Annons:
Etikett09-västragötaland
Läst 11575 ggr
Gusaubam
10/15/10, 2:35 AM

Katt upphittad på motorvägen E20, Partille

Igår kväll fick vi stanna vid väggrenen på E20 i kommunen Partille på grund av en katt som satt där. Katten var oskadd men väldigt förvirrad och skärrad. Det finns bullerskydd på båda sidor så han hade inte lyckats komma över själv och vi kunde inte lämna honom där. Han är nu hemma hos oss men han är välgödd och social plus har örontatuering (som är otydlig) så jag antar någon saknar denne underbare katt. Katten är bruntigré-färgad med vita fläckar. Han har en väldigt speciell teckning och mot beskrivning av den så återfås katten - vi vill försäkra oss om att han kommer hem till sig.

Telefonnr - 0709815929 - smsa gärna då jag har svårt att ta telefonen.

Mvh

Amandine och Fredrik

Annons:
Mandusius
10/15/10, 4:26 PM
#1

Är denna långhårig?

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

IceJossan
10/15/10, 8:54 PM
#2

Har ni kunnat tyda tatueringen?

Gusaubam
10/16/10, 12:27 AM
#3

Nej, precis som jag skrev är den fullkomligt otydlig. De siffror och bokstäver vi trott det kunnat vara har inte gett ett passande resultat eller inte funnits. Vi har prövat med allt men tatueringen är bara för gammal och suddig.

Nej den är inte långhårig utan korthårig. Väldigt fin och gosig katt.

IceJossan
10/16/10, 12:31 AM
#4

Har du testat på att söka i SKKs register? De bokstäver/siffror man inte ser kan man skriva * på.

Det är nackdelen med örontatueringar, att de lätt blir sånadär, lätt hänt när katten är på och kliar sig när den är nytatuerad. Vissa veterinärer tepjar öronen, så tar man bort tejpen när tatueringen läkt. Då sitter är den kvar om den bara blev lyckad från början.

Gusaubam
10/16/10, 12:41 AM
#5

Det är väl det enda registret som går söka på så vitt jag vet. Vi har fått hjälpa så många katter så vi har fått upp rutinen för hur man gör nu :)

Jag tyckr det är bra med öronmärkning, på så vis att då ser man att katten har en ägare som faktiskt bryr sig tillräckligt mycket för att märka sin katt och försäkra sig om att folk förstår att den ej är herrelös - MEN detta bör alltid kompletteras med att chipmärka katten. Då är det busenkelt att spåra rätt på ägaren med hjälp av veterinär, som förövrigt brukar vara helt gratis att kolla. Det tycker jag nästan att man borde införa regel om att man skall göra på sina utekatter.

IceJossan
10/16/10, 1:08 AM
#6

Grejen är ju att det är så förhållandevis få som skickar in papprena. De verkar tro att ID-numret registrerar sig själv där det ligger i lådan. Det är många katter som hittas som har oregistrerad märkning, och då är ju hela poängen borta..

Annons:
Gusaubam
10/16/10, 3:28 AM
#7

Precis - men veterinären är ju väldigt tydlig med att det är så det funkar! Men klart, det är kanske krångligt för vissa att betala regavgiften kanske, vad vet jag? Hur som helst hoppas jag verkligen att någon hör av sig inom tre veckor. Sen tillfaller katten enligt lag oss och då måste vi omplacera - vilket vore supertråkigt då jag är säker på att någon måste sakna honom. Hoppas att någon ser annonser vi lagt ut eller lapparna vi satt upp.

IceJossan
10/16/10, 4:28 AM
#8

Jag tror inte det handlar om pengar, 130 spänn har man nog råd med, det är nog snarare lathet och att folk tänker "Man han ska ju vara innekatt så det måste inte registreras.". Sen smiter katten, eller blir utekatt och försvinner. Det är måååånga gånger jag gång på gång på gång uppmanat folk att registrera ID-numrena för att folk tänkt att det inte behövs.

Det dröjer ju 3 månader innan katten tillför upphittaren, inte 3 veckor?

MajaBack
10/16/10, 12:17 PM
#9

#5 Det finns två register. Sök i SVERAKs register också för säkerhets skull.

http://www.sverak.se/ID/index.htm

Gusaubam
10/16/10, 2:10 PM
#10

Jag har sökt i sveraks register, dessutom gör de sin a utsökningar ifrån samma databaser.

Jag menade tre månader, skrev fel :) Därför skall man inte prata och skriva samtidigt :P

MajaBack
10/16/10, 7:23 PM
#11

#10: Vad bra! Av någon anledning finns mina katter i varsitt register, och går inte att hitta i det andra.

Lycka till med att hitta kissens familj.

Gusaubam
10/16/10, 9:49 PM
#12

Vad konstigt, våra finns med? Hm.. Kan ju vara något strul? Tack så jättemycket! Hoppas han får komma hem snart :P

Hawknestgrove
10/18/10, 7:52 PM
#13

ja som jag också tycker, kolla både SKK och Sverak

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: