Annons:
Etikett01-frågor-allmänt
Läst 6652 ggr
tuas
7/28/10, 4:27 PM

Fånga in mamma med ungar!?

Hur ska jag bäst gå tillväga med att fånga in en skygg hungrig liten kattmamma med tre femveckorsungar, de var fyra från början :( ? Jag är väldigt kattvan och har tagit hand om samt omplacerat flertalet hemlösa katter i mina dagar, men jag har aldrig behövt fiska in busiga skygga kattungar. Mamman är väldigt försiktig men hon har börjat lita på mig (jag har matat dom), vill hemskt gärna kela men vågar inte.

mvh/Hanna

Annons:
[SannaSL]
7/28/10, 5:23 PM
#1

När jag fångade in en väldigt skygg kattmamma med tre ungar i höstas använde jag mig till en början av en hård transportbur (en sån där i plast med galler). Jag började med att ställa maten där inne så att de skulle vänja sig vid att gå in och äta där. Efter några dagar knöt jag ett snöre till gallret så att jag kunde sitta en bit bort och dra i snöret när katterna gick in för att äta så att gallret gick igen då. Men man måste hålla snöret hårt och se till att buren står stadigt så att den inte flyttar sig när katterna försöker ta sig ut, för det kommer de att göra. Jag lyckades fånga ungarna på det sättet, men inte mamman, hon var för stark och fick sån panik när hon blev fångad. Men eftersom jag bara lyckades ta in två av tre ungar så var hon kvar med den andra ungen på samma plats, plus att hon ville fortsätta äta maten som jag ställde ut. Fick låna en fälla av ett katthem som jag kunde fånga mamman i. Då fångade jag först den sista ungen i transportburen, för det känns lite snällare än att fånga i fälla då det är möjligt. Mamman gick sedan in i kattfällan nästan direkt efter för att få tag i maten.

Jag skulle råda dig att försöka se om du kan fånga dem med transportbur först, man får vänta tills alla går in innan man drar i snöret. Det kan ta lång tid så det är bra om du kan sitta ett längre tag och vänta. Har du tur kan du fånga alla på en gång. Ungarna är ju så små, och ska helst inte fångas utan mammakatt. Ungarna jag fångade var redan runt tolv veckor, så det kändes okej att ta in de jag lyckades fånga första gången utan mamman. Fångar du med fälla så slår den igen direkt när första katten gått in, och då kanske de andra blir lite rädda. Men det är ändå bra att kolla om du kan få låna en fälla, om det skulle bli svårt med mamman.

Hawknestgrove
7/28/10, 9:02 PM
#2

hör även inne på Hittekatter, där kan du få väldigt goda råd från många som har stor vana

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: