Annons:
Etikett151-nyköping
Läst 8995 ggr
surikat68
8/11/11, 3:26 PM

Nyköping Har någon sett min Savanna?

Torsdagen den 21 juli försvann Savanna från Horn utanför Nyköping. Vi var bara på besök i min brors sommarstuga, så det är inte alls hennes vanliga miljö. Hon var rädd när hon kom ut, men ville ändå vara ute.

Jag såg henne kvällen den 20:e. Då satt hon under drängstugan och tittade på mig, men vägrade komma fram, trots att jag sträckte fram en burk med favoritmaten. Jag var tvungen att åka hem med de andra två katterna dagen efter trots att jag inte såg till Savanna någonstans.

Det har varit folk kvar i huset/på tomten hela tiden sedan dess ända fram till i söndags, den 7 augusti. De har ropat men inte fått kontakt. Jag har också varit nere en sväng själv och ropat igen i hela närområdet, tittat upp i träd och under byggnader. Vi har även satt upp lappar. Än så länge inget napp.

Savanna är svart med en vit fläck på magen och vita strån på bröstet. Hon har en ID-märkning i örat (X2267). Hon var, åtminstone vid försvinnandet, tämligen rund om magen. Annars har hon en ganska låg och kort kroppsform.

Jag hoppas förstås att hon fortfarande finns därute någonstans och att någon hittar henne. I så fall, kontakta Ulla på 073-709 00 51.

Hittelön utlovas!

Annons:
Hawknestgrove
8/11/11, 9:21 PM
#1

Oj… Är hon kastrerad, så  går hon kanske inte så långt. Det är den stora förfelen plusa att det itne blir några bebisar. Om hon inte är det, så gör det snarast när hon kommer hem.

Här har du annars samlade tips och så hoppas vi på det bästa…

http://kattpolisen.ifokus.se/articles/4d714ebfb9cb462244061878-nar-din-katt-ar-bortsprungen#discussions-1

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

martdat
8/11/11, 9:25 PM
#2

Hon kan ju vara kvar under stugan elr i dess närhet, kanske vore bra om du kunde åka dit bara du som hon litar på och stanna några dagar, så hon vågar fram, låna även en fångst fälla att ha med . kanske något katthem elr jägare,har en att låna ut,  att de andra inte sett henne behöver inte  betyda att hon inte är kvar,

klistarde tråden långst upp När din katt sprungit bort innehåller många tipps med,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

surikat68
8/14/11, 11:49 AM
#3

Tack för tips från er båda!

Savanna är kastrerad, så några bebisar behöver man i alla fall inte vara orolig för. Men det är förstås också konstigt då att hon rört sig såpass långt från tomten som hon verkar ha gjort. Det enda jag kan tänka mig är att den halvvilda katt som brukar hålla till där har jagat bort henne och hon inte vågar komma tillbaka av den anledningen. Jag har ju lyst med ficklampa under alla husen på tomten och även på granntomten och hon verkar inte vara där.

Men jag har själv också funderat på att åka dit igen och vara där ett litet tag och ropa på henne och kanske utöka sökområdet något. Såg också ett tips om att gå runt och skramla med torrfoderskålen eller matburken. Finns hon i närheten i alla fall borde hon ju vara hungrig och kanske lockas fram av kombinationen mattes röst och matljuden. Man kan alltid hoppas.

Ulla

Hawknestgrove
8/14/11, 12:24 PM
#4

Ja ge inte upp hoppet. Det vanliga är, att de kan ha blivit instängda, hoppat in i nån bil eller så är hon i närheten. Bra att hon  är kastrerad oavsett. För som sagt, hon blir mer hemkär då i alla fall! Vi hoppas och håller tummar och tassar för dig och lilla Savannah!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

surikat68
8/14/11, 5:46 PM
#5

Tack för stöd och uppmuntran!

Jag tänker inte ge upp på henne än på ett bra tag. Olyckligt bara att hon försvunnit så långt hemifrån. Och det är inte så lätt för mig att spontant ta mig till brorsans sommarstuga heller då den ligger ute i bushen utan kommunikationer precis utanför. Jag har varken bil eller körkort så jag blir ju beroende av att nån annan ska skjutsa. Men det ska väl lösa sig det också!

And  my log saw something that night. Flört

Hawknestgrove
8/14/11, 5:49 PM
#6

Känner du någon vänlig person där? Då hade det kanske varit bra, att lämna en transportbur där, så kan ju kisse vara instängd i den om hon hittas av någon, tills du kommer….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
surikat68
8/14/11, 7:07 PM
#7

Nej, tyvärr, jag känner ingen där och det är väl knappt att brorsan och svägerskan gör det heller. De har inte haft huset så jättelänge. Och på den närmaste tomten står ett hus som inte är bebott så ofta. Till de andra husen i området är det en liten bit att gå. Men jag får väl höra med min bror om han tror att någon av de bofasta grannarna skulle kunna ta på sig att hålla lite extra koll. Ställer man ut en fångstbur är ju risken att den halvvilda katten eller någon annan av områdets katter fastnar där i stället. Så lite knepigt är det ju…

Hawknestgrove
8/15/11, 11:57 AM
#8

tänkte inte på fångstbur, utan på en vanlig transportbur. Ifall kissen går in och kan fångas. Då är kissen trygg tills ni kommer om någon tar in den. Fälla/fångstbur är ju så, att visst, fel katt kan gå i. OCh en fälla ska kollas minst två ggr/dygn

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

annebeate
8/15/11, 11:39 PM
#9

Det är viktigt att ni kan komma dit till sommarstugeområdet så snart som möjligt. Du får övertala din bror eller någon annan du känner  att ni behöver köra dit och lämna samtidigt en transportbur hos boende där. Det vore bra om ni kan vara där en helg så ni kan söka ordentligt efter henne. Sätt då också upp lappar i ett större område och förse lapparna med avrivningsremsor med ditt telnr så allmänheten lätt kan ringa om man ser henne eller hör något som kan leda fram till henne. Kolla igen om hon trots allt kan ha blivit instängd.

Hon är väl anmäld försvunnen hos polisen? Om inte gör så. Efterlys henne också på Blocket under Efterlysningar och på www.kattforum.se och hos Stockholms Katthem.

Hawknestgrove
8/16/11, 5:11 PM
#10

Putt för lilla Savannah..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

surikat68
8/17/11, 12:05 AM
#11

Ska se om jag kan få skjuts ner i helgen. Tror att det finns kvar en transportbur där som jag lämnade när jag åkte hem, ifall brorsan skulle få tag på Savanna.

Till Polisen har jag redan anmält och har även ringt katthemmet i Nyköping samt några veterinärer i området. Har lagt upp efterlysningar på ett par sajter förutom denna och annonserat i tidningen.

Hawknestgrove
8/18/11, 2:08 PM
#12

Ge inte upp…. Vi håller tummarna för dig och för Savannah!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

TheBadger
8/23/11, 9:24 AM
#13

Hur har det gått? Lilla Savannah Skynda dig in nu!

Annons:
surikat68
8/23/11, 8:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Tack igen alla för stöd och support!

Troligen åker jag ner till Nyköping med min bror på torsdag kväll och har då fram till söndag på mig att leta efter Savanna. Ska trycka upp nya, bättre lappar med bild och utöka sökområdet. Så jag tackar för alla hållna tummar. Det är definitivt dags för Savanna att skynda sig in nu!

surikat68
8/23/11, 8:49 PM
#15

Och nu finns äntligen en bild på Savanna också! Hade alla bilder i kameran och hade tappat bort sladden för att föra över till datorn. Idag fick jag hjälp av en kompis, så nu finns hon här. Klickar ni på bilden får ni se henne i lite större format. En riktig skönhet är hon om jag får säga det själv. Skrattande

Hawknestgrove
8/24/11, 11:06 AM
#16

jag kan ta och lägga bilden direkt i inlägget åt dig.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
8/24/11, 11:07 AM
#17

En sån skönhet……Skynda dig hem nu, vännen

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

surikat68
8/24/11, 8:53 PM
#18

Tack så mycket för hjälpen med fotot! Den blev inte så stor som jag hade trott när jag lade in den, det här blev ju förstås mycket bättre.

Brorsan har hjälpt mig med att skriva ut ett antal efterlysningar i färg som jag kan tapetsera hela Horn och en del av Nyköping med. Skrivaren hemma funkar inte, lite oflyt med tekniken just nu…

Jag tackar för alla hållna tummar nu när jag åker ner över helgen och går ut igen och ropar på min älskling. Tror att mina kattkillar här hemma också blir otroligt glada om hon äntligen dyker upp. Hon var som en mamma för minstingen Felix och de låg ofta och kramades och tvättade varandra. Så nu hoppas jag att de kan fortsätta med det efter helgen!

annebeate
8/24/11, 10:41 PM
#19

Savanna är verkligen en riktig skönhet.KyssNu är det dags för henne att  komma hem.

Lycka till i helgen!  Det finns kanske andra på platsen som kan hjälpa dig i sökandet eller lämna upplysningar som kan leda dig fram till henne. Du ska veta att vi är många som håller tummarna att du får hem Savanna denna gången.

Hawknestgrove
8/25/11, 10:30 PM
#20

Putt för lilla fina Savannah

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
surikat68
8/28/11, 9:28 PM
#21

Har nu kommit hem från Nyköping igen - och tyvärr utan Savanna den här gången också.

Utökade området där jag gick och ropade, satte upp fler och bättre lappar och pratade med fler grannar. Tyvärr gav det inget resultat just nu i alla fall. Men nu är det fler som har lovat att hålla ögonen öppna och ringa om de ser en skymt av henne.

Försöker hålla hoppet uppe, men det är inte så lätt. Jag har ju ingen aning om vad som har hänt henne. Jag vet att det finns räv i skogen där hon försvann, men ingen har ju sett något så man kan bara spekulera. Om hon är kvar i närområdet är det konstigt att hon ger något livstecken ifrån sig alls och att ingen av grannarna har sett ens en skymt av henne.

Men jag har inte riktigt gett upp än och tänker sätta in annonser i Sörmlands Nyheter igen lite längre fram.

annebeate
8/28/11, 10:13 PM
#22

Ge inte upp hoppet även om det känns tungt. Vet en annan katt som också försvann i ett stugområde och där ägaren efter otaliga besök i området till slut via fälla lyckades fånga in katten. Även då hade man inte sett en skymt av den. Se till att lappar är uppsatta, kolla med polisen regelbundet för missar kan göras och annonsera som du tänkt och locka med hittelön. Har du möjlighet så försök återvända igen inom inte allför avlägsen framtid. Finns det något större bebyggt område i närheten dit hon kan ha sökt sig om hon nu blivit bortjagad av en annan katt?

surikat68
8/28/11, 11:17 PM
#23

Allt som är i närheten är mindre klungor av hus, alltså riktigt lantligt och massor av skog och åkrar. Har pratat med närmaste grannarna åt bägge hållen och satt lappar i resten av området. Om hon går iväg ännu längre kan det tänkas att hon hamnar i ett området jag inte har lappat, men det är ju näst intill omöjligt att veta åt vilket håll hon i så fall gått och hur långt. Har hon gått över landsvägen som ligger på andra sidan skogen kan hon ha hamnat var som helst.

Kanske hakar på brorsan nästa gång han åker ner, tror det blir om tre veckor ungefär. En fångstbur skulle nog fånga in nån annan katt i området, finns fler stycken varav en halvvild. Har ändå tänkt kontakta Katthemmet i Nyköping om den katten eftersom den är okastrerad och far illa och dessutom hamnar i slagsmål med alla andra katter i området. Kanske i och för sig finns större chans att fånga Savanna om den halvvilda är infångad. De andra katterna som redan har ett hem borde inte vara lika lockade att gå in i en bur för att få mat, de får ju mat hemma.

Får väl testa igen att ringa polisen och kanske även några veterinärer i området.

Hawknestgrove
8/30/11, 3:13 PM
#24

JA, och försök få tag i en fångstbur. I värsta fall, köp en. Du hittar dem på Ebay till ett väldigt bra pris.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

surikat68
9/13/11, 6:57 PM
#25

Fick idag ett samtal från en person i området som hade sett en helsvart katt som var skygg och sprang iväg. Tänk om det kunde vara Savanna! Brorsan ska dit i helgen så han får ropa lite mer på henne. Kommer det inte fram någon liten kattjej får jag åka dit själv typ helgen efter.

Tacksam för alla hållna tummar!

annebeate
9/13/11, 8:14 PM
#26

Hoppas hoppas att det var Savanna! Vi fortsätter hålla tummarna för att ni ska snart fångar in henne.

Hawknestgrove
9/14/11, 11:26 AM
#27

Åh då hoppas vi verkligen att det är rätt!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
surikat68
10/3/11, 11:58 AM
#28

Det blev inget napp när brorsan var nere, två gånger har han varit där nu. Däremot har jag blivit uppringd av en man som har fritidshus 4 km bort och som har sett en svart katt på tomten två helger i rad. Han vet att ingen i det området har någon katt, utan den måste ha kommit någon annanstans ifrån.

Och nu blir det plötsligt lite bråttom, för nästa helg kommer de dit med hundar och ska ha jakt i skogen. Tveksamt då om kissen vill vara kvar på den tomten med alla läskiga ljud och lukter som kommer att bli. Så om jag ska hinna fånga in kissen och se om det är min lilla tjej måste jag åka ner i veckan med en fångstbur. Så nu håller jag på att ragga bur och bilskjuts för glatta livet! Återigen är jag tacksam för alla som håller tummarna för att allt går bra! Är det en annan katt får man väl försöka annonsera om upphittad katt och se om någon i Horn kan ta hand om den tills man vet vad man ska göra med den.

Hawknestgrove
10/4/11, 10:42 AM
#29

Toppen att ni engagerar er så och vi hoppas på det bästa. MEn jag tror inte du ska vara så orolig för jakten.Det är ju älgjakt så de hundarna ska nog inte vara intresserade av någon katt och jäganra är ändå bara aktiva dagtid.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

annebeate
10/4/11, 5:06 PM
#30

Håller tummarna för att Savanna äntligen ska fångas in.

surikat68
10/13/11, 7:32 PM
#31

Usch, vad tröstlöst det här börjar kännas!

Jag är väldigt tacksam för allt stöd här på sajten, men någon Savanna har inte dykt upp än. Vi var där förra helgen med fångstbur och allt, men där var det ingen katt som fastnade. Ska ringa dem som har torpet. En kille i område som jobbar mycket med viltvård och sånt har tydligen fångstburar, ska höra om de har lust att engagera sig såpass att en bur kan få stå där åtminstone när de är i stugan och kan kolla av den regelbundet. Det är så svårt när man bor så långt ifrån och inte har bil eller körkort själv!

Om de ser kissen igen kanske de skulle kunna ta en bild med mobilen och skicka till mig, så jag åtminstone vet om det är min katt eller inte.

Känns som att man har testat det mesta nu, är det någon som har något tips på vad mer man kan göra? Vill ju inte helt ge upp heller, särskilt inte nu när det börjar blir kallt också. Kanske kan vara dags att sätta in en ny annons i lokalpressen. Om hon nu finns därute fortfarande och själv börjar känna att det kanske vore mysigt att komma in nånstans och få annan mat än råttor och annat "småvilt" kanske hon blir mer benägen att dras till bebyggda hus.

annebeate
10/13/11, 11:10 PM
#32

Det är inte svårt att förstå hur jobbigt du måste känna det att Savanna ännu inte är återfunnen men ge inte upp hoppet. Tänk på min grannkatt som var borta över 7 månader dessutom under en sträng vinter och sedan återfanns välbehållen. Någon hade sett en efterlysningslapp. Så fortsätt att ha lappar uppe i området. Ta kontakt med killen i området, annonsera i dagspressen och kolla regelbundet med polisen. Även en annons på Blocket kan vara bra. Locka med hittelön.

Hoppas så att du snart finner Savanna.

Upp till toppen
Annons: