Annons:
Etikett043-lund
Läst 4032 ggr
någotnamn
2012-08-31 00:50

Klosters fälad (vid Vildanden/Nova), Lund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår svarta kastrerade hankatt är försvunnen sedan kvällen den 23/8. Han är utekatt, men det är inte alls likt honom att försvinna - han håller sig nästan alltid kring huset, och brukar vilja komma in flera gånger om dagen.

Vi har såklart letat precis överallt vi kan komma på, flera gånger om, på dagen och på natten, men utan resultat än så länge. Vi har även satt upp lappar, och fått flera tips - än så länge bara om katter som är väldigt lika honom, men inte vår katt.

Svart katt - han har lite vitt på magen vid benen/"armhålorna", men det syns nog inte när han står upp. Ganska nätt till växten, men fullvuxen, ca 3 år gammal. Chipmärkt (- vi ångrar nu att vi inte öronmärkte också), och han hade när han traskade iväg på sig ett reflexhalsband med röd bakgrund (- alltså gråsilvrig reflex, med lite rött som syns vid sidorna). På halsbandet finns en liten metallkapsel med vår kontaktinfo i.

Han är (eller har tills nu varit) väldigt tillgiven och kontaktsökande - han försöker gärna ta sig in hos folk, är tillgiven, snäll och väldigt nyfiken. Anledningen att han försvunnit tror vi, om ingen av en händelse har plockat in honom till sig, är att vi reste bort några dagar, och då skulle min far sitta kattvakt. Det gick den första dagen - sen kom alltså inte misse tillbaka längre efter att han blivit utsläppt.. :/

Alla tips, dag som natt, mottages väldigt tacksamt. Han är mycket saknad! Ring eller skriv till 070-2852323.

Annons:
Hawknestgrove
2012-09-02 14:55
#1

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

någotnamn
2012-09-14 02:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hej igen.

Sari är fortfarande bortsprungen. Vi annonserar på blocket, här, kks, på lyktstolpar, i trappuppgångar osv., satt ut 1000 kr i hittelön, har ringt polisen, anmält honom saknad hos SKK där chipnumret är registrerat (- har man en chipläsare så gör man väl ändå en sökning där, så SVERAK har jag inte orkat…), sambon har gått igenom alla källarutrymmen och dylikt i området med huvudnyckeln, jag har försökt få vettig info ut ur gaturenhållnings/parkskötselfolk (- så jag trrooor inte de plockat upp några kattkvarlevor senaste tre veckorna. enligt någon jag talade med hände sånt väldigt sällan…) Vi har fått massor av tips, men det har antingen varit fel katt, eller så har den varit borta när vi kommer fram. Folk märker "svart katt" från våra papper, men glömmer att titta efter den vita fläcken vid benet/bröstet (- som inte syns på bilden i mitt första inlägg här, men syns på alla senare annonser), eller ser en vit fläck, fast den sitter mer på bröstet/halsen. Jag vet inte - kanske är en av de vitfläckade katter som varit väck när vi kommit fram Sari.

Vi fick ett mms med en bild av en död katt. Min sambo är 100% säker på att det inte är Sari. Jag nojjar och tänker att den felplacerade vita fläcken, som avgör att det inte är han, skulle kunna vara något klet, alternativt ljussken. Vi jobbade och när en av oss väl kunde ta sig till platsen där den döda katten legat var den bortplockad (- inte av gaturenhållnings/parkfolk, enligt dem själva, per telefon.. Men det finns kanske områdesrenhållningsfolk man borde fråga. Om någon annan tagit katten, kanske det var de stackars människorna den faktiskt hörde ihop med, om det nu inte var Sari)

Åsikten här hemma är i alla fall att Sari och den döda katten inte är samma katt, och därför undrar jag nu vad med vi ska göra. Vi bor i utkanten av staden. Jag funderar på att jag borde åka till alla småorter utanför stan, och lappa där. Imorgon har jag ledigt, så då blir det antingen ortlappning eller ta tag i hemmet som, då alla lediga stunder läggs på kattsökande, är i fullkomligt upplösningstillstånd…

Min sambo tycker bara vi får vänta och se nu, se om han kommer tillbaka.

Finns det någon chans att en kastrerad, annars väldigt tillgiven och social katt, som är van utekatt, och alltid kommer när man ropar, fortfarande finns i området, men likt en utsprungen innekatt inte kommer fram fastän han är där alldeles nära - för att han inte känner för det, eller för att han blivit skygg?

Värt att nämna är att de första 2-3 dagarna Sari var borta var chipnumret inte registrerat än. Men sen gjorde vi det direkt över telefon. Men hur stor är chansen att han 1. tappat sitt halsband med vår kontaktinfo i. 2. plockats upp av någon som gått och avläst hans chip. 3. adopterats av denna någon eftersom chippet inte ledde någonstans : allt på 3 dagar under en helg. Större chans då att någon tagit honom utan att läsa av någonting alls, väl? Men han försvann när vi hade kattvakt i form av min far under en långhelg, så det verkar ju mer troligt att han vandrat iväg för att han blev putt på oss som åkt bort, eller försökte hitta oss. Han kom emellertid utmärkt väl överens med min far de första 24h han passades - gosade, lekte, gick in och ut flera gånger, kom hem på morgonen efter en natt av kattstrapatser.. Sen gick han ut vid 18-tiden, ett dygn efter att vi åkt, och kom inte tillbaka:(

Jättelångt ramble-inlägg kl 3 på natten. Ursäkta.. Men om några råd finns: vad ska jag göra nu?

någotnamn
2012-09-14 03:41
#3

Läste en hemsk historia på kattjourens facebook (- det är kanske bara där de är aktiva online nu?, den annons vi skickat till dem har inte kommit upp på hemsidan) nu precis, om en kattfamilj som sköts i ett koloniområde i Lund där de "boende" anlitat en jägare. Fy f-n så svinigt elakt och jävligt av dem för det första, men också - det här får mig att undra: tänk om ens katt tappat sitt halsband, vandrar runt och försöker hitta någonstans att vara - kan det då bli så att någon kallsinnig person bara struntar i att kolla om katten har ett hem, eller att försöka hitta ett hem till den, och bara låter skjuta den och stoppar den i en soptunna?

Ja.. mycket tankar på katten i dessa dagar, kl. tjugo i fyra. Borde nog sova lite också:/:)

Uppkatten
2012-09-14 07:43
#4

Hej! På väg till jobbet men ska försöka ge er några snabba svar. En katt som blir ihjälkörd verkar falla under polisens ansvar (om ingen privatperson hittar o tar hand om misses kropp). Hade bl a en granne vars misse blev ihjälkörd, polisen spårade ägaren via öronmärkning och körde hem misses kropp till matte. Hade den ihjälkörda katt du fått bild på varit er så KAN polisen ha tagit hand om kroppen (ring o kolla!) MEN då borde de också ha kollat ev. chip. Blev misse ihjälkörd omedelbart när han försvann och chippet inte var registrerat då så kan det förstås vara en förklaring till varför polisen inte hört av sig.

Du kan också sätta upp lappar och fråga om den döda katten, vem som tog hand om den och om den blev identifierad, med hänvisning till att du själv söker snarlik misse som varit försvunnen en tid.

Till polisen ska man f ö vara noga med att själv ringa lite då o då o kolla, för polisen fungerar ofta inte fullt ut när det gäller bortsprungna katter….

Har du kollat att chipregistreringen verkligen har "gått igenom" - hörde någonstans här på sajten/eller angränsande sajt att det under en period nyligen varit fördröjningar gällande registrering och att ärenden blivit liggande i flera veckor… Kanske kan vara värt att kolla från vilket datum misse verkligen gick att hitta i registren?

Ett troligt scenario när det gäller denna misse är att han har blivit instängd någonstans (och då kan katter ligga o gömma sig o vara SVÅRA att se) alternativt att han har hoppat ombord på ngt släp/en lastbil eller liknande och liftat i väg för egen tass (inte helt ovanligt!). Ingen som flyttade i området eller liknande när han försvann? Hantverkare på besök? Läste nyligen om en misse som åkte till Gotland för egen tass och om en annan som hittades 10 mil hemifrån efter tre månader… Eftersom missar kan åka långt är det viktigt att man söker i allt vidare cirklar. Annonserar på Katthemmens hemsidor (Sök på Alla katthem i Sverige så får du fram en lista), på Blocket o s v.

Halsband kan förstås gå sönder/ramla av om misse fastnar i, ett annat scenario är att misse liftat iväg men att folk tror att "läget är lugnt" eftersom misse har halsband på sig och därför aldrig kollar efter ev. kontaktinformation.

En gissning är att denna misse inte håller sig hemifrån frivilligt. Nu gäller det att söka aktivt i allt vidare cirklar och ha tålamod…!

Hållar alla tummar jag har!!!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2012-09-14 09:19
#5

Åh det är så otroligt olidligt att leta efter katt….! Känner igen mig mycket i det du skriver; "all vakentid" går till att söka misse. Vi har också gjort ALLT som du skriver, har provat fälla också…? Kanske kan ni prova det? Vad gör man mer…?! svårt…… Håller alla tummar!!!

Hawknestgrove
2012-09-14 14:45
#6

ja ge inte upp…. vi hoppas fortfarande med dig…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Uppkatten
2012-09-14 17:53
#7

Vad som också är viktigt att veta är att polisen inte har ett nationellt register för bortsprungna/upphittade katter. Om din misse hittas långt hemifrån har polisen där förmodligen inte uppgift om att han är anmäld saknad. Däremot ska de förstås kunna hitta dig via chippet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: