Annons:
Etikett202-söderhamn
Läst 12214 ggr
grundig
2010-05-02 17:54

ny katt i området

Så nu en ny katt i mitt område som inte hör hemma här , vad jag hittils sett så tror jag det är en sköldpaddsfärgad , långhåris med krage . skogis? hoppas få se mer av denna katt och hoppas jag får tag i den med för ID koll , den har nog nått år på nacken då den är normal till växten men tovig

håll tummarna för bilder och ID kollen

Annons:
Debattia
2010-05-03 01:20
#1

Puttar !!!

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Hawknestgrove
2010-05-03 22:35
#2

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

catfoot
2010-05-04 23:04
#3

Något nytt om kissen??

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

grundig
2010-05-04 23:48
#4

tyvärr inte , såg den 50 meter bort så jag gjorde lite kattläten =) den stanna upp o kolla på mig så det går iaf att få kontakt med den , men sen ska kameran vara framme med =) o gärna mina katter inne

Debattia
2010-05-08 23:05
#5

Har det ordnat sig för kissekatten ?

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

grundig
2010-05-09 09:22
#6

tyvärr inte sett den mer , eller kanske bara bra =) den kan ju ha hittat hem igen , men så fort den dyker om den gör det så ska jag försöka få tag i den =) gosa och titta lite närmare

Annons:
Debattia
2010-05-10 00:33
#7

Hoppas det ordnat sig så den bara hade förvirrat sig och nu hittat hem igen..

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

grundig
2010-05-10 11:49
#8

den var på altan imorse och mina var intryckt i ett hörn , mycket tovig och mycke mörkbrunt och svart , drog direkt när jag kolla ut så den är väl skygg eller blev överaskad . kan bli problem med kameran då

Hawknestgrove
2010-05-11 14:17
#9

Du har inte någon möjlighet att fånga den i fälla?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

grundig
2010-05-11 14:53
#10

snackat med bodil om fälla , får se vad som händer i helgen =)

Debattia
2010-05-17 00:18
#11

Puttar upp och hoppas kissen kan få hjälp !!!

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

grundig
2010-05-17 19:33
#12

efter helgen får jag hem systemkameran och hoppas på bild , den var uteanför häromdagen men när ja öppna dörren var det 300km/h ut i skogen sen gick den fram o tillbaka så en fälla med lite mat gör susen skulle jag tro =)

casandra70
2010-07-02 17:39
#13

jaha men hur gick det då?! Mitt hopp är ju att det är kurre du sett men att du tolkat färgen lite fel……..Foto på han finns ju iaf  härinne……

Fast det är väl inte han……….suck……..

Annons:
grundig
2010-07-02 22:22
#14

katten var inne idag och malde i sig torrfoder på ett par sekunder sen stack den ut när ja rörde mig men tog 2 sec till så var den tillbaka , smal som fan,tovig,skitig och hungern tog över rädslan så nu har jag lagt ut mat o skiter om vårdnaden faller på mig , i augusti får jag min första riktiga lön på 5 år , tanken var att lägga den lönen på katten , får väl skippa min 40års fest ist och offra allt på katten

ska köpa en fälla så ja kan få tag i den sen blir det vet om ja så ska åka akut dit på jourtid för denna kisse enligt mig lider av hunger , har det tex varit en innekatt kanske den inte ens vet hur man jagar ?

men jag lider med den och mitt hjärta gåter floder

catfoot
2010-07-02 22:30
#15

Fälla kan du nog låna..Så synd om kissen, kanske bara tovorna som gör att den ser ut att vara i dåligt skick. Fortsätt mata du, så får vi se hur det fortätter med kissen…Har den varit i nån ägo, bör den snart visa sig från en annan sida…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

casandra70
2010-07-02 22:57
#16

Du är guld värld tjejen"14 i wisch i cold be there with you and we can do this thogether……………help the lonely and hungey one…….

casandra70
2010-07-02 22:58
#17

my heart is crying…………for them……out there……..lonely……

grundig
2010-07-04 14:20
#18

ska ta hem kameran igen och hoppas och håll tummarna för kort på den så jag kan lappa , jag ser bara skymten av den så ganska svårt med detaljer men kämpar vidare med den , nu har den mat och vatten iaf så den överlever , men mest orolig över om den har ungar då den är mager , men jag kämpar på så lätt komemr inte kissen undan =) är man en envis gammal gubbe så ska man göra skäl för det med =)

Hawknestgrove
2010-07-05 16:08
#19

heja dig! Och bättre  40-årspresent kan du ju inte ge dig själv än en nöjd katt!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

catfoot
2010-07-05 17:01
#20

Bra jobbat Peter…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Annons:
Mari
2010-07-09 21:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Jag lägger in bilden på Kurre här som #13 berättade om. Vore ju underbart om det var den katten!!

Ser de nå lika ut? Bra att du hjälper denna misse

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hawknestgrove
2010-07-09 22:08
#22

ja tänk om det vore så……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

casandra70
2010-07-09 23:49
#23

#21 Tack!!!! måste säga att jag blev så rädd så jag hoppade till när jag först skrollade ned till "kurre-fotot" …….trodde nästan det var honom ni hittat……..

Det var ju länge sedan han försvann o var väldigt skygg redan ifrån börjn mot främmande människor o situationer……så om han nu övh lever så lär han vara så skygg så han bör vara nästintill omöjlig att fånga in,(men kanske har de lidande katterna en inre önskan om att få hjälp o då kraften tryter,låter sig fångas in………..)Blev ju spådd att kurre är död,,,,,,,men det innerbär ju inte att det stämmer……(detta är inte min katt utan syrrans)……

Vilken katt det än är so springer runt i området så hoppas jag på det bästa…..De är ju alla lika värdefulla(oavsett om det inte är våra egna ögonstenar"el andras" vi hittar…..Ja dessa katter,i mina ögon är vi alla ett levande liv,med känslor av alla de slag o jag tycker att människorna ej bör tro att vi är "bättre"än djuren…….även om vi är de som har "kapacitet"att utöva allt vi önskar vare sig det innerbär ondska el annat………Vi är lika värda(även om jag nu får motstånd av många)som tycker att djuren är bra men att människan är värld mer.vi måste inse djurens värde!!!!!

Tack till er alla för allt ni gör för dessa värnlösa!!!!!! Vann jag en massa pengar så kan jag lova att jag skulle både öppna katthem,samt skänka fett till de som hjälper katterna(o även andra djur)…………..

casandra70
2010-09-28 17:33
#24

hur har det gått???? kissen kvar ännu?!

IceJossan
2010-09-30 02:45
#25

Putt!

grundig
2010-10-18 18:52
#26

kissen finns kvar i området , senast för nån dag sen , fick bort halsbandet och fick numret men ingen verkar äga det numret längre så nu vet jag inte hur jag gör o vintern kommer snart så den får väl gå och frysa och naturen ha sin gång tyvärr

Hawknestgrove
2010-10-18 19:46
#27

MEn kan du inte be polisen kolla om den är chipmärkt? och ta kontakt med katthemmen  i din närhet? För det verkar vara ett telefonnumer du har hittat? eftersom det var i halsbandet?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Mari
2010-10-18 19:55
#28

Kolla som jag sagt till dig tidigare med dina grannar, du har vid flera tillfällen även sagt att detta är en av dina grannars katt (eller har du fler katter hos dig?) så ägare finns det, frågan är bara var.

sätt upp lappar i området och på affärer där det rör sig mycker folk, jag har för mig att det var någon i början av byn där du bor som har en svartvit (?) fluffig katt som brukade vara borta ibland så det kanske är samma katt?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hawknestgrove
2010-10-20 18:33
#29

ja om någon äger den kissen , så är det helt klart slarv, verkar det som….. arma kise…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

grundig
2010-10-23 22:27
#30

#27 har kontaktat bill och bull om detta , har lappat lådorna i området där jag veta tt ägaren bor/bodde , ingen av 12 lådor gav napp , inte ens en granne

min timon låg och sov i solen idag och då kom denna katt och flög på honom , får hellre inte bort katten från altan då den inte är rädd o sarah vill ut så jag får räkna med slagsmål

ska kolla om jah på något vis kan få tag i katten och köra den till polisen , läget är att den är ganska fientlig att lyfta upp och jag börjar allvarligt tröttna på detta nu efter 2 år , annars flyttar jag från huset och överger det så får mina katter bli innekatter så kan denna katt ta över huset ist

mina katter lever konstant helspända och kan aldrig slappna av , dom är till o med rädda att gå ut

IceJossan
2010-10-24 14:21
#31

(med risk för upprepning)

Är katten kastrerad? Om den inte är det kan du ju fånga in den och låta veterinär kastrera den och ge en hormonspruta. Det brukar kunna lugna ner dem rejält.

grundig
2010-10-24 22:32
#32

katten är ej kastrerad , och jag tänker inte lägga ner dom pengarna på den , den har kostat mina katter tillräcklig plåga och invaggat stor osäkerhet att vistas ute , fasen mina katter blir till o med rädd för mig ibland

komme rkontakta polis och kommunen imorgon för infågning och ev avlivning om inget katthem vill ta hand om den

IceJossan
2010-10-25 20:04
#33

Om du kastrerar katten så kan det leda till att du varken behöver pengar på eller oroa dig för dina egna katter!

500 spänn, är det för mycket?! Ska katten behöva DÖ för att du inte har lust att lägga en slant för att ge den en chans?! Har du stått ut så länge och nu fått ett rimligt tips om vad som faktiskt hjälper i många fall, hur kan du då vägra hjälpa er alla?!

grundig
2010-10-26 18:30
#34

Icejossan

tror du jag skiter pengar ? , kan du garantera mig att katten lämnar min altan och mina katter ifred och att den överlever vinter om jag kastrerar den ? kan ju välja och invänta vintern med och den kanske får lida ihjäl utan mat och av kylan , det kanske är bättre och syssla med djurplågeri och HOPPAS den klarar sig

vägra ? du verkar veta om denna situation väldigt bra faktiskt , men du kanske kan ta den ? låter du hellre den fruysa ihjäl än låta den komma in hos dig ?

det är väldigt lätt för andra som sitter långt bort och itne berörs att man ska göra si och så , ni har lätt att döma mig , men ni dömer inte gamla ägaren

icejossan skicka över 500 kr på mitt konto kastrerar jag den så skickar jag kvitto till dig  det kan du inte neka , du kan ju itne neka katten hjälp elelr hur?

Annons:
IceJossan
2010-10-26 18:40
#35

#34 Jag reagerar bara på det du skriver, vilket är "jag tänker inte lägga ner dom pengarna på den".

Självklart kan jag inget garantera, men jag kan inte förstå hur du kan resonera på ett sådant sätt som du gör, att du inte ens tänker försöka! Du och dina katter har "stått ut" så länge, och när du väl får ett råd mycket väl värt att prova (eftersom det mycket väl kan fungera) så vägrar du lägga en i mina ögon ynklig femhundring på det! Är det inte värt 500-spänn att hjälpa alla dessa katter, både honom och dina, att kunna leva i harmoni? Och om det inte skulle funka, så är katten i alla fall kastrerad och tillverkar inga fler ungar - det är då även lättare att få någon annan att ta hand om katten, eftersom knappt ingen vill ta sig an en okastrerad huskatt. Det kan även vara lättare att få napp på katthemmen om katten redan är kastrerad.

Som sagt: JAG kan inte förstå hur du kan resonera på det viset du gör, för du skriver ju indirekt att du hellre låter ta död på katten än att kastrera den!

Och nej jag kan självklart inte garantera att han överlever vintern heller, men han har troligen större chanser att överleva om han kastreras så att han slipper springa runt och koncentrera sig på att hitta honkatter, och istället kan koncentrera sig på att hitta mat. Har han dessutom överlevt tidigare vintrar (framförallt förra vintern som var extrem) så har han ju visat att han är en överlevare, och om inget händer honom så lär han troligen klara den kommande vintern också.

grundig
2010-10-26 18:49
#36

finns inget katthem i närheten som vill ha katten just i dagsläget , jag hålelr mig till 1 katthem här ananrs riskerar katten iaf att blia vlivad , är det bättre den avlivas i en bur än i det fria ?

mina katter kan inte leva i hamoni med andra katter , har försökt flera gånger . min hona är en bitch vad gälelr andra katter spec när det springer 4 olika katter här samtidigt skall denna katt in , den satt och käka inne häromdagen då jag trodde det var min timon som var inne men såg på sarahs beteende när hon kom krypande till mig att det var en annan katt , har till o med vaknat med grannes katt i sängen en morgon

förra vintern hade katten ett hem , dom har tydligen flyttat elelr vad dom har gjort , alla i den lilla byn har fått lappar om denna katt och alla mina kontakt uppgifter INGEN hörde av sig av 12 hushåll och det finns inga andra hushåll där , så ägaren har fått lappen men verkar inte bry sig eller så har dom flyttat . hur gör man då?

kanske går att ringa telia och dom kan spåra gamla nummret , kan testa det men frågan är hur mycke pengar ,hur mycke tid,hur mycket ska mina katter och jag lida för detta+ jag är sömnlös vissa nätter då denna katt ska in och står och skrapar med klorna mot väggen ( har ingen färg kvar där ens) , katten är inte skygg mot mig när den är utanför , men den gillar inte att man bär omkring på den vilket jag kan förstå , mina katter sover knappt längre o minsta lilla ljud ( som jag drar foten mot täcket) flyger båda mina upp och kollar sig runt

Mari
2010-10-26 19:01
#37

#36 Jag tycker det är bra om du hör med alla katthem i närheten även om du tror risken finns att katten blir avlivad, säkerligen har den iallafall en chans att hitta nytt hem genom att någon tar in den en period än att den går ute hos dig och ställer till problem. Det tycker jag är mer rättvist mot katten Glad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

IceJossan
2010-10-26 19:06
#38

Har du provat att leta ett nytt hem åt den? Många söker utekatter, det gäller bara att se till så att folk ser ens lappar och annonser.

Jag har haft många annonser på Blocket, på träffpunkter i stan, mataffärer och så, och på de flesta annonser har jag fått napp. Det gäller bara att verkligen tala positivt om katten och att katten har kapacitet att bli den där "perfekta" katten de söker. Det är dock mååånga plus om katten är kastrerad, eller om man erbjuder sig att hjälpa till med den biten bara katten får ett hem.

Det GÅR, det vet jag efter 4 år i katthems-"branschen", det gäller bara att verkligen engegera sig, och jag hoppas inenrligt att du kan göra det så att ännu en katt ska slippa dö!

grundig
2010-10-26 19:15
#39

# 38

jag fick av halsbandet för itne så länge sen , tror inte ägare gilalr att andra snor deras katter och lägger dom på tex blocket elelr annonser i butiker , jag har ingen lust att åka dit på det faktiskt

kan ju säga så här som ex

förra vinterna var denna katt här och villa in det var -25 ute och skit mycke snö , katten skriker av ångest och skrapar o vill in , den höll på ca 1 timme , hur tror ni jag mådde då när jag läre gå till dörren och schasa ut katten i snön i den kylan , kan säga att det är inte det roligaste jag varit med om faktiskt , har haft katt i 39 år o jag önskar ingen att schasa ut en katt så men för att få sova och lugn och ro inne på mina vart jag tvungen , jag vill INTE uppleva det igen denna vinter , då flyttar jag hellre och överger huset och sätter mig i en lägenhet

grundig
2010-10-26 19:19
#40

men visst jag kan ju stjäla katten och hoppas att ingen ägare ser den och att jag slipper en polisanmälan på mig , man får väl bara hoppas på det bästa, OM ett katthem tar in katten pga en ev polisanmälan finns det iaf en liten chans att slippa en polisanmälan

men jag orkar fan inte dividera om detta mer , jag lägger ner det jah kastrerar grannens katt och hoppas på att den har tur och överlever

alla skit glada nu ?

annars kan ni bara skita ner er för jag orkar inge mer

Mari
2010-10-26 19:24
#41

#39 Jag tror heller inte att kattägaren gillar att sin katt blir avlivad. Jag tror det blir bra med en kastrering Glad Lycka till

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
grundig
2010-10-26 19:46
#42

ja det blir kastrering , jag behöver en fälla , folk som kan vakta fällan konstant tills katten är i den , vill inte utsätta mina katter för fällan i onödan dom har lidigt nog nu

jag behöver utrymme för att ha katten placerad tills tid hos vet finnes , men behöver godkänt med från myndigheter som skydd om det blir nått med ägaren med så jag slipper böter och ev rättegång

Mari
2010-10-26 19:50
#43

#42 Vet du vem ägaren är? Dina katter kan du väl hålla inne ett dygn eller två så tror jag att du får in katten, eller släpp inte ut den när den kommit in till dig så har du den fångad :)

Gör redan nu en polisanmälan om att du har en upphittad katt hos dig, jag vet inte hur det ser ut men efter en viss tid så räknas väl katten som din (om du vill) och du därmed kan kastrera och omplacera katten utan att någon kan klaga

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

grundig
2010-10-26 20:03
#44

vet ej vem ägaren är isf hade jag personligen åkt dit för länge sne , har träffat ägaren en gång tidigare och sa åt denne att kastrera vilket ignorerades , jag kommer maila gävle ikväll om jag hinner om hur jag ska gå tillväga

jaf vill inte ta över ansvaret på denna katt då skulle dne få leva som den gör nu och det vill jag inte ha på samvetet även om jag nu iaf får betala 1000 kr ur egen ficka som hade kunnat gått till vettigare saker

hålla mina katter inne 2 dygn hmmm ska vara glad om jag kan hålla dom inne 5 tim , dom kom in 16 och gick ut nu , katten var här häromdagen o sa till bodil om jag inte missminner mig att det var 1 vecka sen jag såg katten sist , innebär att mina får vara inne tills denne är infångad vilket inte komemr gå för då får jag gapa o skälla på mina på nätterna att dom ska vara tysta

Mari
2010-10-26 20:07
#45

#44 Då är ju katten inte där så ofta nu då, skönt. Du har inte möjlighet att sätta på katten halsbandet igen? Sätt på en lapp på halsbandet där det står att de ska ringa till dig om det är någon som äger katten, för den kan ju gå en bra bit om den inte syns till på en vecka.

Har du träffat ägaren en gång så vet du ju att det finns en, du vet inte vad personen heter eller har bott? Isåfall blir det lättare att få tag på denne och berätta om allt vad katten ställer till med?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

grundig
2010-10-26 20:16
#46

inte så ofta när det inte är svinkallt och massa snö , den har nog bara sammanlagt tillbringat 3 månader här denna sommar och runt 100 slagsmål men mina katter . även mina börjar slåss med varandra bara i farten på altan och dom slåss bara där med och ibland inne i huset när den smitit in och mina är inne , fan en natt rök dom ihop inne flög ur sängen och kasta ut alla 3 med huvudet före sen vakna hjärnan och jag hade insett vad jag hade gjort mot den katten och mina katter

sist bodde den ca 800 meter bort , ägaren hämta den och 30 min senare satt den på altan igen så den återkomemr garanterat hit , den ahr ju sitt revis här så

Hawknestgrove
2010-10-28 16:58
#47

Du kan alltid anmäla ägaren för vanvård av djur… ta bilder……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: