Annons:
Etikett17-stockholms-län
Läst 6119 ggr
Toffelbacken
7/29/11, 10:41 AM

Solberga/HägerstenNalle försvunnen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi hade ett fönster lite öppet på balkongen, katterna fick den 5 juli upp fönstret ytterligare och Nalle har ramlat/hoppat ned. Nalle är helt svart, korthårig bondkatt. Skygg innekatt, troligen mycket rädd nu. Kan vara bortjagad då det finns många utekatter i området. Nalle är ID-märkt E3772, anmäld försvunnen hos Polisen.

Har du sett Nalle? Var?

Tacksam för svar var han kan hålla till.

gunilla66lindgren@yahoo.se

Annons:
essut50
7/31/11, 11:41 PM
#1

Kolla gärna tråden här och se vad du kan göra så att han kommer hem.

Lyck till.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Hawknestgrove
8/1/11, 10:48 AM
#2

Putt… var han kastrerad, så är chanserna också större, att han inte kommit så långt…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Toffelbacken
8/4/11, 9:34 PM
#3

Tack för alla råd! Nalle är kastrerad, men han har bara bott hos oss sedan februari/mars, Nalle är cirka 2 år. Kan det finnas någon risk att han börjat vandring till ursprungshemmet?

Hawknestgrove
8/5/11, 7:23 PM
#4

kanske. men det troliga är nog att han gömmer sig i rädsla…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Toffelbacken
8/10/11, 10:28 AM
#5

Nalle är ursprungligen född utomhus av vild mor på tidigare ägares tomt, hon fångade honom och tre syskon med fälla vid cirka 5 månaders ålder, säger att Nalle inte kan motstå kött och blod. Två systrar avlivades då de bedömdes för vilda. Nalle och hans bror kom till mig i slutet av februari på grund av allergi, jag visste då inte brödernas ursprung. Jättesvårt nu när detta hänt Nalle. Då Nalle har bott hos oss cirka 4 månader (kommer ursprungligen från Skåne) och är kastrerad verkar de flesta ändå tro att han håller till utanför oss, men ligger och trycker på dagarna, att jag ska sätta ut en fälla och ha tålamod. Har nu haft en fälla uppe sedan i söndags, första natten kött och blod, den andra kokt torsk och i natt tonfisk.

Tidigare ägare säger även att Nalle är smart och att man måste dölja fällan bakom material från naturen, vilket material är då bäst och hur väl måste fällan vara dold? Jag har använt kvistar och grenar men det är svårt dölja buren helt, lätt det hakar i spärren så fällan slår igen.

Vad luktar och lockar mest om katten är en bit ifrån?

Hawknestgrove
8/10/11, 10:37 AM
#6

JA, alla katter älskar ju kött och blod, ser ju bara på mina här, fast två av dem aldrig varit ute. De är duktigast på att jaga möss som kommer in. Ok Fällan:

JA, den ska döljas. Det är en fördel om du kan placera den kanske invid en husvägg, då är den lite mer skyddad.  täck sedan över den med exempelvis en filt, så att bara öppningen/öppningarna syns. OCh ha fällan  öppen men trygg det allra första. nu vet jag itne vilken typ av fälla du fått låna elelr köpt. MEn Grävlingfälla kan man ha som tunnelfälla med betet i mitten. Lägg gärna tidningar inunder så blir det inte så skramligt. Att locka med? Allt som luktar gott.. Grillad kyckling brukar en del använda, stekt späck är också ett tips, makrill i tomat, tonfisk. kokt torsk luktar ju inte så mycket, så spara det tills killen kommer in!

Tänk sedan på, att fällor är väldigt attraktiva och lämna den inte utan kontroll om du inte är hundra på att den inte kan stjälas. Sedan  så måste en fälla enligt lag kontrolleras var 12:e timme. OCh tala med markägaren om tillstånd att du sätter en fälla där. Lite löjliga regler, men bättre att vara säker på  att du får ha fällan där. Lycka till nu och som sagt, din kisse är inte underlig alls, att den gillar råa grejer är helt naturligt. Det finns till och med en hel kultur med sådan föda åt både hund och katt, som är den mest naturliga för dem. Goolga på BARF, så får du se. Lycka till nu!

The Owls are not what they seem

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: