Annons:
Etikett171-stockholmcity
Läst 3235 ggr
iampinkbear
4/9/12, 7:48 PM

Bortsprungen/utekatt i Stockholm City?

Jag har flera gånger på natten den senaste månaden sett en långhårig svart katt springa förbi nedanför fönstret/utanför vår port här i Atlasområdet i Stockholm. Katten jag sett ser ut som en Norsk skogkatt men det kan även vara en mycket stor, långhårig huskatt och såvitt jag sett har den inga vita fläckar och inte heller något halsband på sig

Jag skulle aldrig komma på tanken att släppa ut mina katter i mina kvarter. Oavsett hur "lugnt" det än må vara här så är det ändå Stockholms innerstad vi pratar om och därför kan jag inte riktigt köpa att detta skulle vara en utekatt. Att det sedan finns några grannar här som har en gammal britthona som de låter stryka omkring utanför deras hus (dagtid) ser jag som ett undantag. Obestämd

Katten verkade däremot vara just en utekatt (från början) eller åtminstone vara/ha blivit van vid att vistas utomhus och den var relativt orädd för människor då den inte smög/kröp omkring under bilarna utan sprang (utan panik) på trottoaren trots att det gick några människor en bit framför den.

Jag är osäker på vad jag bör göra… Katten lär ju fortfarande vara ute någonstans men kan ju även ha dragit sig vidare och vara mycket långt härifrån nu. Vet inte heller var den kom ifrån, vi bor ju precis vid järnvägen så den kan ju i princip ha kommit hela vägen från Sollentuna/Märsta via den.

Jag vet inte om det är någon idé att sätta upp lappar/annonsera, dels p.g.a att den kanske inte kommer härifrån, dels för att jag ändå inte ens har den hemma hos mig.

Vi har råttor vid porten och i parken bredvid vårt hus (vilket skulle kunna tala för att katten fortfarande är kvar om den har lärt sig jaga) så jag vill ogärna sätta ut mat för att se om katten är kvar. Dessutom har jag två katter själv och ska snart hämta hem en kattunge så jag skulle ha svårt för att ta hand om en, möjligtvis förvildad, katt även om jag skulle lyckas fånga in den.

Nu undrar jag vad man kan göra, om något? Vad skulle ni ha gjort i en sådan här situation?

Annons:
Hawknestgrove
4/10/12, 5:44 PM
#1

Ja du, vad jag anser om folk, som släpper ut katter i en sån miljö, lämpar sig inte i tryck…

MEn här har du några samlade tips i alla fall vad du kan göra….

http://kattpolisen.ifokus.se/articles/4d712ed5b9cb46221d045017-har-du-hittat-en-katt?discussions-1

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

iampinkbear
4/10/12, 5:59 PM
#2

#1: Då tänker vi nog ungefär likadant… :/
Funderar nästan på att ta med mig den gamla britten upp till mig en liten stund bara för att visa ägarna vad som skulle kunna hända. Olyckan eller någon klåfingrig person kan ju vara framme eller så kan katten helt enkelt bli skrämd och råka förvirra sig bort.

Tack för tipsen! Jag har inte sett katten igen men jag har ändå försökt tänka ut vad jag ska göra om jag får syn på katten igen och om den då faktiskt verkar vara "bortsprungen" och inte medvetet utsläppt här i området (smal, tovig päls, inget halsband, etc.).

Jag tänker att jag ska kolla upp ID-numret om den har något, annars ringer jag till polisen och ber dem kolla chippet och kollar med kattstallet om de har plats (inte så troligt kanske…). Verkar den lika frisk som när jag såg den senast kör jag kanske "halsbandstricket" för då lär det vara någon som matar den.

I värsta fall har jag ju faktiskt en mamma som alltid omplacerat djur och som just nu inte har några egna så hon kanske kan tänka sig att ställa upp som jourhem om jag bara tar katten till veterinären först.

Katten_
4/14/12, 11:18 AM
#3

Hmmm, hur ser katten ut? för vi har en svart skogskatt som är borta.

men vi bor i sigtuna däremot.. :P

/Christel & kaninerna! Glad

iampinkbear
4/14/12, 6:13 PM
#4

Jag vet inte om den är kvar här i området längre men katten jag såg var stor med lång päls och såg helt svart ut, möjligen med liiite brunaktig päls. Den kan ju ha sprungit längs järnvägen/åkt med tågen hit men det låter ju inte så troligt.

Är er katt chipmärkt? Jag ska försöka fånga in den jag såg och kolla chip/tatuering nästa gång jag ser den. Hoppas ni hittar er katt!

Katten_
4/14/12, 6:17 PM
#5

Ja den är chip märkt :)

/Christel & kaninerna! Glad

Upp till toppen
Annons: