Annons:
Etikett03-hemma
Läst 5155 ggr
Nathalies3
2009-11-03 16:23

LÖST!Tigr. hankattunge hittad i Bunkeflostrand.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I torsdagskväll (29/10) hittade vår granne en söt liten kattunge som yrade omkring helt själv i bostadsområdet här i Annestad. Han är alldeles för liten för att vara ute och ingen verkade kännas vid honom. Lappar är uppsatta i trapphuset, polisen är kontaktad och även kattjouren.nu. Då vår granne har två egna katter så fick vi ta ner den lille katten till oss, som vi nu har börjat kalla Wille. Wille är svart/grå/beige lite röd tigrerad med fyra vita små strumpor, vit på halva nosen och en bit ner på hakan. Vi tycker att han har ganska så stora runda ögon och runt ansikte. Han är otroligt charmig och söt, tam, rumsren och allmänt gosig. Vi undrar nu om det är någon som saknar denna lille kattungen? Är det ingen som hör av sig så kommer vi att behålla honom.

Ni når mig på : 0708727645, alt Nathalie_s3@hotmail.com

Annons:
Nathalies3
2009-11-03 23:39
#1

Putt för Wille

Nathalies3
2009-11-11 20:56
#2

Putt

Nathalies3
2009-11-16 16:58
#3

Självklart ska där stå 29/10!

Har ändrat till 29/10 anebit/medarbetare

Hawknestgrove
2009-11-16 17:47
#4

Hur har det gått för er?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Nathalies3
2009-11-20 10:47
#5

Det är ingen som har hört av sig så vi börjar misstänka att han har blivit utslängd. Nu har vi haft honom i 3 veckor och han har funnit sig till rätta, vilket han iförsig gjorde nästan direkt. Det blir väl förmodligen så att han stannar här och det gör inte oss något. Han är ett riktigt charmtroll! Vår lilla Malte är ju försvunnen sen 7 månader tillbaka så det har varit ganska tomt här hemma.

anebit
2009-11-20 13:02
#6

Så bra att lillen får stanna hos er.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Annons:
Debattia
2009-11-21 00:46
#7

Vilken goding! Undrar vad det i så fall är för idiot som slängt ut honom?? Vad fint gjort av er låta honom  bli en ny familjemedlem.

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Hawknestgrove
2009-11-23 19:09
#8

Då kan jag skriva löst i denna rubrik?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Nathalies3
2009-11-23 20:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ja man vill ju det lilla livets bästa. Ja skriv att det är löst! Ingen har ju nappat eller hört av sig.

Hawknestgrove
2009-11-24 23:51
#10

så näpen liten knubbis!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Nathalies3
2009-12-02 14:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ja han är ganska mycket större än vår förra katt. Inte tjock men mer stabil och lite grövre. Har runt fint ansikte och stora runda ögon :)

Hawknestgrove
2009-12-06 20:41
#12

Jättefin!!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Nathalies3
2010-01-11 11:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Lilla Wille växer och frodas och kommer dem närmsta åren att få bli en innekatt då vi ska flytta och inte har någon möjlighet att släppa ut honom. Allt har gått bra och ingen har hört av sig.

Annons:
Hawknestgrove
2010-01-11 18:28
#14

Så fin han är……..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Nathalies3
2010-02-10 21:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Hej! Lilla wille verkar må bra här hos oss (i skrivande stund ligger han i min famn och spinner) och vi har nu haft honom här i ca 3 månader. Vi bor på markplan en bra bit utanför stan men kommer snart att flytta tre trappar upp till en lägenhet mitt inne i stan. Wille har därför fått bli en innekatt vilket jag är lite ovan vid då jag är uppvuxen med utekatter och kan väl känna att jag är lite emot innekatter. Men som läget är nu har vi inget val. Wille kommer att kastreras inom kort. Men jag tänkte höra med er andra här inne som har innekatter eller vet ett eller annat om innekatter. Mår dem dåligt av det? ska man ha dåligt samvete? hur gör ni om ni känner att er katt är uttråkad? Vi leker med Wille varje dag, ger honom mycket kärlek och uppmärksamhet. Han har en leksakstunnel, små möss, bollar, pingisbollar mm. Men ibland verkar det som att han har lite svårt för att leka själv.

Josefa
2010-02-11 00:00
#16

En liten kattkompis till Wille kanske?

Nathalies3
2010-02-11 09:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Ja, jag har funderat på det också. Men funkar det att ta in en liten sådär helt plötsligt? Tror du wille accepterar honom? Någon som har erfarenhet av det kanske? :)

Tacksam för alla svar.

anebit
2010-02-12 01:52
#18

Klart att du ska skaffa en lekompis till Wille, det brukar gå bra bara dom får bekanta sig med varann. Min dotter hämtade en ny katt på ett katthem och släppte ihop dom på en gång. Hennes andra katt morrade så vi trodde att det var en borrmaskin ha ha ha, och smög efter den nya när den gick husesyn. Men det gick bra.

Det kan ta flera veckor eller månader innan dom accepterar varann eller också passar dom ihop direkt. 

Att det blir lite fräs och morr får man räkna med men katterna brukar fixa sån själva.

Här kan du läsa en artikel om innekatter och vad man ska tänka på

 Inne på HittekatteriFokus finns det många katter som behöver ett eget hem

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Nathalies3
2010-02-12 09:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Tack för informationen! Det blir nog till att börja leta efter en liten kattkompis till wille. En liten hankattunge då va?

anebit
2010-02-12 15:20
#20

Det spelar ingen roll om du adopterar en tjej eller kille.  För du ska väl  kastrera dom?

Han kanske redan är kastrerad men om han inte är det så vet du att innekatter tyvärr kan smita ut och då hoppar hanen på varenda hona han träffar på oavsett om dom har hem eller inte. Det finns tyvärr alldeles för många hemlösa redan.

Honkatten kastrera man för att slippa hoppsankullar.

Dessutom blir katterna lugnare och mysigare och man slipper revirpinkande innomhus.

Lycka till med att hitta en till katt. Så roligt dom kommer att få när dom leker.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Annons:
Nathalies3
2010-02-12 20:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Ja men självklart ska vi kastrera. Det gör vi oavsett om vi har en ute eller innekatt, hon eller hankatt.

Okej så det funkar med vilket kön som helst. Det blir inte bråk och broblem om man tar hem en hankattunge? Hankatter emellan alltså?

Tack för informationen.

anebit
2010-02-13 00:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jag själv har en hankatt som fyller 17 år i höst. För 2½ år sedan hittade jag en kattunge ute på ca 3 - 5 månader som jag bara inte kunde lämna.

Han hade svår öronskabb, såg ut som om någon tömt massor med kaffesump i hans öron, magbesvär m.m Han fick då vara i karantän i vårt sovrum i ca 2 veckor efter veterinärbesök. Jag bar ut honom några ggr och visade honom för Rasmus. Sen tog jag en utav Rasmus  filtar och gnuggade Lillpysen med sen släppte jag bara ihop dom. 

Inga problem alls utom att Lillpysen var lite skraj för den stooora katten som verkligen är en stor katt på 9 -10 kg.

Det enda som hade varit bra vore att jag haft en till i samma ålder som Lillpysen då Rasmus är så gammal att han varken vill eller orkar leka. Bara liiite.

Men men jag har en stoppkloss här hemma som inte alls var glad när jag kom hem med Lillpysen. Fast nu älskar han honom.

Finns det någon som vill adoptera en husse?  :-)

Ingen bra bild men måste passa på när man kan få dom på samma bild för en gångs skull. Här ser man skillnaden i storlek, ändå väge Lillpysen 4,2 kg så han är ju egetligen ingen liten katt.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Nathalies3
2010-02-13 19:58
#23

Kul att läsa :) Alltid bra med lite kött på benen. Vi kommer nog att skaffa en liten hankatt unge via kks.nu till Wille :). Känns som att det kommer att bli jättebra.

Hawknestgrove
2010-02-14 22:09
#24

toppen att du tar en via ett katthem. Då har du också en chans att  faktiskt ångra dig ifall det inte skulle funka, vilket jag naturligt vis tror att det ska göra. Brukar inte bli problem.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Nathalies3
2010-02-14 22:44
#25

Ja det känns rätt! Och vi hoppas och tror inte att det ska bli några problem då vår lilla Wille verkar vara en harmonisk och försiktig katt. Och jag tror att en kompis hade gjort honom gott :)

Nathalies3
2010-03-14 21:43
#26

Nu har Wille fått en liten kattkompis. Idag anlände Svante 12 veckor. Wille är lite sur och verkar förtillfället inte uppskatta sin nya vän. Han vill gärna bita svante i nacken och lite överallt på kroppen. Även slå honom i huvudet. Sen ibland slickar han Svante väldigt intensivt i både öron och rumpa. Antar att Wille vill visa sig dominant och att detta är helt normalt?! Vi hoppas att det ska gå bra i framtiden och att dem kan leka och gosa som syskon eller iaf som goda vänner. Svante bryr sig inte alls när Wille är på honom utan visar sig nog mer underlägsen. Kom gärna med tips, ideér och tankar. Vi behöver det!

Nathalies3
2010-03-15 14:33
#27

Oj, nu har svante börjat fräsa, morra och slå tillbaka Obestämd

Annons:
essut50
2010-03-15 23:07
#28

Har du Feliway ? Det brukar lugna katterna ibland.

Feliway

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Nathalies3
2010-03-16 11:17
#29

Nä, har aldrig hört talas om det. Kanske ska testa det?! Men brukar inte sådana här problem lösa sig med tiden när katterna accepterat varandra? Den nya katten verkar gilla Wille, lite rädd men ändå frammåt. Det är våran katt sen tidigare som inte riktigt verkar gilla situationen än. Men sen ibland verkar det som att wille ändå leker lite med svante, fast ganska hårt.

essut50
2010-03-16 11:50
#30

När jag har fått in nya katter så har jag alltid haft Feliway i väggurtaget ett tag. Men det beror på att mina katter var vuxna när dom kom ungefär vid 6 års åldern.

Men dina katter är ju små så det ska inte vara några problem. Så testa utan Feliway ett tag.

Vet att unga katter leker väldigt hårt med den andra katten. Det ser jag hos min syrrans katter, leker så tussarna ryker ibland.

Så lycka till med katterna.

Hör gärna av dig och berätta hur det går.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Nathalies3
2010-03-16 19:48
#31

Okej! Ja, wille är ju bara ca 7 månader och svante då 12 veckor. Wille förstår nog inte riktigt att han inte kan leka så hårt med svante. Idag berättade sambon att det gått bättre och att dem sovit tillsammans. Hoppas inte bara wille känner att någon kommer och tar hans plats och att han inte får lugn och ro.

Men vi får nog ge det lite tid. tack för dina tips!

Hawknestgrove
2010-03-16 23:48
#32

Det kommer nog gå bra. Här hade vi Arne, fullvuxen katt, som fick både Esther och Pipis som 5 veckors och det gick bra. Visst, han var våldsam, men snäll ändå. det är en spärr, som antagligen sätter  in när det går för hårt till. OCh de är vänner än….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Nathalies3
2010-03-17 09:02
#33

Ja, vi skaffade ju Svante för att Wille skulle ha någon att leka med och så när vi inte är hemma. Wille är våldsam men precis som du säger så slutar Wille när det går över den där gränsen. Nu har det ju bara gått några dagar så dem känner ju inte varandra än. Dessutom är ju inte katter flockdjur så det är klart det kan kännas konstigt. Vi får hoppas att det lugnat ner sig om någon vecka eller så, ja helst innan.

Hawknestgrove
2010-03-17 14:53
#34

Var inte orolig. Det kan se tufft ut, men de grejar sig! det såg fruktansvärt ut här hemma, 5kilos bjässe terrade 5hektos liten kisse…. vi fick ju tyvärr den lilla Esther vid den åldern, 5 veckor…. Men det gick bra. Och samma sak med Pipis. Men nu får han igen av lilla Mee, som är en riktig liten retsticka!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Nathalies3
2010-03-18 09:03
#35

Skönt att höra! Ser så hårt ut bara när Wille biter Svante och svante piper till. Men svante kan vara väldigt jobbigt mot wille också och lämnar honom inte ifred. Vill bara att båda katterna ska vara lyckliga och nöjda med situationen som välmående innekatter just nu iaf. Tycker förresten att Wille har börjat prata/gnälla mer sen vi flyttade och skaffade Svante, antar att det blivit mycket på en gång och att han kanske är lite orolig och allt är ovant.

Hawknestgrove
2010-03-18 21:37
#36

ja här förskte Arne våldta den stackars lilla katten…. KAstrerad som han var och allt…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Nathalies3
2010-03-19 10:13
#37

Ja det ser nästan ut så här också! Ska faktiskt prova feliway och se om det kan hjälpa tills katterna har kommit till rätta och wille accepterat situationen.

Nathalies3
2010-03-21 18:02
#38

Det har lugnat ner sig lite här hemma nu. Satte in en Feliway idag och än så länge är katterna lugna. Svante ligger här i mitt knä och Wille har bäddat ner sig själv under täcket i sängen, jättesöt. Nu har dem fått vars en låda också med kanon bra sand. Vi får hoppas att det håller i sig!

Hawknestgrove
2010-03-21 18:06
#39

ja det fixar sig nog. MEn det är nyttigt att busa och bråka! det lär dem vem det är som är högst i rang.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Nathalies3
2010-03-21 20:56
#40

Det gör dem fortfarande, och ganska hårt ibland ;)

Förresten, idag kräktes Wille upp både slem och hela torrfoder bitar. Har precis bytat till ett lite bättre torrfoder som wille inte ätit innan. Kan det vara orsaken? Vet att det är vanligt att katter kräks av olika anledingar.

Hawknestgrove
2010-03-22 19:28
#41

han har nog ätit för snabbt. Jag är inte så orolig, Arne spyr ibalnd helt utan anledning och han får ju väldans fin mat. har nog inget med det att göra. Ge kissen gräs, han kanske har hårbollar som måste komma upp. Hittar du ignet kattgräs, köp en ampellilja i någon blomsterbutik och bjud på. JAg lovar det är uppskattat!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: