Annons:
Etikett02-solskenshistorier
Läst 7944 ggr
SannaHolmgren
2009-11-16 20:26

solskenshistorier, eller.?

Jag jobbar i hemtjänsten. Ofta, ofta träffar vi äldre och sjuka/nedsatt förmåga som av någon anledning måste få hemhjälp, och detta är ofta också ett lyft för deras husdjur.

Vi hade tex en dam som med långt framliden demens bodde med sin hund. Hunden var medtagen när vi började jobba hos damen, den fick för lite vatten, för mycket av fel sorts mat mm, samt led av svår foderallergi. Vi hjälpte damen i samarbete med anhöriga så hon kunde behålla sin hund. Hunden fick ett drägligt liv, fick mediciner med hjälp av hemtjänsten, vi gav den vatten och hjälpte damen att få ut den så den kunde kissa på kvällarna då hon inte kunde gå ut själv med den.  Om det hade handlat om en frisk ung människa så hade hundens liv varit på gränsen till djurplågeri, men damen fick så mycket livsglädje av denna hund att hennes sjukdombild förbättrades i och med att hunden mådde bättre. När hunden dog av ålder och sitt tidigare leverne blev damen förkrossad och har ännu inte efter ett par år förstått att han inte finns mera. Hon kunde sen inte bo kvar hemma.

En annan dam för något år sedan i ett senare skede av sin sjukdom fick för sig att hennes gamla katt satt fastkedjad utanför hennes fönster. Katten hade hon på mitten av 70talet och detta ställde till det enormt för alla runt om damen, anhöriga och personal som jobbade. Hon var förtvivlad dygnet runt eftersom hon inte kunde få bort bilden utanför av sin fastkedjade katt, och att ingen annan kunde se denna katt kunde hon helt enkelt inte förstå. Inga samtal eller starka mediciner hjälpte. Hon trodde helt enkelt att alla ljög och plågade hennes katt.  Till slut ledsnade en anhörig och gav tanten en mjuk, silvergrå katt med ljusblå ögon, med en etikett på där det stod "made in italy". Sedan dess har damen varit så himla glad och lycklig över sin snälla riktiga katt som hon fått och hon vårdar den ömt och personalen ger glatt hennes tygkatt friskt vatten och anhöriga ringer henne för att fråga om hur katten mår.

Dessa historier är grymma, hjärtskärande och samtidigt så fina, och det visar verkligen hur viktigt det är med husdjur, även till äldre som inte klarar att själva ta hand om sina djur. Det borde finnas en "djurhemtjänst" som kommunen kunde stå för så att fler kunde få behålla sina käraste djur.

Jag har själv hjälpt en alkoholiserad man, numera försöker bli nykterist att skaffa katt. Han har berättat att han fått återfall emellanåt, men vägen tillbaka till ett liv utan spriten har blivit lättare då han har en katt - en käraste vän att tänka på. När familjen och vännerna sviker, så finns katten kvar, med sitt stora tålamod och överseende. Jag har lovat att ta tillbaka katten om något händer, och ställer upp om den måste till veterinären eller behöver maskmedel.

Annons:
SannaHolmgren
2009-11-16 20:29
#1

Jag blev inspirerad att visa upp dessa berättelser av Hawknestgrove - Gunilla. Jag tycker det är toppen att det faktiskt finns vårdhundar som börjat jobba i hemtjänst och på äldreboenden, och många gruppboenden har en egen katt.

Hawknestgrove
2009-11-18 20:12
#2

Lägg den även på alla djursajter du kan! Ok, kanske inte på alla rasajter, men Hittekatter, Katter, hundar och blandrashundar!

Det är så tänkvärt med detta inlägg!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

SannaHolmgren
2009-11-18 20:16
#3

Du får gärna hjälpa mig med det gunilla, jag hade problem när det skulle hit så det tog en bra stund med flera misslyckanden.

mvhGlad

Hawknestgrove
2009-11-23 19:06
#4

Sanna,  gör ett dokument av det. sen är det väldans lätt att lägga in! Eller så kopierar du och lägger in! Kopierar gör du så här:

Du markerar hela texten och väljer kopiera med höger musknapp sen går du in i den gruppen du vill lkägga det och så väljer du klistra in via högerklick. Eller så väljer du snabbkommandona. Ctrl och a för att markera allt. Ctrl och c för att kopiera och Ctrl och v för att klistra in. Alltså tangenten som heter ctrl plus bokstaven

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

SannaHolmgren
2009-11-23 21:36
#5

Tack för snabbkoderna, det var just de som jag saknade.Flört

Hawknestgrove
2009-11-24 23:49
#6

OK!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: