Annons:
Etikett06-halland
Läst 2903 ggr
Nils A
5/8/16, 3:04 PM

HEMMA Onsala Försvunnen katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Våran innekatt Charlie försvann igår (5/7 mitt på dagen) ifrån Onsala utanför Kungsbacka i Halland. Han är en röd/orange randig bondkatt. Han är knappt 8 månader så vi har inte hunnit kastrera, chippa eller öronmärka han än, det var planerat att göras till veckan. 

Jag har anmält honom försvunnen till polisen och veterinären och är påväg att lägga ut en annons på blocket och  div. facebook grupper. Jag har ställt ut mat och spenderat många timmar med att gå runt i området prata med folk, ropa och skramla med mat och en laserpekare som han tycker om (Ca 1 km åt varje håll). Gjort detta både på eftermiddagen, under natten och morgonen. 

Imorgon på jobbet så är det skriva ut 1000 lapper eller något liknande och lägga i alla brevlådor i en kilometers omnejd och sätta upp dem på busshållplatser affärer lyktstolpar etc. 

Är det något mer än att fortsätta gå runt och ropa och locka som jag kan göra eller tänka på? Vi bor vid en ganska trafikerad väg, ska man gissa att han hållit sig borta från den eller kan han lika gärna gått över när det inte varit bilar där under natten? Kan man kolla på vindriktningen och se vart ifrån de blåst under dagen och åt vilket han kan kanske blivit lockad av dofter? Iom att han ännu är okastrerad så kan han ha vandrat ganska långt stämmer det?

Om någon får höra något, så hör gärna av er

(kontaktuppgifter borttagna eftersom katten nu är hemma. / eskils, medarbetare)

Annons:
Nils A
5/8/16, 6:03 PM
#1

Ska ut på en till runda om några timmar. Kan det hjälpa om jag tar med våran andra innekatt i koppel när jag är ute och letar?

Mvh Nils

[[eskils_]]
5/8/16, 6:13 PM
#2

Så tråkigt att ni inte hunnit kastrera och ID-märka Charlie ännu! (Ganska vanligt fenomen faktiskt på efterlysningssidorna att man hade planerat att göra det kommande vecka.) Veterinärförbundet rekommenderar nuförtiden att katter kastreras från 4 månaders ålder. 4-6 månader brukar vara det vanligaste.

Tyvärr är unga okastrerade hankatter oerhört nyfikna och kan vandra långt för att söka honor. Råkar ofta i strider med andra hankatter. Blir ofta överkörda.

Därför är det mycket viktigt att ni letar aktivt och envist i utvidgade cirklar från hemmet, och på andra sätt som du beskriver.

Här finns fler bra tips på vad du kan göra.

Här finns länkar till fler kattsöksajter, i avdelning 3.

Viktigt att vara ute och leta noggrant och aktivt de första dygnen, i synnerhet tidig morgon och sen kväll! Använd ögon och öron och rör dig lugnt och tyst. Katten kan ha blivit instängd någonstans eller bortjagad av en större katt eller hund. Väldigt vanligt att katter blir instängda, så leta noggrant i bodar, garage osv!

Ställ ut doftande favoritmat nära hemmet tidigt på morgonen och på kvällen/natten, så inte fåglarna äter upp den. Kontakta även katthem och annonsera i lokaltidningen.

Kolla på http://idhund.se/ och se om de har ngt sökekipage i närheten som ev. kan hjälpa er. Idhundar är utbildade på att söka efter bortsprungna katter och hundar.

Det kan nog vara en idé att ta med den andra katten, så kan de känna varandras lukt och höra varandras jamanden, om man har tur.

Skriver ortsnamnet först i rubriken, så syns det bättre.

Hoppas han kommer tillrätta!

Nils A
5/9/16, 9:44 AM
#3

Efter 6 timmars letande så hittade jag han imorse vid 4 tiden nästan påväg att ge upp.  Känslan när man såg att han satt där skärrad men utan synliga skador och pep ibland några buskar ca 7-800 meter hemifrån. Nu är han hemma och återförenats med brorsan. Skönt att kunna turen till veterinären och äntligen få han kastrerad och chippad etc precis som våran andra katt är.

Hur som helst jag slog i alla fall upp vindriktningen på smhi innan jag gick ut och några timmar efter han försvann så va de sydöstlig vind. Så jag koncenterade mig på det väderstrecket och det fungerade för min del. För det var åt det hållet jag tillslut hittade han. Så ni kan markera han som hemma igen :) Tack Mvh Nils

[[eskils_]]
5/9/16, 11:33 AM
#4

Glad nyhet, tack för att du berättar! 🙂🌺

Ge honom bara små portioner blötmat till att börja med, tills magen har vant sig. Tala om för veterinären att han har varit borta några dygn, så de kan kolla upp för ev skador.

Tar bort kontaktuppgifter och skriver HEMMA i rubriken.

Upp till toppen
Annons: