Annons:
Etikett09-västragötaland
Läst 9377 ggr
gopersikan
2010-03-11 13:37

Upphittad svartvit hankatt i Bergsjön, Gbg.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar om någon vet något om denna katt då jag inte vet om den gått vilse och är utan hem nu, eller om den har ett hem, men ändå är så kontaktsökande.

Det är en svartvit hankatt. Svart på ovansidan, vit på undersidan plus delvis vit i ansiktet. Okastrerad, omärkt och har aldrig haft något halsband på sig.

Jag har sett honom i snart två månader vandra omkring där jag bor (Tycho Brahes gata, Bergsjön) och han är som sagt väldigt kontaktsökande. Jag har sett att han varit ute flera nätter och han vill väldigt gärna komma in till mig.

Nu har jag släppt in honom några gånger och han äter mat som bara den, dricker vatten och sen lägger han sig och vilar. Han är kelig och pratsam, och skulle nog helst av allt stanna här inne hela tiden.

Vet du något om denna katt, eller kanske du rent av äger den?

Hör i så fall av dig till mig på mailadress johnander@hotmail.com

Jag vill väldigt gärna veta om han är hemlös eller om han har ett hem!

Tyvärr kan jag inte ha honom hos mig förutom korta stunder då jag själv har två honkatter och den här katten är okastrerad, vilket gör att han ibland skvätter lite här i lägenheten :(

Mvh Jessica

Annons:
essut50
2010-03-11 19:54
#1

Har du kontaktat polisen, alla katthemmens annonser om försvunna katter osv.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Hawknestgrove
2010-03-11 20:08
#2

Du har ingen chans att kastrera honom? Ta kontakt med katthemmen i Göteborg, de kanske kan hjälpa dig!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

gopersikan
2010-03-11 23:31
#3

Jag har inte kontaktat polisen, men lagt ut annons på katthemssidor. Tänker även sätta upp lappar här omkring och se om någon hör av sig.

Så frustrerande att inte veta om han har någonstans att ta vägen eller om han faktiskt är vilse/borttappad/hemlös…

Jag har möjlighet att kastrera honom själv (eller, alltså inte SJÄLV, jag menar att jag har ekonomisk möjlighet, men att en veterinär såklart får göra det, så ingen missuppfattar Flört), men det känns fel att göra det när jag inte vet om han har en ägare eller inte.

Det känns som att OM han nu har en ägare så borde ju den vilja kastrera honom eftersom han går ute, men man vet ju aldrig med folk, och jag blir rädd att jag skulle göra nåt fel om jag fixade det.

Sen har vi ju problemet också att han visserligen kommer varje dag och hälsar på, plus på kvällen, men det har varit ett fåtal kvällar som han inte kommit. Bokar jag tid för kastrering så finns ju risken att han inte kommer just den kvällen och sen står jag utan katt där på morgonen.

Mailade ett katthem här också (ett som ska vara riktigt bra), men har inte fått något svar, så jag ska ta och ringa dem imorrn på kontorstid och se om jag får tag på nån där…

Har jag gjort helt fel som börjat släppa in honom o ge honom mat? Det kan väl inte vara fel om jag absolut inte tänker överge honom och helt plötsligt sluta ge honom mat etc.?

essut50
2010-03-12 00:17
#4

Du har inte gjort fel att släppa in honom. Tycker du har gjort honom en stor tjänst att få komma in i värmen och få mat.

Har du ingen möjlighet att ha honom några dagar hos dig i ett eget rum, tänkte att han var inne när han skulle bli kastrerad.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Hawknestgrove
2010-03-12 00:30
#5

håller med essut här. det vore ju bra. Och katthemmen  vet ju säkert bra veter, som kan ställa upp med kort varsel

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

gopersikan
2010-03-15 23:28
#6

Jag har fortfarande inte fått kontakt med katthemmet, varken via mail eller telefon.  Jag lämnade meddelande på deras telefonsvarare i torsdags, men ingen har ringt tillbaka :(

Jag ringde djurskyddsföreningen (eller heter det djurskyddet?) här i göteborg, men de var inte till mycket hjälp. Det enda hon jag pratade med kunde säga var att dom inte kunde ta emot honom, och hon var osäker på om jag får kastrera honom eller inte. Hon tyckte jag skulle ringa polisen, så det ska jag göra imorgon.

Han sov här natten till idag (i sängen med mig) och kissade inget inomhus :)  Han stannade här till ungefär tolv på dagen, då gick han ut och la sig och myste i solen, sen kom han tillbaka nu på kvällen.

Det som oroar mig väldigt mycket nu är att jag ikväll när jag släppte in honom upptäckte att han blöder från örat, det droppade till och med lite på golvet när han gick omkring.

Han låter mig inte titta riktigt på det, så jag ser inte om det är UR själva örat det blöder, eller om det är att han blivit riven någonstans i öppningen till örat. Jag tyckte även att ett sår han hela tiden haft på ena framtassen (som läkte ihop fint) gått upp, så han har ett jack (kanske 2-3 millimeter brett) där nu.

Helt enkelt, jag känner att jag måste få honom kollad av en veterinär eller liknande.

Helst skulle jag ta honom till veterinären i morgon. om det finns någon tid ledig, men problemet där är att jag inte kan betala för det.

Jag får panik!!!!!! Vad ska jag göra?????????

Kan jag bara åka till katthemmet utan att ha pratat med dom innan imorrn och se vad de säger? Jag får ju inte tag på dom på telefon..

Annons:
Hawknestgrove
2010-03-17 01:02
#7

Vilka kattehem har du pratat med? Djurens Samarittjänst? Göteborgs Katthjälp? Ta denna tråd till Hittekatter, för där finns det många som är väldigt aktiva. Du har även möjlighet att få hjälp från  fonder med vetkostnaden  men ta in detta till hittis!" Chickas minnesfond finns, och Billy hittekatt tex.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

kattassen
2010-03-17 11:56
#8

#6 Du säger att du haft kontakt med Djurskyddet i Mölnlycke (Göteborgs Djurskyddsförening). De brukar som regel vara rätt tillmötesgående med att hjälpa till med en slant för kastrering. De brukar också vara mycket måna om att katterna skall kastreras. Det är ingen avelskatt som du fått in och jag hade tagit in katten och låtit kastrera honom bums. Han ser rätt sliten ut och det hela tyder på att han inte är väl omhändertagen - troligen hemlös.

Ring Djurskyddet igen när du talat med polisen är han inte anmäld saknad så tycker jag att du tar in honom. Djurskyddet har säkert ingen plats åt honom men brukar gärna betala för kastreringshjälp.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

gopersikan
2010-03-17 13:52
#9

Nu har det äntligen hänt någonting, efter mycket samtal hit och dit! Förhoppningsvis i alla fall…

Jag ringde polisen, men de hade ingen efterlyst katt som stämde överens med lillgrabbens utseende.

Jag fick äntligen tag på Djurens samarittjänst (katthemmet jag pratade om tidigare), men tyvärr kunde inte de hjälpa mig då de har fullt på sitt hem. Jag fick många bra råd dock, och hon sa även att om jag undrar något kan jag höra av mig igen.

Jo, det var djurskyddsföreningen i Mölnlycke jag ringde. Jag har också hört att de ska vara väldigt hjälsamma, t ex med kasteringar osv. Det var en djurklinik som tipsade mig om att ringa dom eftersom de brukar vara så hjälpsamma.

Men som sagt fick jag inte mycket hjälp där. Kanske jag bara råkade få prata med fel person, kan ju vara så enkelt. Hon hade i alla fall inte mycket att säga, vilket var väldigt tråkigt eftersom jag trodde att jag skulle kunna få hjälp av dom.

För ungefär en vecka sen la jag ut annons om grabben på Göteborgs katthjälps hemsida, men har inte fått något svar på själva annonsen.

MEN, jag fick igår ett mail av en som jobbar där. Hon gav mig lite tips om vad jag kan göra och frågade även om jag skulle ha möjlighet att vara jourhem åt lillgrabben eftersom de har fullt på sitt katthem. Och då står ju de för veterinärkostnader osv, medans jag får stå för mat, sand etc.

Jag mailade tillbaka och uppdaterade henne lite på vad jag gjort sen jag satte in annonsen, och sa även att jag mycket väl kan tänka mig att vara jourhem åt honom och att de bara kan höra av sig till mig om det.

Så nu väntar jag på att de ska höra av sig, och förhoppningsvis kan lillgrabben få bo här med mig och mina två töser (katter) tills han ev. får ett nytt hem Glad

Nu hoppas jag som bara den att det löser sig, i alla fall så att han kan bo här medans letandet fortsätter.

Jag har börjat ge upp att någon ägare saknar honom, men kommer ändå ha annons i GP om honom imorgon och på lördag..

Jag ser åtminstone en liten ljusning för lillgrabben, bara Göteborgs katthjälp går med på att jag är jourhem åt honom, och den lilla ljusningen är mycket värd efter all frustration och desperation jag kännt över situationen.

Jag håller er uppdaterad Flört

kattassen
2010-03-17 14:40
#10

#9 Men det var väl en bra lösning tills vidare. Det var väl ungefär så jag tänkte mig när det gäller Djurskyddsföreningen. De brukar kunna vara villiga med att hjälpa lite ekonomiskt och om man själv blir stödhem. Fast det går ju lika bra med Gbg K-Hj. Glad

Tack för att du hjälper den lille svartvite!!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Hawknestgrove
2010-03-17 14:49
#11

Åh så fint! Då hoppas vi att det går bra! Jag har precis lagt upp en rådis på Tradera, som är till förmån för Göteborgs Katthjälp, Djurens Samarittjänst, Kattfonden och Jämtkatten. Ska ha en sådan auktion ståendes hela tiden. Så när den blir såld, så kan jag öronmärka den delen som går till Göteborgs Katthjälp i så fall till denna kisse! det är redan bud på den…..

http://www.tradera.com/Bautaratta-Hjalp-hemlosa-Katter--auktion_161603_109218692

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

gopersikan
2010-03-17 23:57
#12

Jag fick idag svar från Göteborgs katthjälp och om inte annonserna i GP imorrn och på lördag ger något resultat blir jag lillgrabbens jourhem. Sen får vi hålla tummarna att han hittar ett kanonbra hem, eller att han fungerar kanonbra här hemma hos mig så JAG kan adoptera honom Flört Vilken lättnad!!!! Tack gode gud för att någon till slut kunde hjälpa mig (och lillgrabben)!

#10 Ja det känns som en bra lösning, även om det kanske inte är den ultimata (inte för lillgrabben i alla fall, om han nu faktiskt har ett hem och någon som saknar honom).

Och självklart hjälper jag lillgrabben, jag har inte hjärta att INTE göra det. Han verkar ju haft otur (eller vad det nu är) i livet ,och det minsta jag kan göra är att ta hand om honom när jag faktiskt har möjlighet att göra det!

#11 Vilken fantastiskt bra idé att lägga ut saker på tradera och sedan låta vinsten gå till de olika katthjälparna! Och vad fantastiskt fint att du vill öronmärka göteborgs katthjälps del till lillgrabben. Det visar att det finns människor med hjärta, utan tvekan. Jag ska lägga till dig som favoritsäljare på tradera och förhoppningsvis kan jag även buda lite nu och då (jag är en av samhällets parasiter, dvs sjukskriven, så det brukar tyvärr inte bli så mkt slantar över efter räkningarna) Glad

essut50
2010-03-18 00:15
#13

Skönt att höra att katten får komma till dig.

Det är fina saker på tradera som Gunilla säljer. Katterna blir glada att få något att leka med.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Annons:
Hawknestgrove
2010-03-18 11:38
#14

JA jag har lagt undan just till det som jag räknat upp ovan, fem st Bautaråttor. Då kommer jag att skriva "bergsjökatten" på insättningen, så vet Miranda attdet ska gå till den kissen.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2010-03-18 11:39
#15

De råttorna jag har för detta ändamål är ljusblå och ljust, ljust gråa i bomullsgarn

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

gopersikan
2010-03-21 22:49
#16

Jag fick ett svar på en av mina annonser i GP, det var en kvinna som trodde att det kanske kunde vara hennes Pelle jag hittat, han försvann för snart ett år sen några kilometer härifrån.

Hon var här idag och tittade på honom, eftersom hon inte var säker på om det var han utifrån alla bilder på honom som jag mailade henne. Och idag när hon träffade honom var hon fortfarande inte säker på om det var hennes katt.

Vad gör jag? Är det vanligt att ägaren inte känner igen sin katt efter "bara" knappt ett år utan katten?

Lillgrabben reagerade inte när hon kallade honom Pelle, men det känns inte lika konstigt, efter ett år kan han kanske mycket väl "glömt bort" sitt namn.

Vi bestämde att kvinnan ska ta med sig bilder på sin Pelle nästa gång hon kommer hit (jag ska höra av mig när lillgrabben är inne igen och ligger här och vilar, så hon har tid att ta sig hit) och så ska vi klura lite på det hela..

Vad gör jag om hennes foton inte hjälper?

Hon hade tittat på dom idag efter hon varit här och var fortfarande inte säker på om det är hennes Pelle eller inte.

Vad gör jag om jag inte känner mig helt säker på att hon verkligen är ägaren? Jag vill verkligen inte låta någon som inte är hans ägare, bara ta med honom hem hipp som happ…

kattassen
2010-03-21 23:33
#17

Se om du kan få tag i så många bilder som möjligt i olika vinklar både på hennes Pelle och på Lillgrabben. Lägg upp de här så får vi hjälpas åt att jämföra. Det brukar som regel kunna finnas skillnader som kan vara hårfina men som avgör i slutändan.

Hans ansiktsteckning är lite speciell med det svarta fältet som går vid ögat osv. Det borde kunna matchas rätt bra mot en bild på Pelle.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

gopersikan
2010-03-22 13:03
#18

Tack, det ska jag göra!  Jag får se hur många bilder hon har med sig när hon väl kommer då och så tar jag och scannar in dom.

Hawknestgrove
2010-03-22 19:20
#19

JA det kan ju vara hårfina skilllnader, men man ser dem ju på kort. Kolla även hur han ser ut på magen och se om hon har kort på honm på magen.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

gopersikan
2010-03-23 21:08
#20

Lite uppdatering:

Igår pratade jag med "Pelle-kvinnan" på telefon och sa att lillgrabben var inne så hon kunde komma över med lite kort för jämförelse om hon hade möjlighet. Hon hade då kollat lite på sina kort (och antagligen jämfört med de kort på lillgrabben jag mailade henne) och upptäckt att hennes Pelle hade ett svart parti på höger framben, vilket lillgrabben inte har, han är ju helt vit om frambenen.

Sen sa hon också att Pelle var skeppskatt, och vad jag ser har lillgrabben ingen extra tå nånstans (brukar man inte se det ganska tydligt?).

Summan av kardemumman blev att vi konstaterade att lillgrabben nog inte är hennes Pelle :(

Jag kontaktade Göteborgs Katthjälp och sa som det då var, att lillgrabben inte var kvinnans och att jag inte fått något annat svar på mina annonser.

Katthjälpen sa att då får vi betrakta lillgrabben som hemlös eftersom jag gjort allt jag kunnat för att hitta en eventuell ägare. Och ingen ägare har ju efterlyst honom heller.

I morgon ska jag skicka in ett påskrivet kontrakt för jourhem till dom och så fort de fått det bokar de tid för veterinärkoll (m. kastrering och hela paketet). Veterinärtiden blir antagligen nästa vecka någon gång.

Något jag oroar mig väldigt för är hur det ska gå för lillgrabben att vara innekatt nu när han varit ute så mycket (och kanske länge), men det får väl tiden utvisa.

Allt jag kan göra nu är att ge honom ett bra hem tills vidare och förhoppningsvis får han förr eller senare ett "riktigt" hem.

Så man kan väl säga att situationen är löst nu. Tyvärr inte genom att lillgrabben fått komma hem till sin ägare, men nu slipper han åtminstone vara hemlös.

Jag vill tacka så otroligt mycket för alla svar på mitt inlägg, jag har fått jättemycket hjälp av alla er som skrivit! Tack tack tack!

Annons:
Hawknestgrove
2010-03-23 21:16
#21

OCh det blev inte så mycket på den bautaråttan, men det kommer mer!HAr lagt ut en till!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

gopersikan
2010-03-23 21:49
#22

Du ska veta att jag (och även Gbgs katthjälp är jag ganska säker på) uppskattar otroligt mycket att du lägger ut råttor på tradera, det spelar ingen roll hur "litet" bidraget blir. Det finns inget bidrag som är för litet, bara grejen att du gör det hela är helt fantastiskt Flört

kattassen
2010-03-23 23:18
#23

Jag tycker det känns som om Lillgrabben har fått det betydligt bättre än han hade det. Man får inte förglömma att han kanske hade ett hem som inte brydde sig om honom på ett bra sätt och då har du gjort en behjärtansvärd insats skall du veta.

Saknar någon lillgrabben får man förmoda att vederbörande gör allt för att annonsera och hitta sin vän om inte är det bäst som sker.

Tack för ditt engagemang!Glad

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Hawknestgrove
2010-03-26 15:31
#24

ja han fick hela nettobehållningen på den råttan. Så nu får  vi hoppas, det går  åt flera råttor!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

gopersikan
2010-03-31 14:17
#25

#24 Tack så jättemycket, det betyder massa för mig det du gör!

Nu har lillgrabben fått ett namn, Lucas, fast det är svårt att inte säga lillgrabben hela tiden ändå Flört

I måndags blev han kastrerad, id-märkt och vaccinerad och bor nu på riktigt här hos mig. Han är en otroligt go kille måste jag säga, fast oj vad han vill gå ut haha Förhoppningsvis blir han lite lugnare allt eftersom.

Det känns i alla fall väldigt bra att han bor här, trots att han väcker mig flera gånger om natten med sina otroligt högljudda "jag vill gå ut"-jamningar. Han är definitivt värd allt arbete och all trötthet, inget snack om saken Glad

Än en gång - tack så jättemycket för all hjälp och stöd ni här gett mig, ni har varit ovärderliga för mig i den här situationen!

Hawknestgrove
2010-03-31 18:13
#26

OCh även denna veckas mus gick till denna kisse!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

gopersikan
2010-04-01 15:05
#27

tack tack tack, vilken fantastisk människa du är! Glad Lucas hälsar ett stort tack han också, speciellt eftersom vi måste tillbaka till djurkliniken på onsdag för att kolla upp en knöl han har vid halsen (av nån anledning hade de inte upptäckt den under undersökningen, lite konstigt tycker jag…)!

Annons:
gopersikan
2010-04-01 15:06
#28
Hawknestgrove
2010-04-01 19:58
#29

har en ute till…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: