Annons:
Etikett091-göteborg
Läst 1475 ggr
Zepp
7/1/17, 3:00 PM

Upphittad katt I Hovås/Granliden.

Katten har chips men saknar adress enligt veterinären.

Vad gör man sen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
mrpagge
7/2/17, 8:13 AM
#1

Hur ser katten ut?

marie70
7/2/17, 9:32 AM
#2

Vi saknar en katt se två år tillbaks. Hon är Chippad. Hur ser katten ut. Kön?

Zepp
7/2/17, 1:26 PM
#3

Mm jag har inte sett katten själv utan det är min Mor som bor i Hovås.

Iallafall så säger hon att den påminner om min honkatt, dvs åt det tigrerade randiga svenska huskattsutseendet, fast lite yvigare päls och inte så om jag förstår hennes beskrivning inte jätterandig utan med inslag av brunt, med svarta tassar.

Hon tror att det är en hona.

Och den är chippad med kod 752097800116965, men saknar registrerad ägare enligt veterinären.

Föresten.. nu när man har koden.. hur söker man vidare?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[[eskils_]]
7/2/17, 1:58 PM
#4

Går inte att söka vidare m h a numret, för den är tyvärr inte registrerad i något av de två registren, Djur-ID och Sverak. Alla ägare fattar tyvärr inte att ID-märkningen måste registreras också! 😕

Använd den nya stora söksajten, kanske får ni napp där, eller åtminstone tips: http://www.vilse.nu/

Zepp
7/2/17, 2:18 PM
#5

Har sökt på Vilse.nu, oxå men ingen träff.

Förklara gärna för mig hur det här med Chipsen funkar?

Borde det inte vara någon uppfödare som satt detta?

I Hovås bor i princip gräddan av Göteborgs befolkning.. iallafall de som bor i villor/radhus.. så om det handlar om pengar så är det knappast något problem i den stadsdelen och har de satt chips så är knappast registreringen något problem om det nu skulle kosta något?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[[eskils_]]
7/2/17, 2:35 PM
#6

Har du tittat på alla de 3 sidorna bortsprungna katter i "Kategori 5. Grårandig/Brunrandig/Svartprickig/ Brunprickig katt UTAN VITT", i Västra Götalands län i Vilse.nu?

På sidan 2 där hittar jag den bortsprungna katten Tissla från  Hovås Vassgång 32, Hovås. Kanske det är den?

Chipmärkningen ordnas av ansvarskännande uppfödare och bra katthem, men då registreras den också. Den här är troligen ordnad av en oinformerad kattägare. Registreringen kostar sedan 0 kr eller några tior, vilket alla har råd med.

(Och det heter chip, inte chips)

Annons:
Zepp
7/2/17, 2:57 PM
#7

Jag har skrivit ett meddelande till Tisslas ägare men ännu inte fått något svar.

Och den katten försvann i September.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pyttelite
7/2/17, 3:19 PM
#8

Tissla skulle också vara öronmärkt. Har den upphittade katten en örontatuering?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Zepp
7/2/17, 3:42 PM
#9

Inte vad min mor nämnt.. men så är hon oxå synskadad och bor på ett äldreboende.. och det är dit katten söker sig.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pyttelite
7/2/17, 3:48 PM
#10

Jag förstår. Det skulle ju vara bra med ett foto oxå. Det troligaste är väl att kissen bor i närheten men tycker att det är trevligt att hälsa på. Hur länge har den varit på besök och hur är konditionen på katten? Kan äldreboendet hjälpa till med efterlysningen? Vet att det inte är personalens jobb men ändå .


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Zepp
7/2/17, 3:58 PM
#11

Prexis och någon i personalen har tagit katten till veterinär för scaning av Chipet samt visat bilder för grannar.

Närmaste granne tror att det är en katt som har tillhört en familj som flyttat till Holland rätt nyligen?

Såå skulle det kunna vara, men de flesta omplacerar då sina katter hos någon vän eller granne.. alternativt avlivar dessa.. väldigt få övergiver sin katt hur som helst såvida man inte är psykopat/helt utan empati!

Men sådana brukar inte ha katt heller!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pyttelite
7/2/17, 4:09 PM
#12

Det var snällt av personalen att engagera sig. Kanske jan du tipsa dom om vilse sajten så blir det ett bredare upptagningsområde. Det är ju en hel del grönområden i området så om katten varit ute ett tag kan den ju kommit från flera andra stadsdelar. Det kan ju vara så att katten blivit omplacerad men promenerat "hem". Det är inte alltid så lätt att hantera katter som är vana att vara ute när man sen ska omplacera dom. Hoppas att allt ordnar upp sig.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Zepp
7/2/17, 4:45 PM
#13

Prexis vad jag oxå funderat på.. nämligen familjen som flyttat till Holland och sen söker sig katten hem igen?

För iomed att jag själv är typ Catman så har jag typ svårt att tro att någon lämnar en katt vind för våg.. bara sådär?

Och mor är typiskt Crasy Cat Women.. och skulle om hon kunde ta med sig alla halvvilda katter från Turkiet, Spanien när vi varit där.. om det bara gick att få dem ombord på planet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Pyttelite
7/2/17, 5:17 PM
#14

Det finns en katt som varit på drift från Majorna sen mitten av maj. Den har synts i Slottskogen tror man. Den är av type Skogkatt, brunmelerad svarta tassar och har yvig svans. Det är förstås långsökt att den skulle klara en vandring hela vägen utan att bli skadad. Det finns ju en del trafikerade vägar att ta sig förbi men omöjligt är det inte.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[[eskils_]]
7/2/17, 7:25 PM
#15

Man kan söka på ort i Vilse.nu. Klicka på förstoringsglaset högst upp t.h., bredvid engelska flaggan och skriv t ex Hovås.

Då framkommer att någon lagt en upphittat-annons på en katt som ser ut som du beskriver, Zepp. Men det står att den inte är ID-märkt alls.

Zepp
7/2/17, 7:47 PM
#16

Ja nu hittade jag oxå dit och det är min annons som är tvåa.

Och jag talade med min mor för en timme sedan.. ingen örontatuering men chippad utan registrering.

Och vi börjar luta åt att den har ett hem. för den verkar frisk för övrigt och är lite kräsen på maten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pyttelite
7/2/17, 8:09 PM
#17

Jag har skickat en länk på katten i Majorna. Kolla med mamma om det kan vara den. Jag skickade länken via Vilse.nu så ser vi om det fungerar oxå :)


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
7/2/17, 8:14 PM
#18

Glömde säga att om man kollar på nummerserien för chippet så är katten troligen inte äldre än 7 år. Född tidigast 2010 om jag inte ser alldeles fel.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: