag ska göra om det inte är han :(

Roffe har aldrig varit skygg mot oss hemma, men när det kommer folk är han lite avvaktande. Han har aldrig varit ute. Bara på våran balkong och där är han väldigt försiktig. När det blåser brukar han springa in eller gå mer mot väggen.

Tusen tack för alla tips ännu en gång. Är så tacksam att du har svarat så snabbt och kommit med bra tips.

Och till er andra, hoppas ni hittar eran katter.

Uppkatten
2012-09-13 18:07
#8

Skulle i o för sig kanske kunna vara ngn ansiktsskada bakom ett ngt förändrat ansikte? Eller bara en viktförändring?

Har ni fått ordentliga instruktioner om hur fällan laddas/riggas? Ställ den inte helt öppet, utan gärna nära en vägg, i ett buskage eller liknande så den står lite skyddat.

Kolla den på långt avstånd var tredje timme, tyst o försiktigt, misse måste få kolla in och bli trygg med fällan ifred.

Om ni får in "fel" misse i fällan, kolla att missen är oskadd och OK innan ni släpper ut den.

Får ni in "rätt" misse i fällan, akta då så att fällans lucka inte går upp när ni förflyttar fällan.

Försök inte flytta misse från fälla till transportbur utomhus.

Öppna fällan först när ni har kommit inomhus, håll helst till i ETT rum med stängd dörr och med neddragna persienner (var det tipset jag fick).

Räkna med att en misse som går i fällan kan vara stressad och "arg" och att missen inte ser riktigt ut som den brukar….

Håller alla tummar jag har!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-09-13 18:10
#9

Uppkatten, så klok som alltid! Nu kan det bara gå bra! Håller alla tummar!!

[jjjjjannie]
2012-09-13 20:31
#10

Det var inte Roffe :( men han måste ju finnas därute någonstans. Nu vet jag vad vi ska göra när vi hittar honom. Han kommer komma tillbaka till oss, det är jag säker på. Tack uppkatten för alla bra tips. Och tack alla som bryr sig

Uppkatten
2012-09-13 20:51
#11

Hur vet ni säkert att det inte är han? Är nyfiken bara på hur ni kom fram till det.

Om ni inte redan har "lappat digitalt" så är det dags för annonser på Katthemmens hemsidor nu + kolla annonser där om upphittade katter.

Har ni provat annons på Blocket? Har ni lappat högt och lågt i närområdet (ffa 400 meter åt varje håll med utgångspunkt från hemmet)+ lagt lappar i folks brevlådor? Varit i kontakt med polis, djursjukhus, veterinärmottagningar?

Tänk på att missar ibland kliver ombord på släp, lastbilar etc och liftar iväg på egen tass. Kan vara bra att annonsera på Katthemmens hemsidor även om katthemmen ligger en bra bit bort alltså. Om du googlar på "Alla katthem i Sverige" så hittar du en lista du kan använda.

Missar blir också lätt instängda, be grannarna att kolla förråd, garage, uthus o s v. En instängd misse ger sig inte alltid till känna utan kan gömma sig ordentligt…!

Största sannolikheten är nog ändå att han finns kvar i närområdet om han inte har tvingats iväg p g a hunger/annan katt.

Hur gammal är misse? Hur hamnade han "ute i vida världen"? Har han en tydlig öronmärkning eller är den svår att tyda? Har ni haft mat ute till misse sedan han försvann? Finns det någon annan som matar katter i närområdet?

Sök nu ffa i skymning/mörker/gryning då katter är som mest aktiva. Sök i allt vidare cirklar vartefter som tiden går.

Fortsätter hålla tummarna!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-09-14 09:37
#12

Åh, vad synd…. Håller fortsatt tummarna!

[jjjjjannie]
2012-09-14 10:42
#13

Vi vet att det inte är Roffe för att ägaren till katten som vi har spanat på, kom till oss igår och berättade att det förmodligen är hennes katt vi har spanat på. Lite senare på kvällen skickade hon även ett mms med två bilder på katten. Det är väldigt lik Roffe på många sett. Och den var så skygg liksom. Allt stämde in så bra. Men men, det är bara ut och leta. Men vart ska man leta liksom? Det känns som om alla runt omkring det området han försvann, vet om att han är borta. Och lappat, det har vi verkligen gjort.. Vet inte hur många lappar vi har satt upp överallt. Och jag ska fortsätta ha annons på honom i tidningarna. Och på blocket har han legat uppe sen han försvann. Vi har gjort allt känns det som. Jag har t om pratat med sireska, men det gav inte så mycket.

Roffe hoppade förmodligen från andra våningen. Vi var på semester och när vi kom hem så var han inte i lägenheten. En släkting passade Roffe och mina föräldrars katt i mina föräldrars lägenhet. Trodde aldrig att han skulle hoppa. Hemma är han så barnslig när han är på våran balkong. Men det kanske var någon protest mot oss, eftersom vi lämnade honom? Jag vet inte.. Det är inte första gången vi lämna honom hos mamma och pappas katt, och dom går ju jättebra ihop.

Roffe fyller 3 år i november. Det syns ganska tydligt att han har öronmärkning, men kollar man i örat är det ganska svårt att tyda vad det står. I början hade vi en tröja som luktade honom precis nedanför balkongen där han försvann ifrån. Men den var ju orörd varje gång vi kollade till den. Vi la även ut kattgodis, men det tog fåglarna.

Nu är man ju tillbaka på ruta ett igen. Ibland får både jag och min sambo känslan att han är påväg hem till oss. Man har ju hört/läst om innekatter som aldrig har varit ute, som har gått hem osv, så varför skulle inte Roffe kunna göra det?

Annons:
annebeate
2012-09-14 11:23
#14

Jag skrev i andra tråden en del råd och ni hade redan vidtagit alla. Bor ni och föräldrarna i samma stad, dvs Kalmar? Om så och ni inte bor helt nära varandra så bör det lämpligen  lappas hela sträckan mellan bostäderna om ni inte redan gjort det. Nu har hösten gjort sitt intåg så lapparna behöver kanske förnyas pga väder och  vind och tyvärr många gånger pga mänsklig hand.

När det gäller lappar i affärer så har vissa affärsidkare den policyn att endast ha uppe lappar en vecka i taget sedan tas de bort så man tvingas sätta upp nya allt eftersom. Hur det är hos er vet jag inte.

Ni kollar väl regelbundet med polisen. Tänker på er och hoppas ni mycket snart finner Roffe välbehållen.

Hawknestgrove
2012-09-14 14:43
#15

repeterar alla tips du har fått, i en länk här. Gå igenom oc h bocka av och gör om det flera gånger….

http://kattpolisen.ifokus.se/articles/4d714ebfb9cb462244061878-nar-din-katt-ar-bortsprungen?discussions-1

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Uppkatten
2012-09-14 18:08
#16

Jag har lite svårt att tro att han ska ha hoppat, mer troligt att han balanserat och fallit, försökt fånga fågel och fallit, lekt jaga lekar med andra missen och fallit eller liknande???

Har ni kollat med djursjukhus/veterinärmottagningar? Fall från andra våningen kan i värsta fall ge (allvarliga) skador på katt (enligt uppgift från min f d granne som var veterinär o själv kattägare o bodde på andra våningen).

Det är numera ett krav att balkong som finns mer än 5 meter över marken måste vara in-nätad om katt vistas där, just för att undvika allvarliga skador.

Trist att märkningen är dålig!

Jag tycker precis som #15 att du ska gå igenom alla tips du har fått och bocka av och på så sätt försöka komma fram till hur du ska söka vidare.

Det handlar väldigt mycket om tålamod och ett systematiskt letande/lappande.

Jag håller tummarna för att det går bra!!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[jjjjjannie]
2012-09-15 09:23
#17

Jag ringde polisen igår och hörde hur länge efterlysningen är kvar hos dom, och då svarade hon att den har dom kvar länge. Frågade även om överkörda katter, men det var ingen och isånafall ringer dom med en gång. Och alla djursjukhus runt omkring har jag pratat med.

Ja, vi får helt enkelt gå igenom allt från början igen. Känns som om folk har börjat tröttna på våran lappar.

Vi bor ca 5 km där ifrån han försvann.

Tack för alla braiga råd från er alla!

annebeate
2012-09-15 10:29
#18

Fortsätt med lappar och täck upp som jag skrev tidigare  mellan ert hem och där han försvann. Just en lapp även om tiden går kan vara helt avgörande. Om inte ägaren till min grannkatt hade fortsatt att månad efter månad ha uppe lappar och kolla regelbundet så de fanns kvar  så hade troligtvis katten aldrig kommit hem. Nu gjorde han det efter 7 månader eftersom någon lagt märke till en av lapparna. Ju fler som känner till att Roffe är försvunnen desto större bör möjligheten vara att han snart återfinns. Att kolla med polisen beror på att även där kan självfallet ske misstag.

Hawknestgrove
2012-09-15 10:49
#19

du kanske får strukturera om lapparnas utseende, så de ser lite nya ut…..Ifall du tror att folk tröttnat… Hittelön är alltid bra att du har utskrivet om på lappen.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Uppkatten
2012-09-15 10:54
#20

Där jag bor har en vinthund försvunnit. Ägarna har lappat hela stan tror jag :-) Vart jag än går/cyklar/åker ser jag deras lappar. Jag tycker det är jättebra, och eftersom jag "påminns" hela tiden håller jag hela tiden lite extra span. Och dessutom hittar jag lätt ägarnas telefonnummer ifall jag får syn på denna skygga hund, som varit försvunnen rätt länge nu. Men det är bra - som #19 skriver - att designa om lapparna lite då och då, för då förstår man att katten ännu inte är hittad. Så det är ett bra tips.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
annebeate
2012-09-15 11:48
#21

Mycket bra tips att designa om lapparna och att ha med hittelön. Själv propagerar jag alltid för att lapparna ska vara försedda med avrivningsremsor med ägarens telnr, just för att underlätta för allmänheten om man ser eller hör något. Man kan också ta med sig en lapp och ha i plånboken om man bor just i det aktuella området så man snabbt kan kontakta ägaren om man ser katten.

Chr
2012-09-16 18:10
#22

Håller tummarna!

Hawknestgrove
2012-09-19 18:30
#23

ja vi håller tummarna

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[jjjjjannie]
2012-09-22 20:30
#24

Tack alla fina för alla tips och allt stöd

Katthemsmatten
2012-10-24 15:52
#25

Hur har det gått?

Medarbetare Hittekatter iFokus

[jjjjjannie]
2012-10-25 09:51
#26

Det går sådär. Det är en snäll dam som lägger ut mat varje kväll och för några veckor sen så såg hon en katt som var randig som sprang därifrån. Det var mörkt när hon såg katten, så hon såg bara att katten var randig. Ikväll ska vi åka dit och sitta i bilen några timmar å hoppas att vi se någon katt. Vi får lite tips då och då och jag tänker inte ge upp hoppet. Inte än på länge

[jjjjjannie]
2012-10-25 17:06
#27

Lokaltidningen ringde för en stund sen å ville skriva om Roffe. Hoppas att det leder till något bra tips

Annons:
[sarasvati]
2012-10-25 23:12
#28

#27 Bra med lokalpressen. Tummar och Tassar för dig och Roffe!!

Katthemsmatten
2012-10-26 09:46
#29

Vilken tur du har som fått lokaltidningen intresserad!

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
2012-10-26 19:55
#30

Verkligen, det är ju jättebra!! Jag har själv kämpat med det, tyvärr utan napp…:-(! Håller alla tummar att ni får se ngt i från nattspanet!!

Uppkatten
2012-10-26 20:21
#31

MSH, skulle du själv kunna skriva någon insändare i lokaltidningen (eftersom de tydligtvis inte nappar på din önskan om deras hjälp med att söka efter Lilla K)? Ta upp t ex problematiken med hemlösa katter, att s k "vildkatter" inte är något annat än tama katter som dumpats/kommit vilse (+ deras avkommor). Berätta om lilla K och ditt sökande efter henne. Berätta om hur du fann o räddade hennes liv från början. Om oron inför vintern. Om oron för att hon ev. har fått kattungar som far illa där ute. Berätta om hur du tidigare såg på det där med kastrering och märkning. Att du trodde (som jag förstått det) att p-piller var ett bra alternativ. Om hur du ser på det i dag. Uppmana folk att kastrera och märka sina missar. Att lära sig av din berättelse. Att hjälpa de hemlösa katterna. Be om hjälp att söka efter lilla K.

Vad tror du? Skulle det kunna vara en väg vidare i ditt sökande efter lilla K?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[jjjjjannie]
2012-10-27 11:12
#32

Ja, jag är jätteglad att dom hörde av sig. Vi har haft annons på Roffe i nästan 9 veckor, måndag-lördag å det var de som gjorde att dom nappade. Än så länge har det varit en som har ringt med ett bra tips. Han såg en katt i torsdags kväll mitt i centrala Kalmar som var lik Roffe. Katten hade gått in i en soptunna, så det var ju en hungrig katt. Ska åka dit imorgon kväll å se om vi få syn på någon katt. Ska nog sätta upp lite lappar där också. Fick så ont i magen i torsdags kväll när det snöade. Tänkte på Roffe och alla andra katter där ute. Hoppas dom är kloka nog att hitta någon varm plats å ligga på. Styrkekramar till alla er som är i samma sits som mig och min sambo. Ge inte upp!

Uppkatten
2012-10-27 11:38
#34

#32 Lappa ordentligt i alla områden där ni får tips!!! Fundera också lite vad ni kan göra ifall det dyker upp missar i behov av hjälp under resans gång (som inte är eran misse). Viktigt att ni lappar i allt vidare cirklar + digitalt (t ex på katthemmens hemsidor, sök på "alla katthem i Sverige" så får du upp en lista). Läser ständigt om missar som hittats långt, långt hemifrån… Vi fortsätter hålla tummarna!!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Hawknestgrove
2012-10-28 13:24
#35

hoppas det ger resultat….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[jjjjjannie]
2012-10-28 15:16
#36

Tack för tipsen uppkatten! Det ringde som bara den igår. Det var bra tips som kom in igår. Glömde skriva att i tidningen var det en bild på Roffe, det var det inte på artikeln jag la upp här igår.

Katthemsmatten
2012-10-28 15:19
#37

Hoppas att ett av tipsen är RÄTT! Tummarna hålls här hemma.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
2012-10-29 10:12
#38

Åh underbart med tips! Hoppas hoppas …..!!

Hawknestgrove
2012-11-02 17:43
#39

HAr ni hört något om lille Roffe?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[jjjjjannie]
2012-11-02 19:29
#40

Fick ännu ett tips om en katt där vi har fått tre tips innan. Det är 200-300m ifrån där han försvann. Ska åka dit alldeles strax. Åkte dit idag när jag fick tipset. Såg ingen katt. Så håll alla tummar att vi hittar honom nu!

Uppkatten
2012-11-02 19:37
#41

Hoppas, hoppas!

Ser du ingen katt kanske du ska börja ställa ut mat o vatten där varje kväll vid en viss tid och hoppas att du matar just er katt. På så sätt håller du honom kvar i området och kan så småningom träffa på misse eller sätta ut en fälla på matningsplatsen för att fånga honom. Bra att mata just kvällstid så att inte fåglarna tar maten.

Lappa också i brevlådor i detta området om det inte redan är gjort!!! Kanske finns det ngn som känner till/matar misse?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[jjjjjannie]
2012-11-02 20:51
#42

Såg ingen katt alls, men la lite torrfoder där. Ska åka dit imorgonbitti innan jag börja jobba. Tack ännu en gång för alla tips uppkatten. Om det är Roffe som är där, så håller han till vid ett litet industriområde kan man säga. Har lämnat lappar i företagens brevlådor. Hon som ringde idag jobbar på ett av dom företagen. Hon var ute å gick på sin lunch,å såg en katt springa in på ett vvs-företag. Där är det jättemycket bråte som en katt kan gömma sig på. Jag och min sambo har lärt oss att inte ha för höga förhoppningar. Sist vi hade det var det ju inte Roffe. Vill inte att det ska bli så igen. Måste bara skriva att vi har fått så himla mycket hjälp av folk här i Kalmar. Dom är verkligen guld värda. Och det är tack vare deras hjälp som vi kommer att hitta våran katt

Uppkatten
2012-11-03 08:43
#43

Industriområden är ofta fulla av bra gömställen för missar. Försök komma åt att prata med de som arbetar på VVS-företaget. Kanske har de sett/känner till katten? Kanske kan ni komma överens om att du får ställa ut mat där en period? Kanske kan de t om ställa ut mat åt honom (om det är långt att åka från där du bor). Regelbunden matning är ofta A och O för att få tag på sin lilla misse igen, speciellt om missen har vistats ute en tid och hunnit bli lite skygg. Får katter regelbundet mat på en o samma plats under en tid underlättar det t ex infångande med fälla betydligt. Du kan också be folk i området att försöka fotografera misse om han dyker upp. Då kan du jämföra bilden med egna foton på misse och kan kanske lättare fastställa om det kan vara er misse eller inte.

Håller tummarna för er!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[eskils]
2012-11-03 10:22
#44

Skriv Kalmar i rubriken, så folk ser var i landet katten är försvunnen.

Andina
2012-11-03 11:09
#45

Håller tummarna för att du hittar din kattvän!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[jjjjjannie]
2012-11-05 23:01
#46

Har fått ett annat tips om en katt nu. 3 mil ifrån där han försvann. Hon skrev att katten går runt å märker sitt revir på varje grässtrå. Hon har tydligen en honkatt. I mina öron låter det som en okastrerad hankatt. märker kastrerade katter revir så mycket? Tror fortfarande att han är kvar i Kalmar. Men är såklart tacksam för alla tips som kommer in.

[jjjjjannie]
2012-11-06 21:44
#47

ROFFE ÄR HEMMA!!

MSH
2012-11-06 21:50
#48

Men OJ berätta hur länge var han borta , vad hände? Stort grattis!!!!!

Annons:
Andina
2012-11-06 21:53
#49

Åååh, Jjjjannie! Så underbart härligt! Stort varmt Grattis till Roffe och hans familj! Helt enkelt LYCKA!!! Så glad jag blir!

Men du kan väl berätta, hur gick det till???? :))

ToppenUnderbartGrattis!!! Extra härligt nu när vintern väntar bakom hörnet!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Uppkatten
2012-11-06 22:12
#50

Kan bara instämma i #49!!! Underbart!!! Är han OK?

Massor av grattis-kramar till er och missen!

Du får lägga ut ett foto så vi får se honom!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[jjjjjannie]
2012-11-06 22:20
#51

Lovar att berätta allt någon dag. Är så lycklig! Roffe går å spinner hela tiden :)

Andina
2012-11-06 22:39
#52

KyssGladKyss Jaaa, Jjjjjannie, gotta dig åt er situation nu! Njut och gläds! Och berätta för oss när du kan, vill och kan slita dig från din älskade Roffe! Glad

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

annebeate
2012-11-06 23:09
#53

Så underbart!!!!Glad Som ni kämpat för att hitta honom. Gläds av hela mitt hjärta.

Lille Roffe, hemma igen! KyssKyssKyss

Uppkatten
2012-11-07 08:36
#54

OM Roffe är mkt mager efter sin tid på rymmen så tänk på att "mata igång" honom försiktigt nu så han inte får problem med magen etc. Ge SMÅ portioner mat - ofta.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[jjjjjannie]
2012-11-07 18:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Snart har Roffe varit hemma i ett dygn. Jag har inte sovit mer än någon timme sedan han har kommit hem. Har legat å tittat på honom och gosat med honom. Ska aldrig mer lämna min Roffe. Dom här 12 veckorna som han har varit borta har varit ett rent helvete. Att inte veta vart han är, om han lever, om det är någon som tar hand om honom. Men jag och Björn har aldrig gett upp hoppet. Hade vi gjort det, så hade han inte legat i soffan å sovit nu.

Igår kväll runt 19 tiden åkte vi iväg å skulle leta efter Roffe. Vi började med att åka till VVS-företaget som jag har skrivit om i det här inlägget. Vi gick runt lite å ropade, sen la vi lite torrfoder på samma ställe som vi gjort de senaste dagarna. Vi bestämmer oss för att åka till några andra ställen som vi har fått tips ifrån. När vi har varit å åkt en stund, så säger Björn(min sambo):-"Nu åker vi hem." Men då säger jag att vi ska åka tillbaka till VVS-företaget. Jag ville se om torrfodret var slut. När vi väl kommer dit, så säger jag till Björn att han ska vänta i bilen å att jag kommer snart. Jag går bort till torrfodret å ropar lite på Roffe. Det är ganska mörkt, men jag ser ändå att det är något som sitter där. Jag tänder ficklampan och ser att där sitter min Roffe. Min älskade älskade katt. Jag börjar såklart att gråta å prata med honom. Han svarar mig med att mjaua hela tiden, precis som han gör när han är hemma. Han visste alltså att det var jag. Efter 12 veckor kände han igen min röst.

Jag ringer till Björn å säger att han ska komma med torrfodret som vi har i en burk och mackgrill som vi har liggandes i bilen. När Björn kommer å börja skaka på burken kommer Roffe med en gång. Björn öppnar även mackgrillen som Roffe bara hugger in på. Jag ställer mackgrillen lite längre ifrån, å lyckas ta honom. Han var så mager å liten, men jag visste att det var min katt.

Den här känslan att hålla sin katt som har varit på rymmen i 12 hela veckor är obeskrivlig. Har tänkt många gånger hur det kommer bli när vi fångar Roffe. Har tänkt mycket på kattfälla. Men det behövdes verkligen inte. Han visste att det var vi. Han visste att han skulle få komma hem.

När jag väl ha honom i famnen så går vi till bilen å sätter oss å kolla igenom honom. Är det verkligen sant att vi håller i Roffe? Ja, det var det. Jag visste redan det när jag tände ficklampan å han pratade med mig. Vi börjar ringa alla vi känner å gråter hysteriskt båda två.

Nu är det som sagt snart ett dygn allt det här hände. Jag fattar det fortfarande inte. Han har legat på min mage å spunnit å gnidit sitt huvud mot mitt. Jag fattar det ändå inte. Jag har levt i en mardröm i 12 veckor, nu lever jag i en dröm.

Har varit mycket pratande i telefon idag. Folk som gråter för våran skull. Vi har verkligen berört Kalmars befolkning. Just i skrivandes stund är det 136 stycken som har gillat Katthemmet Kompis inlägg om Roffe på Facebook. Jag är så glad och lycklig. Det finns så fina människor. Den här klumpen som har suttit i hjärtat så länge är nu äntligen borta.

Måste tacka er här inne på Kattpolisen som har varit bra stöd och kommit med jättebra tips. Ni är verkligen toppen alltså. Det är tur att ni finns!

Roffe mår helt ok. Han är riktigt sliten, men han spinner, gosar och prata som vanligt. Det är så underbart att ha han här hemma igen. Var hos vetrinären med honom förut idag. Han väger 3,7kg. Innan han försvann vägde han nästan 6kg. Förmodligen var det dom där 6kg som räddade honom.

Han vilar just nu. Barometern har varit här å intervjuat oss å fotograferat en sliten katt. Jag sa att det var viktigt att dom skriver med att vi är så himla tacksam för all hjälp vi har fått. Även om det inte har varit Roffe, så har det varit så många som har brytt sig.

Är så himla glad att vi åkte tillbaka en gång till till VVS-företaget.
Kom ihåg… Ge aldrig upp!

Annons:
[jjjjjannie]
2012-11-07 18:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Den här bilden är tagen idag på morgonen. Han kanske inte ser så liten ut, men det är han

[jjjjjannie]
2012-11-07 18:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

En lite tydligare bild..

[jjjjjannie]
2012-11-07 18:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Den vita ringern visar där han försvann å den röda där han hittades. Inte långt alls som ni ser

Uppkatten
2012-11-07 18:31
#59

Lilla vackra missen…! Jag vet hur det var att få hem min misse efter 3 dygn på rymmen - vilken lycka!!! Så hur ska det inte vara efter 12 veckor…! Mata honom försiktigt - små portioner ofta. Och njut!!!!!!!!

Tror det är viktigt att gå på sin intuition när man letar katt - precis som du gjorde när du kände att ni måste åka tillbaka till VVS-företaget.

Uppdatera oss gärna igen om några dagar!!!

Nu behöver misse massor av närhet, kärlek och trygghet!!!

Är så lycklig för er skull!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-11-07 19:18
#60

Helt underbart!!!! Börjar gråta, sån lycka!!!!!!! Mys och mys så mkt ni kan!!!!

[eskils]
2012-11-07 21:57
#61

Härliga nyheter, grattis till hela familjen!!! Tack för att du berättade hur ni återfann kissen! Glad

Annons:
Katthemsmatten
2012-11-08 11:32
#63

Han ser väldigt mager ut men pälsen är fin fortfarande så litet försiktig uppmatning så är han snart i god form. Tillsammans med all den kärlek ni ger honom.

Det ser ut som om han har tagit sig över stora gator på sin väg från er till VVS företaget. Vilken tur att SkaparKatten hållit sin tass över honom så att han klarade både det och bristen på mat.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[jjjjjannie]
2012-11-08 11:43
#64

Det är en järnväg precis bakom VVS-företaget och framför är det en stor korsning där det jämt är bilar. Är så glad att han har klarat sig så pass bra. Han är en kämpe! Började idag med att ge han torrfoder som jag köpte på djursjukhuset. Det skulle vara bra för magen. Blandar det med hans gamla mat. Han får även kokt torsk som han älskar, så snart är han nog lika go å rund som vanligt ;) jag ger han såklart lite mängder men många gånger :)

Hawknestgrove
2012-11-08 12:22
#65

vilken underbar historia……Ändrar rubriken

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Engla
2012-11-08 15:07
#66

Åhhh, nu lipar jag igen, Jannie. Tycker detta är alldeles fantastiskt! Det syns tydligt på bilderna att han har gått ner i vikt. Men han ser väldigt cool och stolt ut, måste jag säga. Glad Typ Hemmets Journal, Allers, Hemmets Veckotidning kommer stå på rad för att intervjua er. Skrattande

Jag lånar bilderna på Roffe till bloggen. Lägger ut dem senare ikväll.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Chr
2012-11-09 12:18
#67

Men vad roligt Glad

Upp till toppen
Annons: