Annons:
Etikett01-frågor-allmänt
Läst 8707 ggr
Sansuni
2010-09-16 20:30

mycket viktig fråga!

Jag har en fråga som är rätt så stor. Det är så att för två och ett halvt år sen så hittade min bror en katt, som han höll på att köra på. Den var jätte undernär så han tog hem henne till sig och tog kort på henne och försökte allt vad han kunde för att hitta ägaren till denna katt. Efter ett år utan att ha hittat ägaren och själv kunde inte ha katten pga. att han hade redan två andra katter som trakade stakaren så tänkte han avliva henne. Jag stoppade det och sa att jag kunde ta hand om henne. Så han gav mig henne och jag frågade om jag skulle betala för henne, men han sa nej.

Nu håller han på och säger att han vill ha tillbaka sin katt, men jag har ju tagit hand om henne i över ett år… Så min fråga är, vems katt är det egentligen???

Och om det nu är min katt så har jag en fråga, kan man skaffa ägarrätt till sin katt eller inte? I så fall hur?

Snälla någon, behöver verkligen svar på dessa frågor. Vill inte förlora Majsan!

Annons:
martdat
2010-09-16 20:36
#1

Klart det är din katt, han gav den till dig och katten har bott hoss dig i ett år,

det bässta om du vill ha ägarpapper är att du id märker henne och registrerar henne i ditt namn, kostar inte så mycket, kanske 150 kr elr så, lätt med ett chip, katten behöver inte ens sövas, är lite osäker på summan, reggar henne i skk, och ev swerak oxå om du vill. Men hoppas att ni inte blir ovänner om detta, ovänn med sina syskon är tråkigt,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
2010-09-16 20:37
#2

Är katten idmärkt och reggad? och om han är påstridig, så säg, att då vill du ha betalt för kost och logi för ett år. OCh rent juridiskt, så kommer han inte långt. Behåll katten. IDmärk och regga den. Vill han anmäla dig för stöld elelr egenmäktigt förfarande, så var så goda. Åklagaren kommer inte att ta upp det och då blir det civilmål och det får han betala… Du har hemförsäkring? Där ingår rättsskydd.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

mame
2010-09-17 00:42
#3

Jag vet hur det känns. Min numera f d sambo och hans lilla dotter hade en kattunge när vi träffades för 5 år sedan. Under den här tiden har jag sett till (och betalat) att katten blivit steriliserad, öronmärkt, vaccinerad och försäkrad. Jag har köpt bra foder (Royal Canin) och hon har bott hos mig långa perioder när vi varit särbor. Men nu när förhållandet är slut kräver han att få tillbaka katten som jag är väldigt väldigt fäst vid. Och hänvisar till att det är dotterns katt. Ingen av dem har varit så värst intresserade av katten,det här är nog mest en maktdemonstration från hans sida. Vad gör jag????

Thistle
2010-09-17 01:41
#4

I båda fallen så handlar det om att kunna bevisa att man äger katten. När man öronmärker en katt får man ju en lapp av veterinären för att skicka in till SSK. Det är en ägaranmälan. Annars står ju bara ord mot ord.

martdat
2010-09-17 08:43
#5

#3 där är det ju värre, det är ju faktiskt hans katt. Var tror ni kattens kulle trivas messt?  låter som hoss dig ändå om de inte är intreserade, men lite tur så kan ditt x se till kattens bässta om ni pratar lungt om det,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Thistle
2010-09-17 12:33
#6

Jag skrev fel SKK sk det vara.

Annons:
Hawknestgrove
2010-09-19 16:12
#7

I båda fallen, trillskas de som propsar på katten, köp loss den…. Om det går…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

martdat
2010-09-19 16:16
#8

min fd sambo var ägare till en av mina katter när vi separerade, han hadde huskattsbevis så det var ingen tvekan, jag vägrade flytta utan katt, men tillslut så insåg han att katten har det bässt hoss mig,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
2010-09-19 19:17
#9

ja ofta blir det så. MEn i de övriga fallen här, så tror jag nog, att Money talks…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: