Annons:
Etikett13-värmlands-län
Läst 6292 ggr
countryantiques
6/18/10, 6:44 PM

"Vildkatten" Gustav söker hem med mycket kärlek

Hej! Jag tänkte att jag gör ett försök att hitta en matte/husse till en "vildkatt" som bor här i vår by. Vi hittar ingen ägare, men han är helt klart van vid människor. Han kommer fram, låter mig lyfta upp honom och han älskar när jag pysslar med honom (tar bort fästingar etc). Troligtvis är han en sommarkatt från i fjol, han verkar ung, och det kommer många sommargäster till en plats här i närheten varje år.

Jag har gett katten namnet Gustav, och han lystrar glatt till det. Han sitter utanför dörren, eller fönstret och jamar varje kväll, men jag kan inte låta honom komma in eftersom vi redan har fyra katter, varav en hankatt, som Gustav skyr som pesten.

Gustav har fått ett väldigt dåligt rykte här i byn eftersom han är okastrerad och bråkar med alla hankatter. En dödsdom vilar över honom. Om jag inte hittar ett hem tilll honom nu så blir han skjuten. :(

Men, om jag hittar någon som vill ge Gustav ett nytt bra liv på landet, med mycket kärlek och omsorg så låter jag kastrera honom direkt.

Jag lovar, att det som tar Gustav under sina vingar aldrig kommer att ångra sig. Han är en riktig liten Findus som följer efter och är nyfiken, en riktig sötnos.

Bilder finns på min blogg: http://countryantiquesblog.blogspot.com

Är du intresserad/vet någon som är intresserad maila mig på info@countryantiques.se

Bästa hälsningar, Matilda?

Annons:
countryantiques
6/21/10, 3:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag går in och uppdaterar lite här så att mitt inlägg inte faller i glömska. Det är ju liksom väldigt bråttom när det gäller hur det ska gå för den här katten och jag önskar så att någon faller för honom.?

Mari
6/22/10, 12:45 PM
#2

Annonsera på fler ställen också. Denna sajt är ju egentligen till för upphittade och borttappade katter så de ska återförenas till sin ägare igen och inte för att omplacera katter. Testa lägg ut en annons på blocket eller kanske i lokaltidningen, sätt även upp lappar i affärer och där du bor så kanske någon nappar.
Lycka till

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hawknestgrove
6/22/10, 6:59 PM
#3

JAg tycker att du för att på kort sikt och akut räddar kattens liv, så kastrerar du ändå.Fort!För det blir dels lättare för dig att hitta ett hem och dels så får du tala om för dem som ska skjuta den, att de faktiskt inte får det i och med att den går hos dig nu och lagligt sett är din. Då får man inte skjuta den !

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

countryantiques
6/23/10, 12:41 AM
#4

Hej och tack för era svar!

Jag har tänkt just i de banor som ni nämner. Ska både försöka få med honom till veterinären så snart det bara går och annonsera på andra platser. Jag har varit i kontakt med djurskyddet idag och fått lite tips.

Jag håller tummarna för att han lugnar ner sig ordentligt efter kastrering och att någon ger honom ett bra hem.

På tal om att "fånga in honom" inför veterinärbesöket så har jag en liten fråga som någon här kanske kan svara på. Jag funderar på om det går bra för en katt som är van att gå helt fri, så som Gustav, att sitta i en liten kattbur under en hel natt? Han kommer nämligen nästan alltid på kvällen, medan jag egentligen skulle vilja fånga honom på morgonen. Jag vill ju inte att han ska stressas ihjäl heller….

Mycket tacksam för svar?

Matilda

Hawknestgrove
6/23/10, 1:41 AM
#5

Funkar bra. Nöden har ingen lag. täck över så att det blir mörkt och lugnt. Han ska ju ändå svälta i minst 12 timmar innan kastrering, så det blir jubra. Se till att han har vatten bara. Ok, kissar han på sig, så gör ahn det, inget att göra åt. du kan inte stänga in honom i typ ett litet utrymme bara över natten? Men finns inga utvägar, så får buren duga. Du räddar ju hans liv. och djur har inte några tidsbegrepp, på gott och ont.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

countryantiques
6/25/10, 12:07 AM
#6

Hej ville bara uppdatera er om läget. Precis som det alltid brukar vara med djur så har inte Gustav visat sin söta nos här hemma sedan vi bestämde oss för att fånga honom. =)

Så snart vi fått fatt i honom hör jag av mig.

Glad midsommar?

Annons:
Hawknestgrove
6/28/10, 1:11 AM
#7

ja lycka till! och hoppas lille Gustav är i livet

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

countryantiques
6/30/10, 3:52 AM
#8

Det finns två vildkatter här i vår by. Den ena har jag matat under snart två år utan att ens kunna komma i närheten av den, alltså en äkta vildkatt. Jag kallar honom för Patrik. Den andra katten är den katten som det här inlägget egentligen handlar om, Gustav.

Sedan jag bestämde mig för att fånga in Gustav, som är i stort sett tam, har jag inte sett röken av honom.

Men så igår hände något otroligt! Patrik, den vilde, kom som vanligt för att äta ute i trädgården och så när han får syn på mig så bara springer han rakt fram till mig och stryker sig mot mitt ben, jamar och lägger sig sedan ned så att jag får klappa honom. Alltså från totalvild till supertam. Äntligen har jag fått lön för mödan.=)

Nu finns det alltså ytterligare en hankatt som behöver ett hem. Patrik är gammal, svart/vit och vansinnigt söt. Han behöver ett lugnt hem med mycket frihet. Jag vet att det är näst intill omöjligt att hitta någon som vill ta hand om en gammal vildkatt, men jag gör ändå ett försök, för det är han verkligen värd!

Kram, Matilda?

Hawknestgrove
6/30/10, 10:46 PM
#9

ja försök i alla fall få denne goe kille kastrerad då…..Sen ökar hans chanser att kunna placeras i alla fall!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

countryantiques
10/23/10, 8:15 PM
#10

Äntligen har Gustav fått ett hem! Jag är så glad att jag nästan exploderar.Skrattande

Jag fångade in honom på torsdag kväll. Stängde in honom på badrummet med lite mat, vatten, kattlåda och en mjuk säng.

På fredag morgon ringde jag och tjatade mig till en tid hos veterinären  och lämnade sedan in honom för kastrering några timmar senare, vaccinering, öronmärkning och allmän hälsokoll.

Klockan ett var han klar att hämtas och jag körde omedelbart hem honom till hans nya hem.

Där väntade en liten kattunge ivrigt på honom, husse skulle komma hem lite senare, och så snart han vaknat till liv satte de sig och åt mat tillsammans. Det var som om han aldrig hade varit vild och hemlös. Helt otroligt!

Tusen kramar från mig och Lester ( Gustav heter så numera)

Om vi ville se lite bilder från Lesters nya hem så kan ni kika in på min blogg alldeles strax. Jag ska göra ett inlägg där nu.=)

http://countryantiquesblog.blogspot.com

helmob
10/23/10, 11:21 PM
#11

Grattis och lycka till Glad underbart att det finns sådana som du … hoppas vår Isa. som vsrit försvunnin i 8 veckor på måndag, har hittats av någon som du.

Helene Tottes och Isas matte

Hawknestgrove
10/24/10, 7:22 PM
#12

grattis till dig och lille kisse!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: