Annons:
Etikett17-stockholms-län
Läst 7160 ggr
filifjonk
2010-07-19 00:44

Vilsen liten kelig sköldpadda i Bromma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I Bromma i ett litet industriområde (i närheten av ett bostadsområde) tassar det omkring en mager liten sködpaddsflicka.  på ena tassen verkar "tum-klon" ha växt runt och in i huden.

Är det någon här som är ägare till henne, eller vet vilken kisse jag pratar om?

Såg ingen öronstämpel och hon hade inget halsband. Vi ska lämna staden om några dagar, har dock ställt ut mat och vatten i djupa skålar till henne (hon verkade även uttorkad.)

Så jag blev orolig och vi ringde till olika hittekatts-organisationer men kom endast fram till en som berättade att i princip alla har intagningsstopp.

Jag är orolig för våra egna katters hälsa, iom att jag inte vet vilka sjukdomar/Parasiter den här stackars damen kan råka bära på, därför känner jag mig inte trygg med att ta med henne hem och vi har inte råd att skicka henne till vet.

Hon är oerhört kelen och kontaktsökande.
Någon som saknar henne?

(eller, det kanske är en han, men jag såg då inga testicklar)

Annons:
filifjonk
2010-07-19 00:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

en bild till på sötnosen

essut50
2010-07-19 01:12
#2

Om du ringer till polisen så kan dom ta in katten och den vägen gå till katthemmen.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

annebeate
2010-07-19 01:16
#3

Lägg in denna tråd även på hittekatter.ifokus. Det brådskar med att hjälpa lilla kissen  eftersom ni ska resa bort och allt talar för att kissen  inte har något hem. Uttorkad och sådan värme.Gråter Jag tror att  fler  är inne på hittekatter i.fokus och förhoppningsvis kan någon hjälpa till med att fånga in kissen. Jag kan putta på tråden där. Naturligtvis även här. Du kan också PM:a mig om var i Bromma kissen finns om någon skulle kunna hjälpa till.

Att lämna kissen till polisen kan vara ödesdigert. Alla polisstationer söker inte efter hem utan låter avliva katten efter några dagar/högst  en vecka om ingen anmäler att man vill ta hand om katten. Särskilt svårt med placeringar är det under sommaren. Då måste man ha  fulla garantier att katten lämnas till något katthem.

essut50
2010-07-19 01:22
#4

I Stockholm har poliserna avtal med olika katthem..

Läs vad Misan #7 skriver i tråden Upphittad katt i Rågsved, hon har ett förslag där. Det finns Kattpoliser nu i Stockholm som kanske kan hjälpa.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

filifjonk
2010-07-19 01:24
#5

#2 Essut, det ska jag göra imorgon :)

#3 Redan gjort. :) Jag är mycket tacksam för puttande, den lilla kissen förtjänar det.
En mycket vänlig själ på hittekatter har erbjudit hjälp med att ge kissen mat de dagar då vi är borta.

Men jag PM-ar dig för säkerhets skull, så kan vi hålla kontakten lite ifall att det behövs extrahjälp?  jag är tacksam för all hjälp vi kan få.
Det är ju tyvärr både söndag och semestertider, men vi ska ringa runt så gott vi kan och höra oss för bland de hjälporganisationer som vi inte nått per telefon idag och  kattvänligt folk vi känner ifall någon kan förbarma sig över kissen.

jag är dock lite orolig att kissen kanske tillhör någon i det närliggande bostadsområdet, i så fall vore det ju knasigt att bara rycka iväg katten?   En man som jobbar i området berättade att han sett katten stryka omkring rätt ofta just där.

Men den hade ju varken öronmärkning eller halsband?

filifjonk
2010-07-19 01:26
#6

#4 Essut! De tär ju toppen!! Då ringer jag huddingepolisen imorgon och frågar efter djurpolisen! :D

Annons:
filifjonk
2010-07-19 01:28
#7

annabeate; jag kommer inte åt att PM-a dig?

När jag klickar på ditt namn så kommer det upp en sida som säger i stil med att sidan inte är aktiverad?

annebeate
2010-07-19 01:33
#8

filifjonk, det ska gå  att  skicka PM till mig trots det (har fått många tidigare) men hur som helst har jag precis skickat Pm till dig och det kan du svara på.

filifjonk
2010-07-19 01:36
#9

annebeate, det har nu blivit skickat. :)

filifjonk
2010-07-19 12:41
#10

Uppdatering

Har nu ringt polisen och lämnat signalement.
Polisen hittade inte någon anmälan om försvunnen katt som matchade.

Polisen tar inte heller in katt som varken är öronmärkt eller chippad eller skadad, tydligen. (hur märker jag om den är chippad,liksom?)
Det skulle dock förvåna mig stort om den ÄR chippad.

Ringde kattstallet, har nu ställt den i kö för en plats där men kan räkna med att det tar månader innan den kan komma in.

Nedslående att det ska behöva bli såhär.
Kan inte folk ta sitt ansvar och kastrera sina katter och öronmärka dem? eller iallafall sätta på dem ett halsband??

(Om det skulle visa sig att katten är chippad så tar jag tillbaka mitt gnäll, givetvis.)

annebeate
2010-07-19 13:50
#11

Efterlyses någon i Stockholmstrakten som kan hjälpa Filifjonk med katten, verkar uttorkad och dessutom denna värmen!Gråter

Bla behöver kollas om lilla kissen är öronmärkt eller chippad.

annebeate
2010-07-21 01:20
#12

Lappar finns på en bortsprungen katt från kyrkan till Brommaplan. bl.a på Spångavägen Kan någon som bor  eller besöker  denna del av Bromma kolla om det kan vara denna lilla kattflicka.

Hawknestgrove
2010-07-22 16:08
#13

Putt för Filikfjonks lilla kicka!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Katthemsmatten
2010-07-22 18:42
#14

Det finns ett litet gäng som försöker hjälpa den lilla paddan under tiden filifjonk är bortrest. För er som inte är inne på hittekatter kan jag berätta att den katt som efterlystes efter Spångavägen var en svart-vit hankatt - tyvärr.

Finns någon som kan ta hand om paddan antingen som akuthem medan hon köar för en plats på katthem eller, ännu hellre, som permanent hem?

Medarbetare Hittekatter iFokus

filifjonk
2010-07-24 00:22
#15

Stort jättetack för allas engagemang, hjälp och stöd!

Ägare har nu hört av sig!

Hawknestgrove
2010-07-25 20:41
#16

Åh berätta!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: