Annons:
Etikett045-helsingborg
Läst 12693 ggr
pumakatten
2011-09-09 20:04

Helsingborg Raus Bortsprungen katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min älskade katt Simba har varit borta sen onsdag den 7 sep.

Han är kastrerad och van att röra sig ute kring bostadsområdet

i Raus södra. Han har ett rött halsband på sig men det kan ju ha

ramlat av i värsta fall..Detta är första gången han varit borta så här länge.

Har letat runt området men det känns som att leta efter en nål i höstack.

Har bett närliggande hus leta igenom sina förråd.

Försöker trösta mig med att katter kan vara borta längre än två dagar men det förutsätter ju förstås att han lever och inte är överkörd.

Har letat längs flera bilvägar men inte hittat någon kattkropp.

Försöker jag sätta ut mat är tyärr risken stor att andra katter äter upp den eftersom det rör sig många katter här.

Om han hamnat i förråd, hur länge kan en katt klara sig utan mat och vatten?

Hur pass stor är sannolikheten att han hittar hem om han gått iväg för långt bort från sitt eget område?

Om någon vet/sett något får ni gärna höra av er till:

Pernilla (0730-650994)

Annons:
martdat
2011-09-09 23:31
#1

Hej. är osäker på hur längde katter klarar sig utan mat o vatten men vet att det kan bli inre skador ganska fort utan näring, tex njurar o lever,  men vi får hoppas att den inte är instängd,   tipps finns i den klistrade tråden här, http://kattpolisen.ifokus.se/articles/4d714ebfb9cb462244061878-nar-din-katt-ar-bortsprungen#discussions-1  all lycka till i sökandet, medela järna ev vaktmästare på området med, om sådana finns o hålla utkik,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
2011-09-11 12:47
#2

Lille vännen…..HAn var inte IDmärkt? Då är de lättare att identifiera, oavsett om de är vid liv elelr inte. Vetskap är alltid lugnast, oavsett besledet är bra elelr dåligt. Just det att INTE veta, är ju värst. MEn vi håller tummar och tassar och hoppas på att länken du fick i martdats inlägg ger mera hjälp.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

pumakatten
2011-09-11 19:01
#3

Tack för era tips! Ja ovetskapen är värst verkligen, lever han ännu eller

sitter jag förgäves och tittar ut mot trädgården och väntar på honom?

Men är han vid liv så finns det ju ännu hopp, även om det kan ta tid

innan han tar sig hem.

Kommer han hem ska han iväg på ID-märkning, dåligt av mig

att bara ha skjutit upp det hela tiden.

Hawknestgrove
2011-09-12 15:06
#4

Jo, det är så lätt hänt. Nu får vi hoppas, även katter utan IDmärkning hittas ju och kommer hem, men det underlättar otroligt för upphittare, om det finns märkning.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

pumakatten
2011-09-14 19:59
#5

Simba är hemma igen!! Skrattande Det var fantastiskt att se honom sitta utanför terassdörren och vänta. Han var hungrig men inte svulten och hade inga skador.

Han betedde sig som allt var som vanligt och att han bara varit borta några timmar. Lite roligt att han kom hem samma dag som annons var insatt i tidningen. Kanske han hade läst den och tyckt det var dags att komma hemFlört

Man undrar om någon tagit hand om honom men samtidigt hade han kvar sitt halsband så det var ju uppenbart att han inte var hemlös.

Grannen trodde att han utökat sitt revir och med vilje hållit sig borta, trots att han är kastrerad. Det blir ju lite jobbigt eftersom jag kommer ju att släppa ut honom igen eftersom han inte kan vara inne resten av livet, det skulle göra honom olycklig.

Men jag ska ID-märka honom, vad kostar det på ett  ungefär?

Hälsningar från en överlycklig matte

annebeate
2011-09-14 23:55
#6

Så skönt att han är hemma igenGlad Vad jag vet kostnad id-märkning mellan 200-300 kr, väl använda pengar.Glöm sedan inte att registrera honom hos Svenska Kennelklubben.

Låt honom nu inte springa ut innan detta är gjort. Om det händer igen kan man tyvärr inte vara säker på att utgången blir lika lycklig som denna gång.

Annons:
Hawknestgrove
2011-09-16 18:10
#7

Säger precis som Annebeate. OCh så länge vädret är fint, så blir nog utflykterna långa. Så ta killen till vet för märkning inom det snaraste. Kostnaden är precis som annebeate säger, runt 300 kr. Sen tillkommer, om du vill regga hos SKK,130 kr, som gäller livet ut. Sveraks  register är gratis, kostar bara en utskrift av blankett plus ett frimärke….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: