Annons:
Etikett22-västernorrlands-län
Läst 12501 ggr
Nosen
7/7/11, 5:23 PM

HEMMA Älandsbro, Vit/Grå långhårig hona

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår katt Evora har varit försvunnen sedan den 6 juli 2011

Hon bor i Älandsbro, Östersjäland.

Det är en sibirisk honkatt. Vit och grå, långhårig.
Hon är chippad och steriliserad.

(Vi har lämnat in papperna om chippet men det är inte säkert

att hon har blivit registrerad på oss ännu)

Hon är väldigt snäll och social. Hon brukar alltid komma in till kvällen annars.

Hon bar inget halsband då vi är rädda att hon ska råka fastna med det

eftersom hon springer mycket i skogen.

Om du har sett henne eller vet vart hon finns så kontakta gärna oss!

Vi saknar henne! Rynkar på näsan

Annons:
moonii
7/7/11, 5:28 PM
#1

Våran katt har ibland varit borta i 2 - 3 dagar.. Hon kanske kommer tillbaka! :) Lycka till, hoppas på det bästa.

Nosen
7/7/11, 5:33 PM
#2

Moonii: Ja, jag har också tänkt så, att hon nog kommer tillbaka Glad

Men det är mycket sommarstugor där vi bor, så vi funderar på om någon har gett henne mat och håller henne inomhus. Så då försöker vi få ut lite info om att hon är saknad.

Man får hoppas på det bästa!

Hawknestgrove
7/7/11, 6:54 PM
#3

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

annebeate
7/8/11, 11:30 AM
#4

Jag hade gått runt och besökt alla sommarstugor men det har ni kanske redan gjort. Kolla också upp så inte någon lagt märke till att någon besökt sin sommarstuga och sedan gett sig i väg igen.Undvika att hon kommit in i någons hus och sedan blivit inlåst.  Be samtliga kolla också så hon inte blivit inlåst i garage eller liknande. Lappar i samtligas brevlådor i området har många ggr lett till lyckligt återfinnande. Förse lapparna med avrivningsremsor med ert telnr så allmänheten lätt kan ringa. Även hittelön kan vara bra att locka med.  Där finns kanske också någon butik i området där lapp kan sättas upp. Anmäl henne försvunnen hos polisen.

Nosen
7/8/11, 11:47 AM
#5

Igår var vi ute i flera timmar.

Har lagt lappar i nästan allas brevlådor i byn. Med bild på katten och kontaktuppgifter.

Vi har häftat upp lappar med telefon nummer som man kan riva av på massa stolpar.

Min sambos pappa har varit runt och pratat med de närmaste grannarna.

Jag läste att man skulle gå ut på kvällen och ropa efter katten. Så vi tog ficklampa och lite kattmat att skramla med. Gick i runt skogen runt huset.

Har sättit ut kattmat på altanen utifall hon kommer dit.

Har anmält till de två närmaste katthemmen utifall någon lämnar in henne. Annons i tidningen som kommer visas på lördag+måndag.

Idag ska vi skriva ut fler lappar och åka ner till ICA och sätta upp. Även på busshållsplatser och liknande. Ska även anmäla till polisen idag utifall någon ringer dit som har henne hos sig.

Vi börjar mer och mer gissa på att hon har blivit påkörd eller att lodjuren har tagit henne (hörde dom yla natten innan hon försvann så de finns tydligen i närheten) eftersom hon försvann så plötsligt.

Gråter

annebeate
7/8/11, 12:01 PM
#6

Fortsätt leta efter henne och håll hoppet uppe. Ni har kanske grannar som kan hjälpa till att söka efter henne. Än har hon inte varit borta länge.

Annons:
Hawknestgrove
7/8/11, 5:34 PM
#7

ja hoppas det går bra…. Lon är tyvärr en kattätare av stora mått.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Nosen
7/8/11, 6:58 PM
#8

Nu är hon hemma igen!!

Hon kom hem dagen efter att vi hade sättit ut lappar!

Åh så skönt! Skrattande

moonii
7/8/11, 7:01 PM
#9

åh, vad kul att höra! Vart var hon? Ringde någon? :)

annebeate
7/8/11, 7:37 PM
#10

Så underbart att hon är hemma igen.GladHon är så oerhört söt på bilden.Kyss Jag har varit så orolig sedan du skrev om lodjur i området. Är lodjur i närheten  så snälla släpp inte ut henne i området.

moonii
7/8/11, 8:04 PM
#11

#10 Fast det är väl bättre med ett kort, bra liv, än ett långt och tråkigt liv? ;) Våra katter skulle bli galna om vi hade dom inomhus dygnet runt! Fast lodjur kanske flyttar efter ett tag? :)

annebeate
7/8/11, 9:58 PM
#12

Är alternativet att ens älskade katt påtagligt riskerar att bli sönderriven och uppäten av lodjur tycker jag att valet är lätt.

moonii
7/8/11, 10:01 PM
#13

Ja, du har nog rätt faktiskt. Tvivlar på om jag själv skulle släppa ut mina katter om det va lodjur här.. :/ Åh, jag och mina dubbelmoraler xD

Annons:
Nosen
7/8/11, 10:26 PM
#14

Grannen ringde och sa att de hade sett henne på deras gård. Så vi gick dit och hämtade henne. Hon var jättehungrig när hon kom hem och gick och la sig och sov snabbt. Annars var hon lite rädd och skärrad. Hon kanske hade varit instängd någonstans vem vet…

De där med lodjuren ska vi försöka lösa på bästa sätt.

Ska promenera mer i skogen och prata högt, kanske till och med ställa ut lite radioapparater med batteri ute? Flört

Då kanske lodjuren blir störda och flyttar.

Sedan har jag hört att man kan köpa björnpiss som man kan spraya lite här och var i skogen så lodjuren flyttar. Jag och min sambo fick oss en riktig skrattattack nyss. Konstigt om man kunde beställa björnpiss på internet Skrattande

Men som någon sa tidigare. Hellre ett kortare liv med massa livskvalite där en katt får vara en katt. Med kärlek, frihet, natur och lek och stoj.

Än ett långt liv i en klätterställning i en lägenhet.

Vi skulle aldrig kunna låsa in våra katter när vi har sjö, skog och mark runt om oss som katterna älskar att få springa runt i.

moonii
7/8/11, 10:36 PM
#15

HAHAHAHA, björnpiss xD

Det var nått nytt ;) Men det var en bra ide, att försöka få dem att flytta! :) Härligt för katterna med sån vacker natur! :)

annebeate
7/9/11, 12:43 AM
#16

Visst kan man skratta åt lodjuren men om verkligen kommer ikapp en tror jag skrattet försvinner. Jag skulle aldrig släppa ut mina katter om det fanns uppenbar risk att de skulle bli lodjursmat.

Jag gläds  så åt er lycka att lilla Evora är hemma igen och hoppas ni är rädda om henne.

Hawknestgrove
7/10/11, 6:07 PM
#17

Ja, jag bor även jag i lotrakter och 200 meter fån en 70väg, där folk kör som de hade stulit bilarna, Så för mig är det rastgård som gäller. Mina fyra stortrivs. de kan ju välja nu på sommaren, ute eller inne. OCh det lustiga är, att de är mestadels inne ändå….

Puss på nosen till lilla misse. i allafall. Ändrar i rubriken.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Nosen
7/11/14, 6:43 AM
#18

Nu är katten borta igen :( Hon brukar komma in varje kväll, håller sig i närheten varje dag. Kommer in flera gånger om dagen. Men nu har vi inte sett henne sen den 9 juli när vi släppte ut henne tidigt på morgonen :( Vi har ringt polis, promenerat runt byn på natten, lagt ut lappar och tagit bilen och kört och kollat i dikena :( Blir så himla rädd att hon har råkat bli inlåst i någon bod eller nått, och i den här värmen! Och jävlar om någon bara har tagit henne!! Blir så ledsen, vill bara att hon ska komma hem. Hennes syster har varit hemma som vanligt. Så läskigt att det är nästan samma datum som förut. Kan inte glömma förra gången när vi hittade henne tryckandes under grannens hus. Skärrad och rädd och hungrig. Så nära hem, då undrar man vad som egentligen har hänt :( Det är så mycket sommarstugor här, mycket folk man inte känner igen. Hoppas folk är ärliga och hör av sig.

annebeate
7/11/14, 12:19 PM
#19

Martdat, tag bort HEMMA I rubriken. Katten är försvunnen igen.

Uppkatten
7/11/14, 3:09 PM
#20

Be folk att kolla uthus, garage och förråd. Försök själv att kolla om någon boende reste bort den 9. Kanske smet katten in i huset/sommarstugan när de packade bilen? Kanske smet katten in i bilen?

Katter som insjuknar/skadas ute gömmer sig ofta och ligger sedan och trycker. De brukar inte ge sig till känna i de lägena. Därför är det viktigt att du MYCKET noga söker av hela det område där katten normalt brukar vistas. Se dig om "med kattögon" efter bra gömställen för en stressad katt. Leta där. Du kommer att finna tusentals sådana gömställen och samtliga bör kontrolleras noga så att hon inte ligger någonstans och är sjuk/skadad!!!

Följ i övrigt de råd du fått tidigare.

Håller tummarna för att hon snart är hemma igen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Nosen
7/11/14, 4:00 PM
#21

Tack för bra tips! Imorse hörde samma granne av sig igen, som ringde förut. Han hade sett henne gå omkring två gånger, sebast på onsdagen. Så hon är tydligen ute på en sommarutflykt på byn och skrämner livet ur oss samtidigt. Men så skönt att veta att hon är u området och mår bra. Vi ska köra dit och gå omkring på kvällarna för vi vill ha hem henne ändå. Man kan bara gissa sig till vilka äventyr katter är ute på. Har hört om katter som varit på utflykt i veckor och sen kommit hem. Men jag blir så nojjig jag, vill helst ha henne inne på kvällen..

Uppkatten
7/11/14, 7:48 PM
#22

Leta ffa i skymning-mörker-gryning om hon befinner sig i ett område som hon normalt inte brukar "patrullera". Sätt upp massor av efterlysningslappar i området där hon har setts + lägg efterlystlappar i folks brevlådor i samma område.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

martdat
7/13/14, 6:04 PM
#23

oki

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Nosen
8/2/14, 1:08 AM
#24

Katten är hemma!

Uppkatten
8/2/14, 8:21 AM
#25

Grattis!!! Vilken liten vandrerska du verkar ha! Har hon varit borta ända tills nu?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
8/2/14, 4:49 PM
#26

Grattis! 🙂

Skriver HEMMA i rubriken.

Upp till toppen
Annons: